T O P I C R E V I E W |
Stormen |
Posted - 2015/04/04 : 23:46:30 Det här är en förstärkare som jag funderat på en längre tid och som jag gärna velat komma över. Bo Hansson hade en Richardson till sina bashorn i källaren och det lät fantastiskt. Om jag minns rätt så berättade Bo om hur han fick med sig 2st sådana från en container utanför BBC en gång i tiden. Den ena har Claes och den andra hade Bo. Preben som satt med Claes Chaverexsystem satt nöjd med sin radford som är snarlik i uppbyggnaden, iallfall på ingången. Men efter att ha gjort misstaget att fått låna Claes steg under en tid så fanns det ingen återvändå berättade han. Efter ett par år så fick tillslut Preben köpa steget från Bo. Det finns 4 personer som jag blint litar när det kommer till detta. Tyvärr så har både Bo o Preben lämnat oss, så det är lite i åtanke att återskapa detta steg.
Nu undrar ni säkert, varför bygga ett sådant steg, det är ju inget märkvärdigt. Nää,, kanske inte. vanliga EL34 o så. Men i kombon med bashorn och den smaken av bas som jag också råkar ha så ska det bli en lyckat kombo. Det ska vara torrt o luftigt.
Jag har idag MkIII så det är inte det sämsta till 4x12" tricolumner. Har sökt med ljus o lykta på nätet men det är nästan omöjligt att få tag på information eller annonser tills för något år sedan då ritningarna dök upp. Det finns även lite bilder från en shootout (leak-fest) där som beskrivs som rariteter o svåra att få tag i. De begagnatbutiker i UK som jag varit i kontakt med bara skakar på huvudet. Så vad gör man då? Jo man får helt enkelt sätta sig och börja bygga en. Nu har jag aldrig byggt ett rörsteg tidigare men bara man löder båda ändarna på kabeln där dom ska vara så ska det väl gå bra ? :-)
|
25 L A T E S T R E P L I E S (Newest First) |
pix |
Posted - 2015/06/22 : 15:02:01 Grattis till steget Stormen Kul tråd att följa och lära sig nya saker /Pix |
Stormen |
Posted - 2015/06/22 : 13:45:54 Arbetspunkterna var helt ok. Att övre halvan av ECC83 låg ca 20% upp var inga som helst problem med. Det viktigaste är att hålla koll på att inte 0,8 mätningen sjunker och närmar sig 0,0. (ligger på ca 0,58 idag) Anod-katod spänningen på ECC83 skulle ligga stabil vid last samt övre halvan såklart.
Samt att 60V som står vid katoden på fasröret ECF82 inte drar iväg allt för mycket. Har 10V överspänning idag men det är inom marginalerna. Väldigt kul med ett rörbygge och att det inte är så himla toknoga med spänningarna på samma sätt som med ett transistorbygge. |
peterh |
Posted - 2015/06/22 : 13:29:41 kul att det löste sig med brum-et.
Kom du till någon klarhet med första rörets arbetspunkter och komponentvärden ( frågar en som varit ute och seglat en tid)
|
Stormen |
Posted - 2015/06/22 : 13:12:24
Har nu spelat på den i ca 1 vecka och det är riktigt kul att lyssna igenom skivorna igen. Har inte gjort något ryck med att testa olika signalkopplingar mm eftersom det låter så fantastiskt bra osm det gör. Allt brum är borta iomed den ganska kraftiga gallerbromsen och gallerläckan. 30K i serie och 3K i backen. Lynxen klarar att driva 600 Ohm enligt manualen så det ska inte vara några problem. Landade helt automagiskt på någon dB bara ifrån lowtherstegen så det är perfekt. Jag var hemma på lunchen när barnen och frugan var borta och kunde för första gången testa att blåsa på lite. Infected svamps och vid 80% i Jriver så vibrerade det i kroppen o tillräckligt smärtsamt för öronen för max någon minuts lyssning. Det verkar finnas pulver i Richardsonclonen så det räcker för mig med andra ord :-)
Ljudet kan beskrivas som luftigt o lätt. EL34 Karaktär passar till bashorn. Det är just det lägre mellanregistret som förbättrats. Ändå så skär jag vid ca 180hz med 48dB filter. Men det är här som karaktären för bastonerna utformas, det djupaste är mest sinus och det är övertonerna i en bas som vi hör och registrerar om hur detaljerat det är (sägs det). Filtret på motkopplingen kan jag också höra att det finns massor av mumma i botten o ingen brist på hästkrafter men väldigt stramt o trevligt uppåt. Ord som torrt, exakt, tonseparation, tight är något som förbättrats mot tidigare steg som jag haft.
Är inte övertygad om att detta steg passar tex till ett par tungdrivna högtalare med 4-vägsfilter och basar med mycket membranmassa och tunga gummikanter. Utan det här steget är nog lite specialsytt (som Bappe predikat om tidigare)just för element med stor motor, lätta koner och ganska hårt inspända. EL34 generellt sägs vara lite hårda i diskanten eller fyrkantiga. Detta saknar jag erfarenhet av men det är kul att anpassa anläggningen på detta sätt, filtrera signalen redan innan den når stärkaren och plocka ur gobitarna ur de olika produkterna.
Några saker som jag inte ska göra om o några jag ska. - Köp inte biltemas värmefärg som ger en emaljliknande yta, den blir hård och krackelerar när man drar dit skruvar. Den vanliga hobbyfärgen fungerar minst lika bra. - Använda aluminiumplatta som är lättare att borra stora hål i för rörsocklarna istället för järnplatta. - Sätta fler säkringar (en för varje kanal) för att kunna stänga av ena sidan när man meckar o testar komponentvärden. - Sitt inte o sov med multimetern i stärkaren, det ger konstiga utslag i oscilloscopet.
-Använda sig av en ordentlig huv som gör skapelsen ok för små nyfikna barn o bandyklubbor. - Nya kondingar är bättre än gamla fina,, just för att de är nya. Det är en färskvara. (finns vissa undantag på marknaden) - Köpa 1mm2 kabel till dragningarna av div färger, 1.5 är lite för tjockt. - Köra på lundahlstrafar. Inga frågetecken om de kommer att klara av det hela eller om man ska råka punktera eller funderingar om det kommer att låta bra. Det kommer garanterat att fungera på alla sätt. Det är inte mycket dyrare än att köpa trafar från tex england. Det finns billigare men de kan vara så att deras data är uppmätta vid 50Hz och är gjorda för gitarrförstärkare. Eller att de i slutändan kommer att dyka (mättade) vid 25-30Hz osv. - Låta det ta den tid det tar o se till att ha hjälpsamma vänliga själar runtomkring och ett bra forum som kan komma med lösningar o förslag när man sitter fast
|
Stormen |
Posted - 2015/06/18 : 10:36:44 Lynx verkar ha en lite udda lösning med elektroniskt kompenserad balanserad utgång. Säkerligen riktigt begåvat, men får en att tänka till när man ska ansluta kablarna.
Här hittade jag bra information
https://www.gearslutz.com/board/geekslutz-forum/86596-lynx-electronically-balanced-outputs.html
quote: The manual says that when you connect the XLR to a TS plug, you should connect XLR pin 3 to the sleeve of the TS jack. Therefore, this must be a "ground compensated" (what you're calling "quasi-floating") output circuit.
Okay, the circuit Self refers to as "ground-cancelling" (fig. 5a) is kind of an oddball that in my experience is not at all common. It is an unbalanced output with, like it says, compensation for ground noise. That's not what I was talking about.
The "Balance line output" (fig 5b) is the typical non-compensated, electronically balanced output. This is similar to the circuit I used in my Super Stereo compressor. Its advantages are its simplicity and its short signal path. The disadvantage is that special consideration is needed when feeding an unbalanced load. Most other arrangements allow you to simply tie Pin 3 to ground, and away you go. In this circuit, which is fairly common, grounding Pin 3 makes the inverted output somewhat unhappy (though most decent op amps can handle it okay) and it can also dump a lot of highly-distorted signal current into the ground. If either the source or the load are laid out poorly in terms of their ground scheme, this can be an ugly scene. Also, you get 6dB less signal when feeding an unbalanced load. For the purposes of the Super Stereo compressor, I felt these were acceptable limitations since it's being marketed to high-end post-production applications where it will be interfacing with balanced loads and/or well-planned and well-executed interconnection schemes.
The Quasi-Floating Output (fig 6) is the one I was discussing in my previous post. This is basically a version of the balanced circuit that's been modified to eliminate the two compromises I mentioned above. The only real drawbacks to this circuit are that it's more complicated than the regular electronically-balanced circuit, with higher parts count and longer signal path. Of course it still doesn't offer the galvanic isolation of an actual transformer.
|
Stormen |
Posted - 2015/06/18 : 10:00:23 Hittade mer intressant läsning i ämnet. Jag hade ingen aning om detta. Det finns 3st olika balancerade utgångar. Det gäller således att ta reda på hur lynx har byggt up sin utgång. Förmodligen inte med transformator utan med OP ampar.
http://community.avid.com/forums/t/58612.aspx
Connecting Balanced Outputs to Unbalanced Inputs
Balanced outputs are very common on professional products. Unbalanced inputs are very common with vintage equipment and consumer electronics. Establishing proper inter-connections between balanced and unbalanced equipment is imperative for the performance of the system (and may also prevent damage to the equipment).
There are three types of balanced outputs: 'impedance balanced', 'transformer balanced', and 'active balanced'. Each type of balanced output requires different considerations when connecting to an unbalanced load. With each case discussed, we will assume that 2-conductor (unbalanced) wire is being used, as 3-conductor wire will offer no advantages when driving unbalanced loads.
Devices with impedance-balanced outputs actively drive the hot output only. The cold output is tied to ground via a resistor that matches (or balances) the output impedance of the hot signal conductor. In other words, there is no audio signal on the cold conductor, but, in a full balanced system, common-mode rejection will be maintained since the impedance is balanced between the two conductors.
Impedance-balanced outputs can connect to unbalanced loads with the cold output 'floated' (unconnected) or connected to ground. There will be no performance or other differences between a floated or grounded cold conductor (pin-3) with impedance-balanced outputs. Using an XLR connector, this corresponds to pin-3 floating or tied to pin-1. The hot signal conductor will be connected to pin-2, as usual, and it will carry the audio information. The shield conductor will be connected, as usual, to pin-1.
Devices with transformer-balanced outputs actively drive the primary winding of the output transformer. The secondary winding of the output transformer delivers a symmetrical signal to the hot and cold signal conductors.
Transformer-balanced outputs must have the cold output tied to the shield conductor when connecting to an unbalanced load. Using an XLR connector, this corresponds to tying pin-3 to pin-1. The hot signal conductor will be connected to pin-2, as usual, and it will carry the audio information. The shield conductor will be connected, as usual, to pin-1.
Devices with active-balanced outputs actively drive both the hot output and the cold output. The signal on the cold output is an inverted (polarity-reversed) version of the signal on the hot output. This creates symmetrical signals between the hot and cold outputs. This is the topology of all Benchmark equipment.
When connecting an active-balanced output to an unbalanced load, it is necessary to leave the cold output (pin-3) floating. Using an XLR connector, pin-3 should not be connected to anything. If a cable is used with pin-3 tied to pin-1 (shield), the output amplifier could be damaged. This type of connection establishes a low/no impedance path to ground. This means the amplifier will drain current, unimpeded, into ground, which is stressful to the output amplifier.
Connecting Unbalanced Outputs to Balanced Inputs
Unbalanced sources are very common, especially in consumer electronics (phono pre-amps, cassette decks, etc). Also, many keyboards, samplers, and other electronic sound sources have unbalanced outputs. When these devices need to be connected to a balanced input (such as the ADC1 USB), it is important to understand the proper method of cabling.
An unbalanced-to-balanced connection should use a 3-conductor (balanced) wire. The explanation behind this technique is somewhat complicated, and it is beyond the scope of this article. For an in-depth look at the technical explanation for this solution, read section 5.4, "Shield Wires", of The Clean Audio Installation Guide. ( http://www.benchmarkmedia.com/caig/ )
The connecting cable should have the cold signal conductor of the cable tied to ground at the source-side only (the unbalanced end of the cable). The load-side of the cable will be connected in a typical balanced configuration.
A more sophisticated connection may be needed for aggressive common-mode rejection, which may require modifying the equipment. For information about this type of setup, refer to the "Shield Wires" section (5.4) of The Clean Audio Installation Guide.
( http://www.benchmarkmedia.com/caig/ )
Jim Alfonse
Tri-Sys Designs www.Tri-SysDesigns.com
Någon med erfarenhet om att optimera sitt lynxkort till ett obalancerat steg?
EDIT: Enligt manualen på Lynx så ska man använda 2 HOT och 3 COLD till obalancerade kopplingar när man tex har 1 ledare o skärm. Det förefaller mig väldigt märkligt. Sitter det någon automagisk avkännare på lynxkortets utgång pin 3 måntro? Det är annars inte logiskt utifrån texter o resonemang vad jag kan förstå.
sid 28-29-30 http://www.lynxstudio.com/nav/getFile.asp?i=10&t=productfile |
Stormen |
Posted - 2015/06/17 : 23:27:35 1. Earth 2. + HOT 3. - COLD
One method of creating a balanced output is so simple it seems almost like cheating, and indeed, some people condemn it as such, but really it works quite well. The signal is connected between pins 1 and 2 only. A resistor equal to the output impedance of the op amp driving pin 2 is connected between pins 1 and 3. This satisfies the requirement for a balanced output that the source impedance for pins 2 and 3 must be identical. How well it works is a function of how closely the #8220;dummy#8221; source impedance matches the active source impedance.
Jag fattade som att motståndet skulle ligga i serie o att man skulle använda en tvåledarkabel. Men det kanske bli samma i sluändan bara impedansen är densamma på 2 o 3.
|
Stormen |
Posted - 2015/06/17 : 22:25:51 Jaha , studsade ner i källaren och fick fram 2 st 2K7 som skulle agera gallerläcka. Det jag, kanske lite slarvigt kallar ingångsmotståndet. Tog bort 50K som satt ( har fått lära mig att det bör vara 50-100K eller på viussa 470K) och lödde dit 2K7 för att passa de 30K som satt i serie med ingången. -Jamen är väl inte 3K eller 1K lite väl drastiskt o sätta på ingångsröret. Närå, det klarar lynxen försäkrade Bappe mig om. Ok vi har 40dB förstärkning i steget där 100ggr förstärkning. Kan man ju tycka är lite väl bra kanske? O förklarar varför i början på testbänken hade min bärbara cd som vanligt men redan på halv volym spelade det så det ringde i öronen.
Kopplade in kontakten och drog igång lowthertopparna. Japp de kom igång och har ett svagt brus om man lägger örat framför membranet. Och så kom det inget alls. Det var inget brum över huvud taget. Jag var tvungen att krypa ner på golvet för att lägga örat intill basarna för att höra igenom rörsteget att det brusade o var redo. Vid lyssningsposition så är det knäpptyst. Fick stänga av plasma-tv'n då jag tyckte att den lät för mycket :-)
Nåmen hur är det med nivån? Ja, i Jriver så är Dynaco satta till -12dB för att matcha lowtherstegen som står på -0dB. Nu fick jag ta bort dämpningen och hamnade på exact samma som lowtherstegen. så nu står allt på -0dB i DSP processorn. ( förutom små justering osv som har med rum osv att göra) Och spelar det på samma nivå som dom 6336A stegen så behöver jag inte vara orolig för att det inte ska räcka till :-)
Hur låter det då. Det låter riktigt trevligt. Har bara kunnat spela på svag volym, dvs 10% i Jriver. Men det är bättre tonseparation och det trycker verkligen till i vissa låtar under vissa sekvenser och det tar jag som ett tecken på att dynamiken har ökat. När jag bläddrade igenom lite gamla skivor, ja ni vet sånna där som hängt med i mängder med anläggningar och som man vet hur de låter så lyssnade jag lite på Celine Dion - My heart will go on. ( en sån där ultra-utjatad låt) Jag vred upp ganska ordentligt o så undrade jag om jag inte skulle justera upp basen några dB?? Men han lagom ta tag i tangentbordet när självaste ångkolven på titanic fick grepp om rummet. De va som...h..
Skulle de nogrannaste kritiker tycka att den låter bättre än tex Dynaco MKIII? Skiter la i dä, ja har byggt na själv serru
Egentligen så skulle man kunna turnera runt med denna förstärkare med orginalmotstånd på ingången och dömma ut och godkänna lågnivåkablar till höger o vänster. För jag ger mig sjutton på att brummet finns där. Men är så undertryckt så det inte märks. o det där kan ju krypa under skinnet på många :-)
Det här med brumjakten vill jag nämna nån rad om. Det är många variblar som ska stämma o när man testar genom att byta till en annan kabel så får man inte glömma bort att testa kablarna o allt annat en gång till när man tex knutit ihop chassie med signaljord. För det visade sig i mitt fall att det brummade lika. Så då fick jag inget utslag på kabelbytet. Det fick jag först 4 dagar senare då jag lyft chassiejord från strömkontaktsjord men knutit chassiet o signal. Det var grymt förvirrande med att ha lynx-denon-richardson o att det räckte med att toucha jorden från lynx mot denon för att richardson som satt på preout skulle brumma. O detta med samma kabel som senare var relativt brumfri när den låg över vardagsrumsgolvet. Men vem har sagt att det skulle vara logiskt o lätt :-) :-)
Det är fantastiskt kul med allt engagemang i tråden o alla inlägg som är. Den samlade kunskapsnivån är otroligt hög och det hade inte blivit klart utan all eran hjälp. Väldigt intressant att avhandla injusteringen av en traf ( även om det resulterade i att vi tog bort allt :-) ) Filterjustering på motkopplingen om man vill. Anodspänninsfunderingar, brumjakt, gallerbroms o gallerläcka och mycket mer.
Jag ska även laborera vidare detta med balanserat o psydonym-balancerat. Alltså göra xlr utgångar på ett vanligt försteg med resistor på cold som matchar utgångsresistansen perfekt o sen köra det till ett balanserat slutsteg.
Eller som med lynx att sätta en resistor på cold för att matcha hot resistansen o lyckas köra detta till ett vanligt slutsteg.
Det var så jag uppfattade Bappe på att det skulle vara möjligt. Själv kan jag förlite men nickar mest o instämmer för att ta med informationen till egen kammare o knåpa ihop något.
|
Stormen |
Posted - 2015/06/17 : 18:45:00 Ha ha. Ja det är en kul idé. Man får se upp med ringningar osv bara. I just denna stärkare är det kul att expfementera med avskärningsfrekvensen. Om man går för lågt så kan man få genomslag (punktering av isoleringen) på gamla grafar. Det är ingen risk på en lundahl då det krävs flera kilovolt. Men på gamla trafar så kan det vara en realitet. Kommer att höra om jag lägger frekvensen för lågt på denna skapelse utan att det går sönder.
Det jag ska komma ihåg att skriva är att man ska hhålla ett öga på 60V punkten. Den får inte sjunka/stiga eller förändras dramatiskt. Ett tiotal volt som den ligger idag är inom marginalen men den får inte förändras för mycket. Samma sak med 0.8 nivån på ingångsröret. Den ligger nära noll o då kan det börja självsvänga. Man kan även mäta i förstärkaren o se om det är skillnad på mätpunkterna när den är korsluten eller om den är belastad med den långa kabeln o lynxkortet. Det kan vara självsvängningar som uppstår. Ibland tror man att man letar efter ett brum fast det är självsvängningar som uppstår. Det är ok om anodspänning o de andra mätpunkterna ändras nån volt men de får inte stick iväg när steget belastas. Kul med ny kunskap :-) |
Ryssen |
Posted - 2015/06/17 : 17:00:32 Kanske en knasig ide,men jag använde variabel motkoppling i mitt 6P31P bygge,då med en 100k pot (som egentligen är för mycket)gick det ju att ställa motkopplingen/kännsligheten. |
Stormen |
Posted - 2015/06/17 : 15:23:46 Hej Fick ett samtal från Bappe och fick lite tips och idéer. Vill gärna delge mig dom här då jag tycker att det är trevligt med att kunskap ska förmedlas och spridas. :-) Bäst o skriva ner medans jag kommer ihåg. Inser att jag är uppe på 16 sidor i min tråd, men det får gå.. Jag får sammanfatta allt i en bildtråd sedan med alla lösningar och "best of" :-) för nu hittar jag knappt själv längre efter tidigare tips och ideer :-) Det som jag kunnat notera med att min kabel under golvet brummar. Är nog mer så att det ger en resistans/reaktans/substans :-) som inte ingångsröret gillar. Alltså det är inte säkert att brum är brum på brums vis utan att man skapar brum på det här sättet med olika laster.
Balanserat och obalanserat: Det finns riktigt balanserat och kräver då en mottagere som är balanserad. Tex varsitt galler på ingången. Låt oss säga att Lynx har en op amp på utgången och ett motstånd i serie på hot. ( förmodligen 50, 100 Ohm eller så) Så kan man sätta en motstånd som motsvarar utgångsimpedansen i serie på cold och köra med en 2-ledarkabel med skärm. Då kan man få samma utsläckningseffekt som balanserat när man kör till ett obalanserat slutsteg. Bara lasterna in och ut blir desamma. en slags psedonym-balancering. Men är minst lika ok.
Det här vill jag så småningom testa såklart. Behöver läsa på lite om utgångsimpedansen på lynx bara :-)
Om man kör med enkel-ledare från lynxkortet till ett vanligt steg så ska man använda eart-till-skärm och sedan signalledaren-till-Hot ELLER Cold. Inte köra cold till earth. ( något som jag sett många beskrivningar på på nätet. ) Så kontentan, Skippsa cold helt,, dumt att belasta den stacakars OP ampen genom att trycka den till jord.
Bromsningen: Notera att vi hade tidigare 470K mot jord. Det är ca 40dB förstärkning i slutsteget. Det är onödigt mycket förstärkning. Det kanske var bra på sin tid med svaga signalkällor på några hundra millivolt. Men idag är det onödigt på modern utrustning som är på 1V eller ibland tom mer. - Ja men sa Bappe du har ju byggt ett Riia steg fast utan filter. Mellan raderna så skulle jag alltså se till att bromsa ner det hela betydligt mer.
Gallerbroms och gallerläcka: Gallerläckan ska vara 1/10 av gallerbromsen. Man kan gott löda de båda mostånden på rörsockeln. Det betyder att först så lägger man den 10ggr större gallerbromsen i serie på signal o löder på sockeln och sedan från sockeln till jord med ett motstånd som är 1/10 av det tidigare. Tex 30K i serie o 3K till jord.
Utgång: Ok på utgången så var inte 370 Ohm så lämpligt, max 100 Ohm ,, i det här steget närmare 40-50 Ohm. Det finns risk att högtalarkablarna kan fungera som antenner och ge sig då in i motkopplingen. Jag kunde låta motståndet på 370 Ohm sitta kvar för att förhindra något otäckt om en högtalarkabel hoppar ut men skulle sätta en RC länk bestående av 5 Ohm och 200nF i serie över utgången. Då belastas utgången ner tillräckligt för att högtalarkablarna inte fungera som antenn i de höga frekvenserna.
Återkopplingen: Bappe nämde det innan det som han trodde var framgången med steget, Dels kraftig motkoppling som gör det hela stramt. men att återkopplingsslingan är satt med ett filter så den sista 1 eller två oktaverna sker utan motkoppling och får mer effekt men lite längre upp så bromsar det ner o stramar till ljudet. Det gör att det blir luftigt i allra djupaste botten. Här kan man med fördel laborera me de 2.7nF. Dubblar man så halverar man frekvensen som det skär. Idag ligger jag på 2.5nF dvs lite högre. Här kan man alltså trimma in lite lite gran efter tycke o smak till just ens egna anläggning och horn. Väldigt piffigt !
Hoppas att min återberättelse blev rätt. :-) |
Bernt Jansson |
Posted - 2015/06/17 : 13:48:49 Intressant, bra att du testade variant A. Det är lustigt att det funkar i vissa kombinationer och inte i andra. |
Stormen |
Posted - 2015/06/17 : 13:37:08 Sitter o funderar lite, man kan såklart dämpa signalen osv. Men då jag upplever steget hispigt o reagerar på allt möjligt o omöjligt så funderar jag på den höga anodspänningen på ingångsröret som kanske gör sitt till? Det är väl elektronerna tilsammans med signalen som tutar ut det hållet o sedan till fasdelarröret.
EDIT: tänker på att det går knappt åt någon volym alls på insignalen innan det spelar riktgit starkt. Kontrollen på tongeneratorn fick hållas till ett minimum för att det var en enorm förstärkning.
Trots rekomendationerna så ska jag justera R11 för att höra vad som händer. Hur är det med anodmotståndet. Kan man justera det? |
Stormen |
Posted - 2015/06/16 : 22:57:08 Att köra enligt koppling A = hot/cold o pinne1 earth till bara skärm gick inte alls. Det inte bara brummade utan illvrångsignalen extra allt kom ut ur högtalarna. Har nu dragit en ny rca kabel av billig kvalisort (lakritssnöre) över vardagsrummet och nu blev det betydligt tystare än med den som ligger under golvet. Ok. Vi kan alltså konstatera skillnader i brumnivå utifrån kabeln. Dock tillkommer ett brum när jag slår igång lowtherstegen. Vi kunde även redan i första provtagningen konstatera att richardsonen lät inte så bra ihop med squeezeboxen o även lite brusigt med den bärbara cd spelaren. Det var inte förän Denon kom in med sin signal som steget blev märkligt tyst. *inte så bra menar jag att man kunde höra brus o susningar som gick fram o tillbaka beroende vad tex displayen gjorde på SB o liknande. Desamma med Cd spelaren. Det var som att man kunde höra olika frekventa ljud när tex optiska släden åkte /servomotorstyrningen osv kunde höras svagt svagt. Dessa signaler är ju normalt nedtryckta till intet.
så visst jag kan lägga nya lågnivåkablar till basarna. Det kommer dock inte att lösa allt. Men jag tror att det är något med steget eftersom det beter sig så nervöst på olika laster o signaler. Den borde inte vara så hispig. Kan man lugna ner den ngt eller vad beror denna känslighet på??
|
Stormen |
Posted - 2015/06/16 : 22:17:46 Jag tror sjutton jag har hittat det. 0tminstonde en stor stor variation :-) Bar steget bort till datorn o kopplade in det hemmagjorda kablaget som har en rca brytpunkt 20cm ut från kortet o körde det direkt i steget o rullade ut högtalarkablar över golvet bort till hornen. Nästan tvärtyst. Inget brum kunde höras. Så det här spåret tåls att gå vidare med angående jordningen o ha tvåledare med skärm osv. klurigt att kombon lynx-denonslutsteg i samma kablar eller lynx-dynacomkIII var helt tysta. Ska testa lite till men det här var den intressantaste upptäckten på länge. Hoppas det är rätt ljus jag ser i tunneln o inte ett expresståg som är påväg åt andra hållet :-) :-) |
Stormen |
Posted - 2015/06/16 : 10:20:59 Spännande att det går att koppla så.
Jag har orginalkablaget kvar och ska nu testa att dra en Earth kabel från lynx till richardson o höra om den börjar morra eller inte och sedan cold. Om det faller väl ut så kan jag göra ett test med en kortare kabel som jag kan tillverka enligt koppling A och se vad som händer. Då kanske man får se om det är earth som ger brum men inte cold osv. Ska bli spännande. :-)
Jag lånar gärna kablar sedan. Men ska testa lite grejer först innan vi besvärar oss med att skicka kablar osv.
Ska även koppla in referensen igen ( en köpe produkt tex Denon som försteg) o se att allt är som tidigare,, man vet ju aldrig när man har hållt på o fipplat en stund med div trix :-) |
Bernt Jansson |
Posted - 2015/06/16 : 09:04:01 Jag har testat variant A på bilden och det funkade utmärkt, liksom B. Delar dina funderingar över det hela, men eftersom Lynx anger den kopplingen i sin manual så ville jag prova. Sid 30 här: http://www.lynxstudio.com/nav/getFile.asp?i=10&t=productfile Jag tror vi körde Q-Tron OTL monoblock som förstärkeri den gången och matade direkt från Lynx Two, det var på Jönköpingsmässan och då körde vi dessa övergångar från Lynx HiLo (Separat DAC) också. Högtaleriet var på 110 dB känslighet och knäpptyst med alla elektronikkombinationer. Jag har faktiskt ett par såna övergångar liggande. Kan skicka om det är nåt du vill testa. De är med twisted pair ledare från pin 2 och 3 till RCA och med skärmen jordad i XLR. Som A. Blir ju jobbigare att testa en sån sak förstås när du redan jordat cold i D-suben men du har kanske kvar originalkablaget. |
Stormen |
Posted - 2015/06/15 : 23:28:27 Jusst. Det självklara glömmer man bort när man är inne o funderar på smådetaljerna. Har faktiskt glömt att koppla ur allt annat "jox". En extra jord är lätt att fixa. Chassie mot earth förmodar jag. Dvs chassie eller jordtåten på 230V kabeln till signaljord. |
El_D |
Posted - 2015/06/15 : 23:22:39 Ok. Om man antar att det har med datorn att göra. Har du provat att dra ur alla kablar som nätverk, bildskärm etc. ur datorn? om inte så gör det och anslut dem en efter en samtidigt som du lyssnar efter brum. Det finns inte någon extra jord-anslutning på lynx kortet som du kan ansluta till datorns nätaggregat? |
Stormen |
Posted - 2015/06/15 : 22:24:30 Då har jag prövat följande. Kopplat om så 1 kabel går till richardson och en kabel till lowtherstegen. Det känns mest logiskt.
Har dragit in jordat uttag och kopplat ihop hela anläggningen. Dvs både dator o slutsteg på samma. Det var ingen skillnad. Testade att bara jorda dator. =ingen skillnad. Det jag märker är dock att chassiet jordat i eluttaget på richardson gör att det brummar mera. Då sitter det ändå ett 86 ohms motstånd emellan chassie o jord. Så här beter den sig oavsett jordat uttag eller ej. Men jag upptäckte en spännande sak. Jag tog ur den jordade kabeln och kopplade in allt som vanligt. Sen tog jag en krokodilsladd från jorden från altanen och greppade runt datorchassiet. Ingen skillnad. Duttade emot signaljorden och det brummade riktigt ordentligt. Det verkar inte vara mkt till kontakt mellan datorns chassie och signaljord. När jag mäter med multimetern så säger den 7 ohm. Men jag tycker jordningstestet säger mig mera.
Javisst Bernt. 4 kablar hade varit roligare o kanske bättre ur jordningssynpunkt. Jag har funderat på det. Men måste ställa mig frågandes till koppling A i exemplet. (Det är konstiga bokstäver för mig o vill hellre ha Hot. Cold. Earth. Men men Tip Ring Sleeve får funka..
I exempel A så kör man hot o cold i mitten och earth i skärmen. Men inte kan man väl mata förstärkaren med hot o cold? Cold är ju en fasvändning av hot o behöver jordas för att neutraliseras. Eller har jag fått det där om bakfoten??? Kan man köra in balancerade signaler i ett vanligt rörsteg? Det går väl åt att man går in på två galler då? ( ja är mkt novis på detta utan det är mest en undran.)
Koppling B är jag med på (4kablar) o fördelen med att ha skärmen i den änden som har mest järn i sig eller helt enkelt det som låter minst.
Jag kan testa o göra ett par enligt B eller C o lyssna om det blir ngn skillnad.
Nästa steg, tillverka kabel Testa skyddstransformator till datorn ( en bra UPS ) ??? Sen får jag fundera ut nöe annat på mördarbä,, ja menar lödarbänken |
Bernt Jansson |
Posted - 2015/06/15 : 21:27:31 Jag skulle dragit fyra kablar i stället där signaljord och signal gick i trådarna och skärmen ansluten till jord bara i ena änden, i detta fallet vid ljudkortet.
Lägger till en lämplig bild från nätet för att visa vad jag menar:
Här ser du också två varianter på XLR - RCA, den övre är enligt Lynx instruktionsbok, den i mitten är nog den vanligaste man ser. (Här ser man förresten varför signalkablar ofta är märkta med en pil.)
|
Ryssen |
Posted - 2015/06/15 : 20:52:43 Ja,hadde nog gjort som i fall 1. |
Stormen |
Posted - 2015/06/15 : 20:37:29 Sådär. Då var en groundlift tillverkad. Dock gjorde den ingen skillnad för tillfället. Men bra att ha till senare tillfälle.
Om ni hade 2st långa kablar med två ledare i varje. Hur skulle ni köra för att minimera jordproblematik?
En kabel med höger-low/vänster-low till Richardson (skärmen jord) och en kabel höger-high/vänster high till lowther mono stegen.(skärmen jord).
Eller som jag har nu. Vänster high/ vänster low i en kabel med gemensam jord. Höger high/ höger low i en kabel med gemensam jord.
Kablaget har alla kanaler gemensam jord i ljudkortsänden. vad tror ni. Alternativ 1 låter kanske vettigare? |
Stormen |
Posted - 2015/06/15 : 19:25:25 Det problemet du hade påminner en jel del om det jag har. Ska testa o jorda igen o se om det ter sig bättre denna gång. Har jord framdraget bakom kontakterna i väggen som går till altanen så det är tom på samma säkring och fas. Så det är inte så stor risk för olyckor. Sen har jag jordfelbrytare i huset. Sen råkar det vara ngn DIY tok här hemma som byggt bokhylla framför två av uttagen vilket besvärar ingreppet med att jorda ner rummet. Men det är ju bara ett hinder på vägen till målet. O har man målet klart för sig o vet/känner till förbättringen så är allt annat lösbart. Ska ta det lite i etapper o testa det möjliga o omöjliga.
Har även läst på lite att hög b+ kan ge brus men då borde det brusa på alla signaler som kommer in. |
Stormen |
Posted - 2015/06/15 : 19:11:17 Fint. Ni har nog rätt. Det var mest att jag satt o klurade på osannolikheter :-)
I all lera o sörja så kom det ett skojigt paket från kina (e-bay) Ett trettiotal kontakter :-)
Man kan såklart köpa dessa eller liknande hos tex kjell. Men inte för 6kr st. Det är säkerligen inte så kvalitativa. Men det är när man håller på o exprementerar lite som jag alltid tycker att man kör slut på de roliga. De svarta är i koppar o gick på 6dollar för 4st o det är billigt. Men jag vet i sjutton om det verkligen är koppar. Därimot högtalarterminalerna som jag köpte o sittrr på slutsteget är riktigt bra kvalisort på o ett himla vridmoment o riv i anslutningen. Nu kan man tex löda sig en groundlift med en hane o en hona. Märka den tydligt o ha i experimentlådan. Då är det snabbt kollat att lyfta signalskärmen på ena kanalen. Man också tänka sig att ha lite olika dämpningar eller varför inte något högfrekvenfilter som man snabbt kan slänga dit för att få en fingervisning istället för att hålla på att löda om o löda om hela tiden. :-) |