HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 3-vägs innehållandes BiB

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
Check here to subscribe to this topic.
   

T O P I C    R E V I E W
Buggsson Posted - 2015/05/07 : 11:44:31
Hej hopp,

Har skrotat planer på att bygga ett MTM-system plus konventionell subwoofer. Jag känner att jag bara måste ha något att sysselsätta mig med i högtalarväg så nu funderar jag på ett nytt 4-vägssystem och behöver hjälp och tips för att kunna ta mig vidare. Just nu spånar jag på vad man kan tänkas rikta in sig på.

Jag har funderat på att bygga en MLTL för bas som även skall härbärgera en kompressionsdriver + wave guide. På denna låda funderar jag på att fästa ett mellanregisterhorn. Ett fyrkantigt sådant borde jag kunna snickra ihop hoppas jag. Slutligen skall detta bygge sedan kompletteras med 2 st. BiB.

Är ovanstående ens en vettig idé? Förslag, förbättringar tips etc, tas tacksamt emot. Även tips på läsning för nämnda högtalartyper tas tacksamt emot.

Vad gäller val av drivers etc, så är jag mer intresserad av kvalitetsdrivers än att tjäna några ören. Mao, det får kosta en slant.

Vill dela allt aktivt.

Edit: Har ändrat titeln från 4-vägs till 3-vägs.
Edit 2: Har tagit bort MLTL i titeln då jag inte vet mer än BiB för tillfället.
25   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
Buggsson Posted - 2015/07/24 : 09:56:07
Tänkte bara meddela att det känns som om dimman BÖRJAR lätta. Den är fortfarande dock väldigt, väldigt tjock..........
Det fattas en del mått och så men jag börjar förstå principerna och det kommer nog bli fina 600-litrare när de blir färdiga efter Johannes simuleringar.
Buggsson Posted - 2015/06/30 : 13:24:28
quote:
Lådan bör vara 55 cm bred och 60 cm djup och 200 cm hög invändigt. Räknar du med 24 mm plywood, dubbel baffel och dubbelt mittstycke så blir yttermåtten 59,8 cm bredd, 72,1 cm djup och 202,4 cm höjd.
Bredd och djup går att leka lite med bara den totala strålande ytan i mynningen blir 3300 cm2. Elementet skall sitta 80 cm ned från början av hornet


Jag har räknat om lite baserat på dina uppgifter ovan baserat på vad jag TROR kommer att fungera bra. Jag antar att mynningens yta är viktigast, 3300cm^2? Med denna yta blir volymen 660 liter om höjden skall vara 200cm^2. Enligt de stora kanonerna i den långa BiB-tråden på diyaudio.com så är den optimala ration mellan bredd och djup 1:1,414 så jag har räknat om måtten på mynningen till 48x69 cm (3312cm^2) vilket ger en kvot på 1:1,4375, och en totalvolym på 662,4 liter.

Jag har hört att man skall ta hänsyn till mellanväggen också. Skall jag då lägga på 48mm på sidoväggarnas djup???? Om jag skall lägga till 48mm på djupet måste jag ju även räkna om allt annat innan innerväggens längd kan beräknas.
Buggsson Posted - 2015/06/14 : 14:44:26
Eftersom hela bakväggen är ostagad, vad skulle ge mest effekt? Att göra även bakväggen 2" tjock, eller att staga den i princip uppefrån och ner?
Buggsson Posted - 2015/06/11 : 11:22:48
Jag har problem. De interna måtten Johannes försåg mig med var 50x60x200cm. Det innebär att djupet skall vara 60cm. Om jag fäster bakväggen på bottenplattan så behöver sidoväggen vara 62,5cm. Trots att det tillverkas hur många olika storlekar som helst så har jag inte lyckats hitta de storlekar jag helst önskat om man inte vill betala upp till 3 ggr. så mkt. Detta innebär att om jag delar tillgänglig skiva på längden blir den bara 61cm. Jag behöver mao även en ny beräkning av den interna storleken, djupet behöver bli kortare.
Buggsson Posted - 2015/06/09 : 20:52:57
Jag håller som bäst på att läsa den låååååååååååååånga tråden om BiB på diyaudio.com. Där är det flera som nämner en halvcirkel tror jag de skrev. Den går från bottenplattans början vid baffeln, når zenit vid den inre baffeln och slutar där bottenplattan möter bakväggen. Hur beräknas sagda halvcirkel?
Rolf-san Posted - 2015/06/06 : 20:21:16
Bredden X höjden eller djupet (hur du nu ser det.)

Om jag fattat Circlos sim riktigt så börjar bibben med ytan 0 (closed end). Det vill säga i en vinkel. Då har du ju bara bredden medan höjden/djupet är noll. Ytan blir då noll. Kolla bilden i din referens så blir det klart. Den andra ytan (open end) på bibben blir ju öppningen/ytan mot taket.
Buggsson Posted - 2015/06/06 : 19:49:16
quote:
Tvärsnittsytan på hornets början.


Hur räknar man ut den?
Rolf-san Posted - 2015/06/06 : 15:26:20
quote:
vad är SO för mått?

Tvärsnittsytan på hornets början. På bilden i din referens där mellanväggen börjar högst upp i enbart en linje. Alltså ytan noll. So=0.
Buggsson Posted - 2015/06/06 : 11:16:24
Gällande mellanväggens placering. Vad jag förstått skall den placeras mitt emellan baffeln och bakväggen. Skall den då ha lutningen som att man börjar med att dra ut hela linjen till mitten av baffeln och bakväggen och sedan kortar av den så att A=B=C? Eller skall man dra den som på bilden som finns om ni öppnar länken nedan? Det skiljer ju en del i lutning beroende på metod.

Och när jag ändå håller på, vad är SO för mått?

http://www.diyaudio.com/forums/full-range/66173-terry-cains-bib-why-does-ork-does-anyone-have-those-fostex-craft-handbooks-12.html#post893562
Buggsson Posted - 2015/06/05 : 12:52:40
sladdbarn, MDF är inte att likställa med plywood heller. Här kan du läsa en del skillnader mellan dessa material: http://www.diffen.com/difference/MDF_vs_Plywood

Jag trodde mig ha tekniska data på skillnader men har inte hittat dessa ännu (om de nu finns)

I korthet kan man säga att:
MDF är tyngre än plywood
MDF är inte lika styvt som plywood
MDF har farligare slipdamm

Den enda fördelen som talar för MDF enligt mig är dess lägre pris.
sladdbarn Posted - 2015/06/02 : 12:12:18
quote:
Däremot har jag svårt för kompromisser. Skulle jag kombinera något så fick det bli med antingen furu- eller barrträplywood. Varken MDF eller spånskiva finns med i tankarna när jag tänker på högtalarbygge. Om jag kommer att staga lådorna så får det bli med antingen furu- eller barrträplywood. Någonstans måste man dra gränsen.


Att man undviker spånskiva kan jag förstå då det är kass att skruva i och är bräckligt men Mdf ser jag inte som någon kompromiss.
Buggsson Posted - 2015/06/01 : 14:18:36
Det är ju inte bara rena högtaleriprodukter jag behöver. Jag behöver bl.a. en router också. Jag har ju redan Jasper Tools två cirkeljiggar men jag är sugen på Festool då jag redan har en sänksåg och styrskenor från dem. Min fråga blir då: någon som vet om man kan använda någon av Festools routrar 1010 eller 1400 med Jaspers jiggar? Festools egna cirkeljiggar är aningen otillräckliga, eller för dyra.

EDIT: Kanske någon vet någon generisk jigg som passar de flesta routrar?
Buggsson Posted - 2015/05/31 : 15:26:28
Stagning,

Jag tänker nog skaffa en skiva plywood för att staga med. Eftersom man bara vill minska fria, stora ostagade ytor borde det väl fungera med 15mm gran- eller furuplywood? Det är ju inte det minsta strukturellt, att staga.
Buggsson Posted - 2015/05/31 : 14:23:24
quote:
Jag hade valt att kombinera björkplywood med mdf eller spånskiva ekonomisk som jag är.


Jag är också ekonomisk på mitt vis. Däremot har jag svårt för kompromisser. Skulle jag kombinera något så fick det bli med antingen furu- eller barrträplywood. Varken MDF eller spånskiva finns med i tankarna när jag tänker på högtalarbygge. Om jag kommer att staga lådorna så får det bli med antingen furu- eller barrträplywood. Någonstans måste man dra gränsen.

Det optimala skulle väl kanske vara att kombinera vanlig 24mm björkplyfa med WISA-Phon N, 21mm, som är en bullerskyddsskiva så att man då får en "constrained layer damping" effekt. Men det låter ännu dyrare.
sladdbarn Posted - 2015/05/29 : 18:57:00
Jag hade valt att kombinera björkplywood med mdf eller spånskiva ekonomisk som jag är.
Buggsson Posted - 2015/05/29 : 14:53:36
Jag håller på att leta efter björkplywood. Det är inte det lättaste om man inte vill bli rånad.
50mm med längsgående panel går att få fram men det låter extra dyrt, mer än bara typ dubbel 24mm. Kan det ha någon större strukturell betydelse om jag istället limmar ihop två st. 24mm till baffel och mellanvägg?
Buggsson Posted - 2015/05/25 : 20:42:37
Pga att jag kommer använda olika tjocklekar i sidorna och i baffeln kommer jag inte att såga skivorna 45 grader. Däremot så blir det kex. Hur tätt skall man sätta kexen?
Buggsson Posted - 2015/05/25 : 20:15:37
quote:
Riktiga högtalare kräver gaffeltruck!


Det får anstå till jag hamnar i eget hus längre fram
Buggsson Posted - 2015/05/25 : 20:13:39
Jagar inköpsställen för björkplywood. Gärna i Mälardalen, det är körbart över dagen. I GBG har jag en son som därmed riskerar besök, och där har jag hittat två ställen, men som sagt, gärna Mälardalen där de antingen har ett stort lagersortiment eller där man kan beställa det man önskar. De måste även sälja till privatpersoner. De får gärna även formatsåga skivor då en 50mm skiva väger typ 100kg och det blir svårt att hantera in på balkongen.
Buggsson Posted - 2015/05/23 : 12:05:38
Stagning, kan det behövas? Bakväggen är ju "bara" 24mm och helt ostagad vad jag förstår av modellen. Sidoväggarna är ju likaså bara 24mm och deras enda "stagning" blir ju mellanväggen som går typ diagonalt uppefrån och ner.

Hur kan man på bästa sätt infoga .pdf-filer? Har en med bl.a. ett stagningsförslag jag hittat på nätet.
Circlomanen Posted - 2015/05/23 : 11:31:21
Riktiga högtalare kräver gaffeltruck!



Det är tur att Bernts Katakomber är modulära... Annars hade han oxå vart tvungen att hyra gaffeltruck varje gång han vill ändra nått...

Mina BIBar väger 60 kg st, å de är bara byggda i 18 mm plywood (36 i baffeln) med några få längsgående stag mot mellanvägg och bakstycke.

De är inte det minsta roliga att handskas med, även om de närmast är små bluetooth-högtalare jmf med dessa du planerar att bygga.

Om basförmågan skalar med storlek så kommer dina vara riktigt riktigt roliga. Stora horn ger en impuls-återgivning och detaljeringsgrad i basen som är mycket få högtalare förunnat att kunna återge. Jag häpnar ofta över mängden information som finns nere i basområdet. Inte bara att det faktiskt finns information, utan framförallt "timbre", struktur, moduleringar och annan man oftast inte hör.
Det motsägelsefulla med tanken på storleken är att detta gäller än mer sent på kvällen när man sänker volymen och "vanliga" högtalare oftast bara låter platt, trist och livlöst.
Buggsson Posted - 2015/05/23 : 10:40:58
quote:
Du har inte funderat på att vissa delar styvare genom att tex limma ihop en eller två mineritskivor tilsammans med plywooden? Jag tänker att tjockare är inte alltid ger så stor skillnad utan att man kan uppnå större skillnad genom att blanda olika densitet på materialen.


Nej, inte i detta fall, och det är just hur man tillverkar plywood. Ju tjockare den blir, ju fler "ply (lager)" får den och desto styvare blir den då. T.ex. 24mm tjock har 17 ply, 50mm tjock har 35 ply.

Har kolla bonnet.se, de har inte riktigt vad jag behöver men har frågat om de kan beställa.

Johannes, det är inte meningen att stressa dig, jag trodde måtten redan var givna och att min arma skalle missat detta. Det är ju du som hjälper mig, så ta den tid du behöver. Det lär ta ett tag att få tag i skivmaterialet som jag vill ha.

Inte bara det att lådorna kommer att bli stora, de kommer att väga massor, så jag får nog bege mig till gymmet och börja lyfta skrot för att orka bygga dessa Skämt åsido, en 24mm skiva väger 50kg och jag behöver 3 st. Plus 2 skivor 50mm á 100kg st.?
Kallelkpg Posted - 2015/05/22 : 20:25:28
Hur skulle denna MLTL med dessa beyma 15" fungera med Beyma CD1014FE el (ND)http://www.supersonic.se/dokument/Beyma%20CD1014Fe%20Datablad.pdf
På dessa horn: http://www.supersonic.se/product.html/faital-pro-lth142?category_id=21

Delade runt 1000hz borde de bli en ganska kul och välljudande högtalare? Som dessutom inte kräver extrema förkunskaper för att få till filter osv då HF drivern har en ganska rak kurva?

Jag har Beyma CD10Fe i mina högtalare idag och gillar dem.

Blir onekligen sugen att testa.

Vilka mått skulle lådan få?

MVH
Kalle
Circlomanen Posted - 2015/05/22 : 12:53:42
Det kommer mått å sånt.

Idag bygger jag en liten iläggningsvagn åt grabbens gummibåt. Vi är trötta på allt skjutsande så fort han vill ut på sjön. Förhoppningsvis skall han kunna koppla den till cykeln och ta sig ned till sjön med motor och allt, helt för egen maskin (benmuskler och blodpump)... Lite kapande och svetsande nu skall förhoppningsvis ge mer fritid sen....

Jag skall skissa på det i eftermiddag (om jag har en liten gnutta ork kvar då).

Mvh Johannes

Buggsson Posted - 2015/05/22 : 11:35:15
Jag har missat hur det framgår hur långt mittstycket skall vara och hur stor lutningen på densamma skall vara. Det står säkert i simmarna men för mig är det lika med grekiska. Skall försöka beräkna materialåtgången för dessa.

Du har så rätt Johannes, många skivor björkplyfa blir det. Jag kommer att bli ruinerad

Trodde jag skulle få vänta upp till 4 veckor, men i slutet på nästa vecka är det tänkt att jag skall kunna hämta mina två st. Beyma.

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.17 sekunder. Snitz Forums 2000