T O P I C R E V I E W |
Roger.L |
Posted - 2015/03/04 : 18:53:44 Hej på er!
Funderar på att göra ett par rca-kablar i ren silver. Vilken är den tunnaste diameter på silverledare jag kan använda för ett gott resultat? Tänkte använda PTFE-hölje och göra en fyrfläta. |
4 L A T E S T R E P L I E S (Newest First) |
Bernt Jansson |
Posted - 2015/03/05 : 08:39:23 Kabeln går lätt sönder med mycket tunna ledare, det är också värt att fundera på. Hanterbarhet alltså.
Vilka kontakter tänker du dig - ska du följa konceptet med minimal metallmängd där också? |
pix |
Posted - 2015/03/05 : 08:15:01 En 3é jordad tråd ökar kapacitansen till jord (ökad exponerad yta), vilket i praktiken bildar ett filter som shuntar bort HF. Det finns mao inget rätt eller fel (eller självklart självändamål) i att kapacitans och induktans måste vara så låga som möjligt. Man får prova helt enkelt. Resistansen spelar sällan någon roll om denna är 0,05 eller 10 Ohm, då de flesta förstärkare iaf har 10K-100K ingångsresistans. |
Tobbe_L |
Posted - 2015/03/05 : 07:57:26 Har gjort lite olika kablar på just det här sättet. Fast som trefläta. Den tredje ledaren ansluts bara i ena kontakten.
Om jag minns rätt så använde jag 0,3mm finsilvertråd.
|
pix |
Posted - 2015/03/05 : 07:46:45 Resistansen är försumbar i detta sammanhang Induktans och Kapacitans avtar med diametern, så jag skulle säga att ju tunnare du klarar av att fysiskt hantera. Jag har använt o.o5 mm PU-lackad kopparkabel till några tvinnade RCA-kablar, vilket jag anser vara gränsen för att de skall gå att se och av-isolera. Om du hittar lackad tråd så är ett tips är att först bränna isoleringen med ett ljus och sedan skrapa av denna med en skalpell
|