HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Utgångstrafo?

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
Check here to subscribe to this topic.
   

T O P I C    R E V I E W
Tomas J Posted - 2015/08/18 : 22:40:48
Hej!

Jag funderar på ett slutstegsbygge som har 3.4 Kohm utgångstrafar enligt schemat, men de jag har ligger på hyllan har 5 Kohm.

Skulle det fungera ändå, och vad blir skillnaden i så fall, måste man räkna om andra värden för att det skall lira?
25   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
Tomas J Posted - 2015/11/01 : 22:04:23
Någon som vågar sig på en gissning Ang spänningarna vid ef86 röret?
Tomas J Posted - 2015/10/27 : 22:06:02
Jaha... nu har jag äntligen efter en del restnoteringar fått mina komponenter.

Jag har lyckats få till spänningen till smårören till 309 V.

Jag funderar på spänningarna som är utmärkta på ritningen vid ef86 röret, 125 respektive 250V
Är det mätt över motståndet eller mellan pinnen på sockeln och jord?

Som det är nu så är det fortfarande otyg med brum m.m.
jag har bytt R5 och R6 till 600 ohm och satt en 220uf bipolär kondningar mellan katoderna.

Tomas J Posted - 2015/09/13 : 11:28:31
Nä, ecc83 drar 1.2mA vid 250V som jag tolkar databladet.
Men det klart, det är ju självklart smartare att räkna på båda smårörens gemensamma strömförbrukning och köra med ett gemensamt motstånd!

Tack för räkne exemplet Bernt, jag tyckte väl att det kändes som att min uträkning blev fel... :)
Bernt Jansson Posted - 2015/09/13 : 08:56:27
1,2 mA är 0,0012 så det blir snarare 142 k.
Drar alla smårören 1,2 mA tillsammans?
Tomas J Posted - 2015/09/12 : 21:44:27
Känner mig lite osäker på om jag tänker rätt...
470-300 = 170 V
Rören drar 1.2 mA
170/0.012 = 14166 Ohm ~ 14.2 kOhm? ?
Tomas J Posted - 2015/09/12 : 21:32:56
Jag funderade på en sak innan jag skickar iväg beställningen på motstånd och kondningar...

Jag ska ju sänka spänningen till smårören ifrån mina 470 till 300 V.

Är det lämpligt att göra det med endast motstånd, eller finns det andra alternativ?
Bernt Jansson Posted - 2015/09/11 : 13:12:13
Man vill släppa fram AC via kondingen mellan katoderna för perfekt balanserad signal. Man kan sätta ett motstånd i samma position också, för mer strömåterkoppling och lägre gain. Lite som i Nelson Pass balanserade linjesteg: http://www.firstwatt.com/pdf/art_bosoz.pdf
soundbrigade Posted - 2015/09/11 : 12:51:53
Men ska det inte ligga en konding över varje motstånd ner till jord då?
Det där såg ju besynnerligt ut, fast kanske inte ...??!!
pix Posted - 2015/09/10 : 15:44:54
Jag upplevde EFB som ett steg upp från en redan utmärkt förstärkare.
Man behöver kanske inte börja med detta, men när väl det steg som denna tråd handlar om fungerar, så finns här potential att labba vidare.
peterh Posted - 2015/09/10 : 13:38:50
Pix, det var trevlig läsning ( ursäkta trådkapning men det kan
vara relevant även för detta bygget)
Själv hade jag vid den tiden en sca-35 och köpte EFB på ett kort från
audioregenesis ( som upphört men dave säljer samma kort).
Det var inte bara EFB utan också ersättning för burklytarna,
och monterades i stället för burklytarna.

Numera finns även ett EFB-kort till ST-35, så man har två
kort att välja om man vill göra en EFB-mod av en stärkare.

Min sca35 står numera på hyllan, fast jag säljer inte en sådan klenod.
Bernt Jansson Posted - 2015/09/10 : 11:37:20
Ja precis. Kondingvärde har jag inte koll på, har du en bipolär på 200 uF så prova.
Tomas J Posted - 2015/09/10 : 11:15:14
Nu ska vi se om jag kan få in min oerhört snygga ritning i från telefonen :)

Är det så här det ska se ut?

https://www.dropbox.com/s/8ukmp8cbhebbla9/Notering100915_0.jpg?dl=0

Hur mycket bör kondensatorn vara på om man sätter den mellan katoderna, 200uf?
pix Posted - 2015/09/10 : 09:52:07
OT
Jag labbade lite med David Haflers gemensamma katodbias i mitt Dynaco SCA-35 här för den som är intresserad:
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=85825
Bernt Jansson Posted - 2015/09/10 : 08:32:02
Kopplingen med två motstånd och en konding mellan katoderna är säkrare eftersom varje rör sköter sig själv oberoende av det andra.
Om de åldras lite olika kan matchningen bli sämre och då blir det än värre med bara ett motstånd.
peterh Posted - 2015/09/10 : 07:32:42
om du kopplar ihop katoderna skall motståndet vara 300 ohm och kondensatorn mellan katoderna är meningslös.

Använder du kopplingen enligt ditt schema är motstånden på 600ohm vardera eenligt förslaget. EN kondensator ( bipolär) mellan katoderna kan reducera im.
soundbrigade Posted - 2015/09/10 : 06:53:03
quote:
David hafler kom fram till att intermodulationen reducerades av att man
hade ett gemensamt katodmotstånd. Alltså koppla samma katoderna och använd ett gemensamt motstånd på c:a 300ohm .
( förutsätter matchade rör, men det har väl alla ?)

Rätta mig om jag har fel. Sitter det separata katodmotstånd och kondensatorer, kan man slå ihop dem till ett gemensamt där resistansen ska vara "de två motstånden parallellkopplade", (dvs halva värdet av et motstånd) och kapacitansen den dubbla.
Tomas J Posted - 2015/09/10 : 06:22:55
Tack för bra svar!
Dock blir jag lite förvirrad...

Om jag kopplar ihop katoderna och använder ett gemensamt motstånd med en 100uf kondensator över, ska det motståndet få vara 600 ohm som Bernt föreslår eller 300 Ohm som Peter föreslår?

Rören är matchade

Och om jag kopplar ihop katoderna innan motståndet, behövs inte kondensatorn över motståndet då?

Tack på förhand för er expertishjälp!
peterh Posted - 2015/09/09 : 22:14:16
David hafler kom fram till att intermodulationen reducerades av att man
hade ett gemensamt katodmotstånd. Alltså koppla samma katoderna och använd ett gemensamt motstånd på c:a 300ohm .
( förutsätter matchade rör, men det har väl alla ?)
Bernt Jansson Posted - 2015/09/09 : 22:04:00
1W är för lite effekttålighet. Så som det är nu så är det nära 4W så det förklarar röken. Det är rätt kopplat.
Du ligger en bra bit över max på rören så som det är nu, föreslår att du byter R5 och R6 härnäst.
Prova ett värde nära 600 ohm och 5-10 watt effekttålighet.
Fuling kommer med en bra synpunkt där. Man kan också sätta en konding på 100 mikro mellan katoderna tror jag.
De små rören kommer att sänka spänningen lite men det är marginellt.
Tomas J Posted - 2015/09/09 : 21:12:21
Hej!

Nu har jag mätt enligt Bernts recept.
R5 och R6 ökar från 0 till 32V innan det börjar ryka om dem, det går väldigt långsamt på slutet, så kanske går de inte så mycket högre än så.

R7 och R8 ligger på ca 1.2V.

Har kollat pinnarna, och de stämmer.

Något jag funderat på är effekten på R5 och R6
I schemat står det att alla motstånd ska vara 1W, men i schemat jag byggde efter förra gången så skulle de vara på 20W.
Är det detta som är problemet, att jag har för låg effekttålighet på dem?

Sen funderar jag över om något påverkas av att man inte har högspänning en inkopplad till små rören? jag väntar nämligen på lämpliga motstånd för att ta ner spänningen till dessa.
Fuling Posted - 2015/09/09 : 20:57:26
R5 och R6 borde väl ska ha varsin konding på hundratalet uF över sig också? Alternativt ansluta slutrörens katoder till varandra så att det blir en balanserad koppling. Min senaste prototyp betedde sig hemskt knepigt när den var kopplad som i schemat här, med ett oavkopplat motstånd på varje katod.
Tomas J Posted - 2015/09/09 : 11:53:05
Tack Bernt!

Jag ska se över inkopplingarna (igen)
Och mäta efter din beskrivning, jag skall även dubbelkolla att man inte har märkt socklarna spegelvänt av någon anledning.
dock verkar glöden vara okej, så det borde inte vara det problemet...

Perfekt råd om nya värden på R5 och R6, det tackar jag för!
Bernt Jansson Posted - 2015/09/09 : 08:57:38
Sen när du får förstärkaren att bete sig normalt så bör R5 och R6 bytas till 600 ohm eller nåt sånt för att kompensera för den högre anodspänningen.
Bernt Jansson Posted - 2015/09/09 : 08:53:04
Över R7 och R8 ska inte vara nån spänning alls eller väldigt lite. (220mV kanske?)
R5 och R6 ska inte ha 470 volt över sig. Snarare 60 eller nåt när glöden värmt ordentligt.
Och då går spänningen från NOLL över R5/R6 och upp när glöden värmer.
Det måste vara felkopplat vid slutrören.
Numren på röranslutningarna är medsols från upphöjningen på mittstiftet då man tittar underifrån.
På ditt schema ovan syns inte glöden, det är 2 och 7.

Låter märkligt att spänningen minskar över motståndet när det blir varmt.
Du mäter väl från ena änden av motståndet till den andra änden? Till exempel från jord och till pinne 8 på respektive rör när du mäter R5 eller R6.

Tomas J Posted - 2015/09/08 : 22:28:25
Nu har jag röktestat

Det är R5 och R6 som blir varma så in i bomben

Dock så kom jag att tänka på en sak, som ju är lite pinsam...
Jag har ju lite högre spänning än vad som står angivet i schemat, i stället för 400V så har jag 470 ut från nätdelen, (är det för mycket?)
det flyter ca: 470 V över dessa motstånd (ska det verkligen göra det?), samt över R7 och R8, och motstånden är bara specade till 350 V!

Och innan det börjar ryka så dyker spänningen över motstånden sakta men säkert pga. värme och att motståndet då ändrar värde (?)
Det kan ju vara problemet...(?)

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.17 sekunder. Snitz Forums 2000