T O P I C R E V I E W |
Buggsson |
Posted - 2015/06/15 : 15:00:57 Plywood, plywood. Tycker det är på tiden att plywood, detta spännande byggmaterial får en egen tråd (eller finns det en redan?). Mina tankar om vad som kan tänkas behandlas här kan vara, men inte endast, t.ex.: 1. Allt vad som gäller plywood inom DIY-audio.
2. Snälla, inga prisförfrågningar i denna tråd. Det kan skilja runt 200% på motsvarande plywoodskiva så det blir mkt svårt att generalisera om priser mer än att internetbaserade säljare som regel VERKAR vara billigare än traditionell bygghandel som inte allt för sällan ligger 100% över näthandeln. 3. Inga MDF-skriverier i tråden om det inte gäller rena jämförelser mellan detta material och plywood.
Så tycker jag.
Här är en länk till "Handbook of finnish plywood": http://www.universalply.com/portals/0/Docs/Handbook_EN.pdf Den är fullmatad med generell info om plywood. Den är ju som titeln indikerar på engelska. Kanske finns det en på svenska?
Handboken tar bara upp kategorin "barrträd", inte furu. Jag är speciellt intresserad för tillfället av just furuplywoods tekniska egenskaper så om någon sitter på denna info, dela gärna med er.
|
13 L A T E S T R E P L I E S (Newest First) |
Buggsson |
Posted - 2015/07/02 : 08:42:35 quote: plyfan brukar väl räknas i antal lager och inte i lagertjocklek ? Jag brukar köra på 12-lagers furu.. inte fullt lika bra som björk, men nästan halva priset och fullt tillräckligt bra till det mesta.
Du har helt rätt, men vad jag ville säga i det inlägget var att man måste vara vaken när man handlar sin furuskiva så att man inte köper en skiva som har de tjockare faneéren för då får man ju en skiva som är mindre styv, och det vill man ju inte.
Jag vet inte var du handlar, men på t.ex bygghemma.se kostar en 12mm furuplywood (BB/X) (går ej att se antal lager dock)) 587:-. 12mm björkplyfa (BB/BB) 641:-. En skillnad på 54:-, eller ca. 9% vilket gjorde att jag kommer köra björkplyfa rakt igenom för baffeln (12mm/24mm/12mm). Hade först tänkt köra furu/björk/furu men med den prisskillnaden blir det björk för hela slanten. |
Tomas J |
Posted - 2015/07/01 : 23:23:27 Tack för en givande tråd Buggsson!
Jag har själv erfarenhet av en del plyfa genom åren, som de flesta redan erfarit så är ju björkplywood Fint som snus, men dyrt som guld.
Jag har också byggt i billigaste tänkbara embalageplywood, det fungerar, men ytbehandlingen kräver ju mera av byggaren...
Problemen med de billigare bitarna verkar ju vara just ytan, men där går ju furuplywooden lite i bryt mot normen, den har i alla fall en fin yta, men är lite billigare än björk (mycket)
Så de gånger jag behövt tjock men stabilt så har jag hittills kombinerat material, typ mdf och plywood, eller spånskiva och plywood.
Dock ska jag i nästa bygge använda 18mm björkplywood, om det är bättre vet jag inte, men det är vad CNC-maskinisten erbjuder så det blir spännande att se hur egenskaperna på det blir! |
RuneStone |
Posted - 2015/07/01 : 20:27:06 plyfan brukar väl räknas i antal lager och inte i lagertjocklek ? Jag brukar köra på 12-lagers furu.. inte fullt lika bra som björk, men nästan halva priset och fullt tillräckligt bra till det mesta. |
Buggsson |
Posted - 2015/07/01 : 13:18:12 Ett litet tips för er som ev. kommer köpa furuplywood (vet ej om det även gäller gran). Det finns flera tjocklekar på de individuella faneéren. Vill minnas att det åtminstone är 1.4mm samt 4.5mm (lite tveksam för den sistnämnda siffran). Hur som helst, köper man de tjockare faneéren så får man ju färre ply, och då blir skivorna med automatik mindre styva. |
Buggsson |
Posted - 2015/06/26 : 10:11:05 För er som gillar att skruva, här kommer lite läsning om hållfasthetslära om skruvar i plywood: https://www.agriculture.purdue.edu/fnr/faculty/eckelman/documents/d200206a.pdf
http://www.buildgp.com/DocumentViewer.aspx?repository=bp&elementid=3806
Och här kommer 509 sidor allmän trälära på engelska: http://www.woodweb.com/Resources/wood_eng_handbook/wood_handbook_fpl_2010.pdf |
Buggsson |
Posted - 2015/06/17 : 20:19:23 Jo, jag vet att gran- och barrträdsplyfa är mjukare. Granplyfa är jag inte alls intresserad av och jag håller nu på att försöka få fram tekniska data på furuplywood som jag tror skall vara styvare än de två jag nämnt redan. Ren furuplyfa är mkt bättre kvalitet än gran/barr vad jag förstår för den kan användas till bl.a. möbler. Är de för sunkiga får det bli björk rakt igenom.
Jag har läst att om man skall limma ihop plywoodskivor så är det bäst om man limmar ihop tre st. hellre än bara 2 st. Och de yttersta fibrernas riktning skall vara viktig för styvheten. |
more10 |
Posted - 2015/06/16 : 21:27:52 Plywood har en ganska hög klang som går att få bort med Swedac dämplim. Man limmar 2 lika tjocka skivor för maximal effekt. Plywood är populärt framförallt för att det är slitstarkt. Jag bygger mycket hellre med granplywood än med mdf eller spån om jag ska göra en billig konstruktion. Granplywood är mycket mjukare än björkplywood. |
soundbrigade |
Posted - 2015/06/16 : 16:47:45 Jag har en liten fundering på plyfa av barrträd, där ju furu ingår. Vi använder 6mm plyfa på jobbet och kvaliteten är sådär. Till emballage helt OK men den har ju en finish som lämnar oerhört mycket att önska. Dessutom är plyfa av barrträ mjuk. Jag byggde ett par CM3-klonor för 25 år sedan och använde 25mm björkplyfa avsedd för möbelsnickeri och det var en tät och stadig plyfa med en god yta som egentligen bara behövde putsas.
Vitsen med plyfa är ju att, som den också kallas - kryssfanér, det ligger tunna hyvlade/svarvade trälager i kryss med ådringarna vinkelräta med varandra. Det ger ju ett styvt och starkt material. Plyfa har ju dessutom alltid udda antal lager.
Edit. Såg att fler svarat. Om man ska fanera plyfa ska man alltid lägga faneret med fibrerna vinkelrätt myt plyans yttersta lager. Allt enligt god möbeltillverkartradition. Risken är annat att fanéret spricker vid rörelser i ytterlagren. |
Bubbel |
Posted - 2015/06/16 : 16:11:00 Jag träffar ofta på de som menar att man skall limma plywood tvärs fibrerna om man skall lägga på en skiva till på svenska heter plywood kryssfaner bara det avslöjar att man inte behöver ta till med sådant, men man stilla sin hifinevurosa varför inte.
Jag har provat olika varianter på att lägga det olika med likadant resultat det gör att jag inte lägger ner så mycket tid på det, men då de flesta inte har tillgång till pressar och andra maskiner på ett snickeri så limmar man på bägge skivorna som skall vara mot varandra så får man en bättre fästning mot båda ytorna. Detta är precis som det beskrivs i förra inlägget.
Anders |
Buggsson |
Posted - 2015/06/16 : 15:28:19 Jag funderar på att tillverka ett laminat av en kärna bestående av 24mm björkplyfa med tvärgående fiberriktning och 1 st. 12mm furuplyfa på var sida med längsgående fiberriktning om det går att hitta i furu. Annars får det bli tvärt om.
Om ni skulle bli sugna på tjockare björkplyfa med längsgående fibrer så kan ni råka ut för desinformation. Jag fick besked från ett byggvaruhus att det bara går att göra 30mm tjocka med längsgående fibrer, men ett samtal, skeptisk som jag är, till tillverkaren (Wisa plywood) gav ett annat besked. De kan svarva till fanér som de lägger på, så det var ju bara skitsnack.
Mkt blir på engelska då det används mkt på internet, så här kommer först en liten bit generell info om plywood, följt av olika limmningstips/info:
Generally in plywood panels, the outer most veneers have the greatest influence on strength and stiffness. Increasing the thickness of the face veneers will increase the strength and stiffness characteristics in the face grain direction. Thin face veneers with thicker underlying cross band veneers will tend to give the plywood more equal strength and stiffness characteristics in both directions.
LIMMA IHOP PLYWOOD:
Plywood, for instance, is always glued up of an odd number of laminates for balance. Also, each opposite laminate is of equal thickness to the other.
If you need structural strength under constant load, then epoxy or resorcinol might be better as PVA will creep over time. Think about how you're going to apply the glue. A rubber roller is often used, but a flexible card would probably also work. In any case, the simplest way to get sufficient clamping pressure is simply to screw the sheets together, though with PVA you'd want to put the screws closer together than with epoxy. If you'll be using edged tools with it, you can remove the screws after the glue is cured.
Without screws you need a serious quantity of cauls, unless I'm missing something (very possible). One thing I do know is that clamps alone won't do the job.
Tighten the cauls from the centre to the edges and leave it clamped for a good 24 hours.
Problem with glueing plywood faces together is that you introduce moisture to one side of the sheet and not the other. We all know what happens then. to prevent this attack of the swelling wood fibers, I would suggest you laminate with contact Cement similare to laminating Formica. Application of the cement to each surface allow to tacky dry, then place dowels or sticks between and begin at one end and make initial contact, Alignment is criticle then work along the piece removing the sticks and applying pressure. Play a symphony of drum beats with a rubber mallot or two to give a good bond as you will not be able to "Roll out" any air bubbles like Formica. Allow to cure and you will have a strong bond. (Bill)
Once the two surfaces coated with contact cement make contact, you won't be able to slide one piece of plywood against the other to correct any misaligment of the edges.
I would stack a few loose sheets on top of your lamination to spreed out the load, then use sandbags, go bars or clamping cauls to give you compression.
Bill, If you are laminating ply or veneering to plywood you should leave it in the press/clamps for longer than partical, up to 12 hours so the glue fully cures. Ideally with any lamination and veneering you do to one side as the other for balancing, use odd numbers, two face veneers and a core. But honestly with 2 layers of good furniture grade 3/4 ply glued up I have never had a problem with warping. Using just the right amount of glue is important. Too much moisture and glue pockets, too little is week bonds.
Using contact cement has a pulling effect on one side, thus a backing sheet on the bottom side would compensate for the pulling. Using glue requires clamping.
Limma ihop 3 st 16.5mm skivor eller en 1#8221; och en 12.5mm på varje sida.
The joints were glued using an old cabinet makers technique....tape the panels together, flip them, run a bead of glue down the cavity and fold up. Clamps were not even needed; just a tape strap across the open side to apply pressure.
|
Stormen |
Posted - 2015/06/16 : 11:23:50 Plywood är väl det man generellt vill använda i tex horn. Alla material svänger mer eller mindre och plywood är väl det som ger önskad klang i hornkonstruktioner. ( om jag sumerar massa inlägg från flera forum, iallfall vad jag uppfattat) Sen är det riktigt snyggt. De tester som grejats lite med har visat att kombinationen av olika densitet på materialen ger en bra total verkan. Dvs man blandar hårda material med tex mdf eller plywood. Ett sätt är att presslimma tex 3 tunna skivor MDF med mineritplattor på var sin sida (totalt ca20mm). Detta ger en enormt styv skiva som slår plywooden i samma tjocklek. Går man upp i dimension på plywooden så kan man säkert nå samma resultat. Men det är ett aber att limma och såga i minerit och plywooden blir så mycket lättare att hantera, såga och få finish på.
Det här med olika densitet på materialen har även visat sig inte bara på högtalare utan även på tjock grantiskivspelare att det blev bättre med en MDF skiva under. Samma med experiment som PeterS gjorde med en tonarmskonstruktion där han limmade två tunna glasskivor mot varandra och testa olika limtyper och fick olika resultat på förmågan att överföra eller absorbera energi.
Dock är det himla trevligt att jobba i en plywoodskiva av bra kvalite. Det blir snygga o bra snitt, lätt att skruva i i jämförelse med MDF som lätt kan spricka. tillräckligt stabilt för min smak och snyggt att lacka eller måla på. |
Leif B |
Posted - 2015/06/16 : 10:38:14 Har alltid byggt med MDF eller spånskiveplatta. Finns det någon generell skillnad ljudmässigt till plywoodens fördel? Skiljer en hel del i skillnad på kostnaden. MDF och spånskivan är relativt liten skillnad nu för tiden. |
vemsom |
Posted - 2015/06/15 : 16:16:34 Totalt relevant och även detta är en väldig generalisering men plywood kan vara riktigt snyggt. |
|
|