T O P I C R E V I E W |
Bubbel |
Posted - 2015/03/17 : 21:08:32 Hej på er alla nu tänker jag inte fråga om det är lönt att köpa Lundahl opt eller ett par andra utan fråga om jag kan få låna ett par.
Min lilla röda (se bild) har alltid låtit bra med de Edcor trafos jag köpte i ett gruppköp här. Efter att ha hört den spela på flera olika högtalare har jag börjat fundera på om det skulle vara lönt att ta steget till ett par Lundahls.
LL 1663 SE 50/100mA är det som verkar vara mest lämpade min bias ligger på ca 49mA så kanske 50Ma varianten är nog på gränsen, har ni några andra förslag på en bättre LL, framför allt är det någon som vågar låna ut.
Anders |
6 L A T E S T R E P L I E S (Newest First) |
pix |
Posted - 2015/03/19 : 12:36:54 quote: det är lite vad jag misstänker att bias strömmarna kan man ta lite med en nypa salt de Edcor jag har är de enklaste men de skall än då klara upp till 100ma. Jag har följt byggbeskrivningen slaviskt (nåja) och har något bättre värden än originalet när det gäller svinget på dc avdelningen.
Taket sätts av max mättnad i kärnan vilket ofta ligger runt 1,6 Tessla. På LL1660/18 vet jag att man lagt tomgångsströmmen (18mA) på ca 0,8 Tessla dvs 50% av max. Vilket betyder att AC swinget får resterande 0,8 Tessla (positiv fas)
Jag använde denna trafo efter 1a röret i mitt phonosteg, dvs minimalt swing men ca 30mA Bias. Detta funkade utmärkt
Jag skulle tro att denna 50%-regel torde vara rätt så vanlig i SE-sammanhang då detta ger maximalt swing.
SE-trafos har ju även ett litet luftgap som sänker permeabiliteten (känsligheten) på kärnan. Dock tror jag inte denna påverkar detta föhållande utan påverkar både bias och swing-strömmarna |
Bardis |
Posted - 2015/03/19 : 10:29:58 DEN har man hört förut och den funkar utmärkt. Klart den förtjänar Lundahljärn. |
Bubbel |
Posted - 2015/03/18 : 18:57:57 Fuling@ ja Edcor låter förträfflig men jag är nyfiken på att klämma lite till ur den kretsen för om man skall vara lite negativ så är det i båda ändarna på frekvenskurvan man vill ha ut mer.
AlfaGTV@ tackar så mycket för berömmet!
pix@ det är lite vad jag misstänker att bias strömmarna kan man ta lite med en nypa salt de Edcor jag har är de enklaste men de skall än då klara upp till 100ma. Jag har följt byggbeskrivningen slaviskt (nåja) och har något bättre värden än originalet när det gäller svinget på dc avdelningen.
Jag har tänkt att bygga nytt chassi om LL trafos låter bättre helt i samma stil då kanske med en annan kulör, den röda nyansen är Herdins tomteröda vilket passar en "tomte" Yamamoto passar inte riktigt min plånbok då får man helt enkelt göra en egen variant.
På en av Diyträffarna i GBG där förstärkaren hade premiär trodde både en och två att det var en Yamamoto men tji fick de .
Anders |
pix |
Posted - 2015/03/18 : 15:25:31 49 eller 50 mA spelar ingen roll Bias vs. märkström kan avvika flera 10-tals % I princip handlar det om hur mycket DC vs vilket swing man man behöver.
Jag har sagt det förut, men säger det igen Jag gillar denna Yammamoto-look. Riktigt läckert med den röda betsen
[Edit] kolla så du får plats med ett par LL under kåpan Jag misstänker att dessa kan vara något större än de du har i dag
|
AlfaGTV |
Posted - 2015/03/17 : 21:34:49 Ville bara säga att bygget var toksnyggt! |
Fuling |
Posted - 2015/03/17 : 21:12:19 Edcors trafos är bra, för pengarna troligtvis oslagbara, men har man råd så är Lundahls bättre. |