HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Elektrolytkondensatorer i högtalare - nåt lurt häg

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

Check here to subscribe to this topic.

T O P I C    R E V I E W
Fred Posted - 2016/02/19 : 21:24:44
Sitter just och lyssnar på ett par Snell K, urmodellen som Peter Snell konstruerade. Låter väldigt bra, fantastiskt snabbt och direkt ljud, lite rått men verkligen där liksom. Genom åren har jag haft flera Snell K utan att ha pillat i dem, men i detta par behövde jag det. I delningsfiltret sitter bara elektrolyter, inga filmkondingar alls. Vet ju att Peter Snell var helt obsessive när det gällde matchning, kanske elektrolyterna var perfekta för elementen i dessa. Audio note använder ju elektrolyter i sina högtalare med lite finlir med filmkondingar.

Känner mig lite lurad med allt snack om hur dåliga elektrolyter är, uppenbart är att sanningen är lite mer komplex.

Hälsningar
Fredrik

4   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
Eriksson Posted - 2016/02/20 : 17:28:55
Ja, det här är spritens fel. Har man tagit sig några öl, blir man väl kanske lite kaxig. Nej, Skämt o sido. Nej, Petter, jag kan inte göra en hornhögtalare.

Jag är inte allmänt kunnig på Audio, på det viset som du är. Det jag kan är främst bassreflex och kanske filtren till dessa. Jag är alltså inte alls bred i mina kunskaper, men jag tycker nog ändå att jag har haft lite tur med mina reflexare.

Det jag skrivit ska nog ses mera i detta sammanhang. Sen vill jag säga att jag är absolut ingen tvärsäker fackidiot, tvärtom. I själva verket har jag många gånger svårt att skriva om mina egna alster.

Jag tycker faktiskt många gånger att det känns rätt jobbigt att redovisa mina egna byggen.

Jag hoppas att du kan ta till dig dessa rader Petter, och acceptera mig som den jag är. Ja, jag är en ren amatör. Men en amatör som hållit på i 25 år, och något har man väl förhoppningsvis lärt sig på dessa år, trots att man inte är professionell.

Jag tycker det är jäkligt bra att du är tillbaka här på forumet. För då har vi med ett proffs att göra med, som kan rätta till det vi/jag amatörer gör fel med, eller tänker fel med.

Eriksson
PetterPersson Posted - 2016/02/20 : 10:20:29
Eriksson, om du sänker värdet på den kondingen ökar tonkurvan i högbasen eftersom kretsens gränsfrekvens höjs. Mer musikaliskt? Man ändrar ju tonkurvan, bättre eller sämre är upp till betraktaren...beroende på högtalarens närhet till bakväggen kan det vara fördelaktigt. Men det beror ju också på hur konstruktören tänkte från början...
soundbrigade Posted - 2016/02/20 : 09:48:28
Jag tror vi hört alltför ofta, och då inte sällan av okunniga lekmän, hur dåliga elektrolyter är och flera av oss ljudisar, som kanske heller inte haft elektronikbakgrund har tagit till oss detta snack.
Man kan ju säga att i många fall har man just inget val om tillgång på pengar och plats är begränsat.
Det är lite roligt när man tittar in till Strassacker (tysk högtalaraffär) och letar komponenter till delningsfilter har man graderat dem i olika "kvalitetsklasser".

När man hör om olika högtalardesigner förstår man att många faktiskt räknar in komponenters olika parasitelement i beräkningarna och att ersätta en sunkig konding med högt ESR med en "bättre" kan ge motsatt resultat.

En sista fundering, från en som just satt i en stor elektrolyt i signalvägen i ett STORT förstärkarprojekt. Elektrolyter är ju inga superkomponenter precis. I motsats till en plastkonding med en kompakt kärna är elektrolyten lösare, ungefär som i papperskondingar och filmen kan pga av elektriska krafter fladdra och ge upphov till distortionsprodukter. Men som sagt, har man inget val vad gäller plats och pengar får man välja en elektrolyt.

Och one more thing: en "audiofilelektrolyt" är en standradelektrolyt med flashigare etikett och tiodubbelt högre pris.
Eriksson Posted - 2016/02/20 : 00:59:13
Om man använder för höga värden i basens konjugatlänk, tex 33 mikrofarad, kan basen bli lite rått omusikaliskt stel precis som du säger.

Om ditt filter har konjugatlänk för basen kan du prova att sänka värdet på kondingen. Detta kan få basen att spela ut lite mer musikaliskt riktigt, även om impedansen kanske stiger än aning,.

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.08 sekunder. Snitz Forums 2000