T O P I C R E V I E W |
Beat |
Posted - 2015/02/06 : 12:15:39 Hej alla glada hembyggare
Har någon erfarenhet av detta? Eller i annan applikation med den her basen?
Ær konernra før tunga? Kommer baffeln att rista før mycket?
Kommer ett høgt BL och en strømstark førstærkare att jhælpa upp en tung kon?
Alla åsikter vælkomna!
Ha en underbar fredag
/Pontus
|
25 L A T E S T R E P L I E S (Newest First) |
Beat |
Posted - 2015/02/12 : 12:41:16 Lite Food for thought hær: http://www.spatialaudio.us/hologram
Koaxialer i øppen baffel men med mer modest uttryck
|
Beat |
Posted - 2015/02/09 : 12:40:10 Hehehe - en skiss som verkligen visar vad som skall gøras ær bættre æn det som inte visar något praktiskt hur snygg den æn ær estetiskt
Den baffel jag hade før 3" bredisar hade en sån lucka som du visar och några islagsmuttrar før att snabbt kunna byta mellan de olika, hade dubbla skivor i baffeln - så din idè ær gjørbar och bra :)
Har också lite mætprylar som aldrig anvænts - kanske dags att plocka upp dem ur lådorna |
sladdbarn |
Posted - 2015/02/09 : 12:19:01 quote: Ja, så jag hoppas kunna testa ut lite olika element och kombinationer.
Skoj, en fördel med öppna bafflar är att det är väldigt enkelt att prova olika element.
Kom på en ide rent spontant. Bygg en baffel med utbytbara delar så att det blir snorenkelt att byta element?
Edit: Är världskänd på hififorum för mina snygga skisser så jag var tvungen att göra en till för att illustrera mina tankar.
|
Circlomanen |
Posted - 2015/02/08 : 20:07:18 quote: At low mids and high bass, the 2nd harmonic decreases on current-drive remarkably though the level is not very high on voltage drive either. The prominence due to mechanical reasons at 1200 Hz is quite typical and obviously related to the surround (surround dip).
The main improvement is reaped, however, in the 3rd harmonic that drops at frequencies above 200 Hz on current-drive by 10-15 dB. Especially in the 1 kHz region, the improvement is really crucial, for in this area the 3rd harmonic is still audible (i.e. not masked by the fundamental) even down to -60 dB level.
The VI conversion is thus the most significant source of 3rd harmonic distortion in dynamic drivers and a very significant one also in the 2nd.
The fact that there is considerable reduction in distortion also at lowish frequencies suggests that the underlying distortion mechanisms are also related to the motional/microphonic EMF of the voice coil and not only to the nonlinear inductance.
http://www.current-drive.info/disto/68 |
Circlomanen |
Posted - 2015/02/08 : 20:03:08 http://sound.westhost.com/project56.htm
http://www.current-drive.info/
http://www.firstwatt.com/pdf/art_cs_amps.pdf
En bra början.
Jag rekomenderar inte att du kastar dig in i ett seriöst current drive project. Jag vill bara nämna möjligheterna, så det på sikt kanske leder till nått.
Liberty-8or är mums!!! De borde passa perfekt till mellanregister i OB. De har lite karaktär, men de kan spela med liv och glöd så de döda kliver upp på dansgolvet... |
Beat |
Posted - 2015/02/08 : 19:49:49 Johannes - om du vill förklara strömdrivning - vad ska jag titta på för förstärkare, vad krävs av elektroniken och vilka fördelar får jag? Om det är den typ element som kan användas så kan jag tjuvstarta proven med 2 st liberty-8 som jag har liggande i en box , efter 2 år ännu ospelade
Vänligen Pontus
|
Beat |
Posted - 2015/02/08 : 19:46:15 quote: Ett annat problem som ställer till med stora problem i en dipol är baffel diffraktion och utfasningar m,m. Är du bekant med program som simulerar baffel diffraktion som tex http://www.tolvan.com/index.php?page=/basta/basta.php Och polar plott mätningar?
Ja, jag har tittat lite på de fenomenen och, som du föreslår, sett att det är bra programvara att börja med
Hoppas på att placeringen av 4 st element kring koaxen ger fördelar när de har olika lång väg till var sida av baffeln. Hoppas att det kan ge gynnsam effekt. Beror väl på hur högt jag delar dem tänker jag. Simulering får utvisa. Kanske blir problem med koaxens placering mitt på baffeln förvisso..
Har sett polar plottningar när jag om höll på att teoretiskt sätta ihop line arrays och spridningen i dem. Om det är samma plottningar vi menar |
Beat |
Posted - 2015/02/08 : 19:31:54 quote: Däremot så tror jag som dig Beat, att matchningen mellan olika register kan vara svår och är viktig
Ja, så jag hoppas kunna testa ut lite olika element och kombinationer.
Jag gjorde en liknande övning med 3" bredbandare tidigare och det var värdefullt. Det som var tydligt då var att frekvensgång säger lite om hur elementet faktiskt låter i en baffel eller låda. Som ett exempel så hade jag den gången bland annat 2 olika Faital bredisar i en baffel och jämförde med de mer kända Viforna. För mig var det ingen tvekan om att Faital passar utmärkt hos mig som fullgoda hifi-element. Har faktiskt de paren med mig i flyttlådorna till Norge. Kanske de kan också användas i en mock-up när de olika 12" provas ut. Har inte någon kandidat på koax ännu. |
Circlomanen |
Posted - 2015/02/08 : 13:35:50
2 st Eminence Alpha 15 (svart kurva) i samma öppna baffel som 4 st Beyma 12P80Fe (grå kurva). Båda får ca 1,35 watt i 40 Hz. Det är skillnad i verkningsgrad. Beymorna är strömdrivna (50 ohm serieresistans), medans Alphorna spänningsdrivs (hög dämpfaktor). |
Matti H |
Posted - 2015/02/08 : 13:11:07 quote: Dessutom upplever jag øvergången till bredbandselementet som tar øver vid 300 Hz som tydlig och lætt att kænna igen. Det har sækert också med filtret att gøra men jag tror att skillnaderna i återgivning mellan det lætta mellanregistret och de tunga baskonerna med liten magnetstyrka ær det huvudsakliga problemet.
Ett annat problem som ställer till med stora problem i en dipol är baffel diffraktion och utfasningar m,m. Är du bekant med program som simulerar baffel diffraktion som tex http://www.tolvan.com/index.php?page=/basta/basta.php Och polar plott mätningar?
|
sladdbarn |
Posted - 2015/02/08 : 12:29:43 quote: Det är för att få rak frekvensgång utan EQ.
quote: Sladdbarn - utan att vara expert så verkar det vara som Bernt sæger - det krævs ingen/lite EQ før att få mycket och lægre bas. Nackdelen ær att det låter lite "entonsbas" hær hemma - jag har Eminence Alpha 15" Dessutom upplever jag øvergången till bredbandselementet som tar øver vid 300 Hz som tydlig och lætt att kænna igen. Det har sækert också med filtret att gøra men jag tror att skillnaderna i återgivning mellan det lætta mellanregistret och de tunga baskonerna med liten magnetstyrka ær det huvudsakliga problemet.
Okej, ingen anledning till att använda trötta högtalarelement då. Däremot så tror jag som dig Beat, att matchningen mellan olika register kan vara svår och är viktig. |
Beat |
Posted - 2015/02/08 : 11:47:29 Sladdbarn - utan att vara expert så verkar det vara som Bernt sæger - det krævs ingen/lite EQ før att få mycket och lægre bas. Nackdelen ær att det låter lite "entonsbas" hær hemma - jag har Eminence Alpha 15" Dessutom upplever jag øvergången till bredbandselementet som tar øver vid 300 Hz som tydlig och lætt att kænna igen. Det har sækert också med filtret att gøra men jag tror att skillnaderna i återgivning mellan det lætta mellanregistret och de tunga baskonerna med liten magnetstyrka ær det huvudsakliga problemet. |
Beat |
Posted - 2015/02/07 : 12:27:53 Tack før ænnu mer input Johannes - men jag ær rædd att strømdrivning før mig ær ett okænt begrepp. Vill kunna hålla resten av riggen så "off-the-shelf" som møjligt. Den eventuella avstickaren jag gør ær aktiva subbor från 50 Hz och neråt. Helt idealt så ska systemet inte bestå av mer æn høgtalare och subbor med ett steg till de passive OB:na och aktiva subbor.
Jag har mærkt att tidigare projekt, mer eller mindre lyckade ofta stannar av før att jag inte tænkt tanken helt klart och den kommer kræva mængder av exotiska løsningar och ofta astronomiska summor att få till - massa slutsteg av god kvalitet, separata spænningskæller till fæltspolar etc etc.
Så den hær gången, då det ska færdigstællas, ska så lite specialløsningar som møjligt brukas. Och jag ska prøva få ihop ett passivt filter alldeles sjælv. Førsøka iaf.. (Har før øvrigt 60-70 bredbandareliggande till en ful-line array-OB nær lusten faller på)
Så - nu nær jag fått ruva lite på detta øver natten så kommer original idèen fullføljas med 4 st 12" i en OB runt en bra koax - tips på bra PA koaxer mottas gærna.
Førsta steget blir att prova ut baselement - Ett av var LX och Deltalite elementen kommer bestællas och prøvas i mono før att ge en uppfattning om hur det kan låta. Kopplar bara ut de basar jag har i mina nuvarande och lægger samma delning på 12" i en baffel bredvid. Inte ett fullgott test men kan kanske ge en typ av uppfattning av basen i slutløsningen.
Den kompromiss jag eventuellt kan tænka mig från den passiva løsningen ær ett aktivt delningsfilter från PASS - hade de inte ett anpassat før OB bas?
/Pontus |
Circlomanen |
Posted - 2015/02/07 : 12:03:28 Om du ändå funderar på en Coaxial mellan+diskant, så finns det välljudande 10, 12 och 15 tummare att använda. De är lätt att dela nedåt 150 Hz vilket gör att man kan använda lite kraftigare baselement. 2 st Beyma 18P80Nd i vaje baffel ger en hel del mer djupbas.
Lägg märke till att det bara behövs 0,3 watt för 93 dB ljudtryck vid 20 Hz. Vid 30 Hz behövs det 0,35 watt för 97,5 dB ljudtryck. Impulsresponsen ser lika fin ut som med 12or.
Mvh Johannes |
Circlomanen |
Posted - 2015/02/07 : 11:09:44
Impulserespons från dessa 4 st Beyma 12P80Fe. Röd kurva är 50 ohm serieresistans - dvs strömdrivning. Svart kurva är med spänningsdrivning - dvs en "vanlig" köpeförstärkare med hög dämpfaktor. |
Circlomanen |
Posted - 2015/02/07 : 10:42:40 100 dB/w/m @ 30 Hz från öppna dipoler är inte fy skam... Lätta koner och en herrans massa magnetmassa är alltid vägen till lycka (inom hifi). |
Circlomanen |
Posted - 2015/02/07 : 10:40:09
Om du vill slå en massa flugor med samma Hornresp-sim så kan du använda ruskigt magnetstarka element med lätta koner för hög känslighet och verkningsgrad/lättdrivenhet, sedan strömdriver du dem för att få ännu lägre distortion, gnistrande skarpa transienter och frihet från grynigheten som de flesta vanliga högtalarelement lider av.
Simmen ovan är simmad med 50 ohm seriresistans. Man skall såklart inte sätta ett 50 ohms seriemotstånd på högtalarsladden, utan detta kräver en modifierad återkopplingsslinga eller en specialbyggd transkonduktansförstärkare. Sånt sysslar Nelson Pass med.
Du ser inte ut att behöva EQ alls om du kan strömdriva dina dipoler.
4 st Beyma 12P80Fe/Nd kommer ge dig all upplösning, definition, renhet, attack, närvaro, spelglädje du någonsin drömt om från dina dipoler. Än mer så om du strömdriver dem. |
Beat |
Posted - 2015/02/07 : 09:24:23 Har inte börjat läsa teorin ännu för dipolkompensation och baffelstorlekar så jag är inte säker på hur jag ska lösa dessa. Om möjligt så ska detta vara helt passivt.
Utgångspunkten för högtalaren är att den OB jag har hemma ger mig vissa absoluta fördelar som jag vill behålla men jag vill ha bättre bas, alltså mer definierad, och inser att jag kanske måste lägga till subba för att nå ner till 30 Hz för att klara det. Jag är också nyfiken på koaxialer, gillar alltid KEF högtalare, och lockas därför av dessa.
Vill även tro att en väldefinierad bas kommer av lättare koner och hög känslighet men det är svårt att realisera i OB om jag vill ha lågbas. Därför lite fler element. De OB som finns hemma är väldigt riktningskänsliga i basen så en idé om jätte-koaxial är lockande
Alla kommentarer tas klart emot med tacksamhet |
Bernt Jansson |
Posted - 2015/02/07 : 08:08:18 Det är för att få rak frekvensgång utan EQ. |
sladdbarn |
Posted - 2015/02/07 : 07:32:39 Lite trådkapningsvarning men jag hoppas att det OK.
En massa gånger har jag läst att det passar bäst med ganska tunga koner och ganska svaga magneter i öppna bafflar, hur lyder resonemanget? |
Matti H |
Posted - 2015/02/06 : 21:04:41 Intressant! Har experimenterat en del med en äldre Paudio BM C15-300MB i OB med gott resultat. Har även en seas coaxial till den test konstruktionen!
En rekommendation är att skaffa sig någon form av aktiv EQ för att kompensera för dipol utsläckningen!
Matti |
Beat |
Posted - 2015/02/06 : 20:29:37 Men.. Då jag hoppas kunna ha bas ner till 50 Hz så ser jag, om jag førstår graferna korrekt, att jag lyckas med 120dB innan elementen bottnar? Eminence alltså. 120dB ær ganska høgt och om jag ska dela passivt så verkar den avrullningen lite flackare æn før LX-basen.
Det borde ræcka - jag ær lite bekymrad før tyngden på konen till Beyman så jag lutar åt det lættare elementet
/Pontus |
Beat |
Posted - 2015/02/06 : 20:10:48 Så fint - tack. Uppskattar det verkligen. Tror att jag begrænsar valet til något av de 2 elementen.
Ska høra med SuperSonic om de vill/kan exportera till Norge och se vad det finns før møjligheter till att køpa Eminence hær.
Høgtalaren blir ett passivt førsøk så speciellt mycket EQ kan jag inte anvænda mig av.
Principskiss kommer |
Circlomanen |
Posted - 2015/02/06 : 20:06:30
Bäst att simma medans Hornresp är varmt.
Detta är då samma baffel, serieresistans och antal element men med Beyma 12P80Fe (svart kurva) jmf med Eminence (grå kurva).
Magnetstyrkan gör skillnad i verkingsgrad.
Mvh Johannes |
Circlomanen |
Posted - 2015/02/06 : 19:56:51
Max spl.
Här syns Eminence-elementens brist på Xmax. |