HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Har byggt ihop en TDA1541a dac men..

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

Check here to subscribe to this topic.

T O P I C    R E V I E W
Green77 Posted - 2015/01/19 : 20:28:09
Hej

Har byggt ihop en dac (TDA1541A) på ett kretskort från Analoge metric. Utgångsteget är ett ECC86 rör. Hittade det utgångssteget här på forumet i en äldre tråd när maydac byggde sin dac

Testade DEM reclock, var tydligen inte min grej för lyckades inte få det att fungera . Fick bara digital dist oavsett villka frekvenser jag testade.

Så jag tänkte överge den idén och testa lite olika DEM kondensatorer.
Således på jakt efter Silver Mica 1% 250pF. Nån som vet vart man kan få tag i en sådan? Har letat runt på nätet men hittar bara 5% tolerans.

Lite taskig bild, lika bra, det är inte vackert men sällsynt inuti :)

Med vänlig hälsning Daniel
7   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
Green77 Posted - 2015/02/16 : 22:25:46
Tack för erbjudandet Bernt, men jag har köpt. Har testat 250pF mica och blev inte imponerad.
Har även testat den senaste dem reclocken de tjatar om på engelska forumet. Inte heller det gav någon
positiv effekt enligt mig...för mycket sssss ljud.
Blev tillbaka till 470pF cap.

Med vänlig hälsning, Daniel
Bernt Jansson Posted - 2015/02/16 : 14:07:39
Behöver du fortfarande mica så har jag nog som du kan få billigt. Mayday köpte av mig, vet inte hur det gick sen.
Green77 Posted - 2015/01/20 : 19:35:46
Stämmer att det var Maydac här som byggde en sådan här dac. Har lusläst hans byggtråd. Dock oklart om han reclocka sin tillslut.
Har beställt några delar som kommer imorgon för att göra en reclock utan extern inverter krets. Nåt som de på diyforum kalla Grundig 9009 mod.
Några tyckte att det sättet att reclocka var ett stort steg framåt för ljudet..återstår att se :)

Vad var det för en en bitars dac du reclocka Anders? Vart du nöjd med resultatet?
Bubbel Posted - 2015/01/20 : 19:17:41
Jag har en spelare med TDA1541A men inte klockat den men jag har gjort det på en en bitars DAC som inte ville först men jag provade några gånger så gick den igång jag har tänkt att flytta över den klockan men inte har det blivit av.

Anders
bugared Posted - 2015/01/20 : 17:05:50
Mayday här på forumet byggde väl en sådan ?
Green77 Posted - 2015/01/19 : 21:16:25
Aha, just det, så kan jag ju göra. Tackar!

Nån som byggt en tda1541a dac och fått igång dem reclocken? Fattar inte vad jag gjorde för fel...är ju inget avancerat bygge direkt :)
Läste på ett annat forum att just det tajta till basen lite, skönt ljud i övrigt men basen är llite för svampig just nu för min smak..
Bubbel Posted - 2015/01/19 : 21:09:16
quote:
Således på jakt efter Silver Mica 1% 250pF. Nån som vet vart man kan få tag i en sådan? Har letat runt på nätet men hittar bara 5% tolerans.

Toleransen i sig är inga problem den säger bara vilken bästa och sämsta värdet som är uppsatt alltså 250pF +- 5%. Det är att köpa ett stort antal mäta fram den som är närmast 250pF sälj sedan resten som inte behövs.

Anders

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.12 sekunder. Snitz Forums 2000