HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Batteri drift?

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

Check here to subscribe to this topic.

T O P I C    R E V I E W
R1 T Posted - 2015/01/06 : 10:59:42
Funderar på att driva mitt riaa och min minidsp 2x4 med batterier istället för den lilla väggbulan som är med. Båda går att driva med 12v
Min förhoppning är att det skall låta lite bättre.

Jag har 2.st såna här som jag tänkte använda, 12v 5Ah, tänkte att jag inte skall behöva ladda så ofta.
Fungerar det bra med dessa batterier?
Är det något mer man behöver ha tex. kondensatorer m.m?
http://www.kjell.com/sortiment/el/batterier/laddningsbara-batterier/blyackumulatorer/blyackumulator-12v-5-0ah-p32711

Med vänlig hälsning Åke
16   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
R1 T Posted - 2015/01/17 : 20:36:44
Jo så är det nog tyvärr, brukar kunna bli sjuka pengar för de sista små detaljerna.

Jag brukar vara nyfiket skeptisk till liknade för ändringar, även byte av elektronik, kablar m.m. Brukar inte ta ut något positivt resultat innan oavsett pris, utan grejerna får helt enkelt visa vad de går för.

I det här fallet så var kostnaden liten och skillnaden enligt mig liten, så antagligen får batterierna vara kvar

Grejerna jag spelade på: Pioneer N-50, Pass B1, First watt F5 clone och mina senaste högtalare http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=92584

Med vänlig hälsning Åke
Bernt Jansson Posted - 2015/01/17 : 19:40:03
Att ljudet blir "djupare" och med fler små detaljer i bakgrunden är för övrigt sånt som kan betinga gigantiska prisskillnader mellan apparater.
Tyder på lägre brus.
R1 T Posted - 2015/01/17 : 15:09:53
Nu har jag testat lite med batteridrift på min minidsp 2x4 och precis som på riaa:t så är skillnaderna väldigt små.
De skillnader som jag ev. kan höra, är små detaljer i bakgrunden som hörs lite bättre.
Grabben beskrev det som att ljudet blev djupare. (Han är helt ointresserad av hifi och bryr sig inte ett dugg om det drivs av batteri eller en bula i väggen, men någon skillnad verkar han ha hört. Han visste inte heller vad jag tyckte innan han lyssnade)

Men som sagt skillnaderna är väldigt små.

Med vänlig hälsning Åke
sladdbarn Posted - 2015/01/12 : 18:28:19
Kul att prova, tack för att du delar med dig.
R1 T Posted - 2015/01/12 : 17:16:45
Nu har jag bytt pickup till en MM som jag hade liggandes.
Har länge misstänkt att min gamla DL 103 börjat bli sliten.
Så det var nog dumt att ens försöka med den

För det första så låter det mycket bättre vare sig jag har batteri eller inte, och allt brum och brus är borta

Så nu steg faktisk Riaa:an ännu mer i prisvärdhet

Om det finns några ljudmässiga skillnader så är de väldigt små och ligger i de små detaljerna.

Med vänlig hälsning Åke
R1 T Posted - 2015/01/12 : 09:50:14
Har testat lite med och utan batterier på Riaa:t och den största skillnaden är att det blir tyst när man kör med batterier, märks direkt när man slår på grejerna.
Den ljudmässiga skillnaden är inte jättestor på något sätt, möjligtvis så hörs de lite svagare ljuden i diskanten lite tydligare.

Men det är ett billigt riaa, och har väll inte så stor potential, kanske skillnaden är större på bättre grejer.
Riaa:t är ok för pengarna det kostar, men det saknar en del upplösning.

Med vänlig hälsning Åke
Bernt Jansson Posted - 2015/01/07 : 09:10:03
Batteri funkar bra, har aldrig haft bekymmer med nåt brus. Jag har batterimatat Pass B1 buffert och Pass Pearl RIAA med bra resultat i mitt tycke.

Olastat ligger batteriet lägre i brus än spänningsregulatorn enligt kurvorna på TNT-länken.
Därför tror jag det är bra att använda hyfsat stora ackar.

Tänk på att blyackar skadas av att laddas ur helt så håll dom någorlunda laddade mellan varven. Automatisk laddning av något slag är bra.

Jag funderar själv på att driva mitt slutsteg med batteribank från sol-elen för att testa, men hittills har jag inte kommit till skott.
Lovan Posted - 2015/01/07 : 00:45:47
Det kanske är bra att sätta en NTC i serie med batteriet om man är orolig för uppladdningsströmmen. Sen kanske man bör fundera över hur mycket värt det är att testa med batteridrift när det förmodligen sitter någon form av omvandlare för att skapa en negativ spänning inuti apparaten eller virtuell jord eller dylikt. Men det är kul att testa
manw Posted - 2015/01/06 : 20:54:30
Att det skulle vara brus från batterier är faktiskt första gången jag hört.

För att det skall vara lönt, så bör man veta varför man skulle göra det, efter att ha satt sig in i själva konstruktionen.

Kanske de allra vilktigaste frågorna:
- Finns hörbart brum?
- Finns klickljud vid störningar på elnätet?
- Är nätdelen underdimensionerad?

Hurdan spänningsregulator sitter i apparaten? Generellt här gäller att kvaliteten på matningen är viktigare ju närmare förbrukaren man kommer. Därför kanske det första man bör titta på hur spänningsregulatorn är konstruerad.

T.ex. i mina Musical Fidelity DACar så tar man in 12VAC, likriktar detta blir +/- 16V ungefär, och därefter sitter två linjärregulatorer till +12V resp -12V. I det fallet så skulle det ens inte fungera då bara ena halvan slulle få spänningsmatning beroende på hur man kopplat in batteriet.

Gäller här att veta vad och varför man gör en speciell åtgärd, om man inte har väldigt mycket tur så man gjorde rätt grej. Så att det inte bara blir placeboeffekten som gör en förbättring.
R1 T Posted - 2015/01/06 : 20:40:02
Hittade lite intressant läsning, verka som de brusar endel.

http://www.tnt-audio.com/clinica/regulators_noise4_e.html
http://www.diyaudio.com/forums/chip-amps/13121-battery-powered-supplies-21.html?postid=187556#post187556

Med vänlig hälsning Åke
Joda Posted - 2015/01/06 : 19:11:19
Vet inte hur mycket brus det är och om det är värt att bry sig om. Är vad jag läst iaf.

Problemet är att det tar kort tid att ladda upp. Vilket innebär stora strömmar. Och det är fullt möjligt att bränna av kopparbanor eller motstånd i processen.
Precis som man kan göra genom att kortsluta en konding över något.
R1 T Posted - 2015/01/06 : 16:14:25
Går det att filtrera bort bruset från batteriet? någon som har ide på hur man gör?

Joda: menar du om det sitter en stor kondensator så tar det lång tid att ladda upp den?

Med vänlig hälsning Åke
Joda Posted - 2015/01/06 : 15:51:46
Var lite försiktig med att ansluta DC.

Sitter det en konding på ingången som är tillräckligt stor är det samma sak som att kortsluta densamme då det är samma tröghet att ladda upp som att ladda ur.
Och batterier är inte sena med att leverera tillräckligt med ström i det fallet.

Sen är batterier inte brusfria heller då det är en kemisk process om står för energin. Fördelen är så klart att man slipper jordloopar.
Någon som "lyssnat" på ett batteri genom att koppla en kondensatorkopplad kabel till preamp?
sladdbarn Posted - 2015/01/06 : 15:30:26
Intressant, har själv funderat på batteridrift till min Minidsp 4X10 HD framöver.
R1 T Posted - 2015/01/06 : 13:02:17
Tack för svaret!
Riaa:t är ett billigt Brik som jag köpte på Kjell och Company, för att ha något.
För pengarna så låter det bra tycker jag, men förhoppningen är att det kan bli lite bättre med batterier.
http://www.kjell.com/sortiment/ljud-bild/pa-ljud-underhallning/forstarkare/riaa-forstarkare-p39385

Vad det gäller mini dsp:en så har jag en gammal 6v väggbula som jag hittade i en låda, så vi får väll se om det blir något bättre på den med.

Funkar det som jag tänkt, så skall jag nog bygga in dem i en låda med en liten voltmätare och uttag för laddning.

Hade tänkt att ha ett batteri till varje enhet, men det kanske är smartare att parallell koppla dem så det blir 10 Ah i stället för 5 på varje.

Med vänlig hälsning Åke
Wing Zero Posted - 2015/01/06 : 12:02:20
Nej, du behöver bara batterierna i och med att dom drar kontinuerligt med ström så det där ska funka fint tycker jag och 12V 10Ah borde räcka för ganska långvarig drift. Kör hårt Åke och visa hur slutresultatet blir.

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.16 sekunder. Snitz Forums 2000