T O P I C R E V I E W |
jeppe72 |
Posted - 2014/12/23 : 20:31:55 Shit alltså! Jag skulle bara limma fast kanterna där de inte riktigt satt. De var dåligt renoverade. Ena högtalaren gick bra men den andra förlorade centreringen. Inte bra. Måste jag beställa nya kanter från staterna nu? Hur får jag bort nya starka kanter, framförallt från pappkonen? Hoppas på lite proffshjälp ;) |
17 L A T E S T R E P L I E S (Newest First) |
jeppe72 |
Posted - 2015/01/19 : 22:40:22 Kanske det blir genomskinligt efter en tid. |
Stormen |
Posted - 2015/01/19 : 19:30:08 Det kan vara lite trixigt att hitta vad som låter. Allt från litztråd som ligger emot till lätt oval bombin. Men ha lite tålamod innan du river isär det igen. O spela musik.mera musik o massor av musik :-) synd att du inte fick samma upplevelse av textillim som jag fick när jag limmade. Den jag köpt blir genomskinlig när den torkar. Men det tar ju ett dygn eller två. Kul att det fungerar med trälim. |
jeppe72 |
Posted - 2015/01/19 : 19:04:22 Båda högtalarna har nu nya kanter och spelar fint. Resultatet känns som lite renare ljud. Mer öppet och luftigt. En konstig grej som jag inte fattar är att det är något missljud från den nyomkantade basen när jag tar en tongenerator från iphone och spelar mellan 25-100hz. Det låter som om något slår emot vid varje svängning. Ljudet följer alltså frekvensen. Det hörs inte över 100hz. När man trycker in elementet. Skrapar det inte, tar inte i någonstans. Man kan trycka talspolen ner i botten på magnetgapet. Kanske är dumt men det går. Även om man försöker trycka den snett genom att pressa på en sida runt om hela konen så går det inte att uppbringa missljud. Fattar inte riktigt. Kanske det kan vara någon sladd eller så. Vad tror ni? |
jeppe72 |
Posted - 2015/01/18 : 21:35:05 Köpte Casco textillim. Fick göra om två gånger. Andra gången gick inte heller. Som tur är gick det att tvätta skumkanten ren och ta vatten på en tops för att blöta det halvtorra limmet på pappkonen samt använda fingrarna för att rulla bort limmet från pappkonen. Tog mitt Bosco trälim och det fungerade lika bra som sist. Kan rekommenderar trälim till pappkonen och ska testa textillimmet till att fästa det i korgen. Wish me luck.
Förresten så blötte jag upp de gamla skumkanternas limning mot pappkonen med aceton. Det fungerade väldigt bra. Inga problem att få bort den. Eller jo, lite. Den fastnade ändå på ett ställe varpå konen fick en reva. Lagade med svart nagellack. Var en kort reva på under en centimeter.
Just det. Textillimmet härdar inte transparent. Vilket är mindre bra. Nästa högtalare skall jag skaffa casco kraft till. |
jeppe72 |
Posted - 2015/01/17 : 19:47:31 Tack för era inlägg här. Det kan bli enguldgruva för oss som vill reparera högtalare. Jag bor i Mariered och här finns inte mycket lim men ICA har Casco textillim. Kanske ska ta och testa det. No more nails, något liknande eller kanske exakt det har jag använt till lister. Det finns tydligen på Jula också. |
Stormen |
Posted - 2015/01/16 : 23:28:13 Har limmat med "no more nails" som är ett trälim som finns på ÖoB. Limmade skumkant mot metall. Det var lagom segt och gick att omcentrera. Dvs jag limmade med tongeneratorn igång och kunde centrera bort skrapningar. Har även limmat med textillim. Gummikant mot metall o det fungerade ovkså bra samt med vanligt kontaktlim. Alla är hyffsat lätta att dra bort om de blir fel. Men detta är kanske lite hillbillyfasoner av mig :-) o det finns såklart specialsorter som man egentligen ska använda. Dock så gillade jag "no more nails" och textillimmet eftersom de var "tröga" o torkade lagom fort o inte rinniga. |
elektronror |
Posted - 2015/01/16 : 20:38:16 Har nu provat Casco kraft. Det fäster mycket bra men några saker man bör tänka på är att det rinner gärna så man får verkligen se upp med att inte ta för mycket. Sedan så torkar det väldigt snabbt samt att det blir väldigt hårt så att dra loss kanten om det blivit snett kan man i stort sett glömma. |
jeppe72 |
Posted - 2015/01/13 : 21:38:00 Alltså vi borde ha en sticky för högtalarreparation. Där kan val av lim vara en intressant topic.
Nu har jag i alla fall bytt kanten på den ena. Det gick förhållandevis bra. Jag chansade och testade med trälim då det varit på tal och jag hade en flaska Boscos hemma. Det fungerade perfekt till elementet som är av papp (trä) Skumgummikanten fäste bra och det gick fint att justera den innan den fastnade. Limmet benämns PVAc. Det här limmet var väldigt jobbigt att få fäste med mot metall (det är inte till för det) så inget konstigt med det men värt att testa. Efter ett tag fäste det dock men inte på alla ställen så jag kompletterade genom att, med en tunn spetsig pinne tillföra kontaktlim där det inte fäst. Sedan limmade jag fast "gaskets" = "packning" konstigt ordval med kontaktlim och tätade således runt hela kanten. Jag vet inte hur väl trälimmet håller över tid. Hur som helst så fungerar det nu. Däremot så kan jag inte rekommendera trälim.
Är det någon som har testat med textilim, jag har läst någonstans att det skulle fungera bra? Eddit: Läste fel. Det var för att få bort kantrester.
Tydligen har LN högtalarservice skickat med Casco kraft universal till några kunder, vad jag har kunnat googla fram. |
jeppe72 |
Posted - 2014/12/26 : 10:56:06 Casco hobbylim borde också fungera. Den ger en mjuk transparent limfog. |
elektronror |
Posted - 2014/12/26 : 10:45:14 Jag har bara kört med limmet från Speakerrepairshop men Casco kraft ska inte vara några problem. |
jeppe72 |
Posted - 2014/12/26 : 10:21:49 Nu har jag beställt kanter och "gaskets" från speakerrepairshop. Lim är så dyrt från dessa firmor att jag tänker köpa, antingen casco kraft eller Aleenes tacky glue som finns i Stockholm på en pysselbutik. Det är ett lim som rekommenderas av vissa på audiokarma. Har ni något annat förslag på lim? |
elektronror |
Posted - 2014/12/25 : 17:56:12 Inte så att limmet är vattenlösligt? Annars tycker jag aceton fungerar till mycket.
Speakerrepairshop är bra. Har haft en gång att jag fått fel kanter men de skickade nya direkt utan några konstigheter.
Lika bra att försöka göra om båda högtalarna skulle jag säga. Vem vet vad som kan vara fel med den andra kanten. |
jeppe72 |
Posted - 2014/12/25 : 11:21:32 Jag testade att blöta upp kant/lim med elektroniksoray (alkohol). Problemet är att det inte släpper ordentligt ändå. Har du något tips på alkohol (t-röd)? Ja andra kanten är också felmonterad. Det är ett par AR14 och kanterna ska sitta limmade på framsidan, ser det ut som, både på konerna och bilder på nätet. Den här basen används i många av AR's högtalare så det är inga problem att få tag i kanter. En tråkig utgift dock när jag köpte dem i tron att de var väl fungerande. Frågan är också om det är rätt kanter som sitter där. Jag misstänker att så inte är fallet. Det finns fler som säljer vad de påstår är rätt kanter och några som jag har fått förtroende för är simplyspeakers. Med frakt landar det nog på ca 400kr men det finns även att få tag i kanter från EU. Där säljs de för ca 100kr styck inklusive frakt men utan lim. Frågan är om det är kanter man kan lita på? Speakerrepairshop kommer de ifrån. |
elektronror |
Posted - 2014/12/25 : 10:21:21 Går det inte att lösa limmet med alkohol/vatten? Sitter den andra kanten också på baksidan? För att få det helt rätt så måste du göra om den också.
Vad är det för högtalare? |
jeppe72 |
Posted - 2014/12/23 : 23:14:47 Tog bort den men den gick inte att rädda tyvärr. Eller jag klarade inte av det. Nu blir det till att beställa ett par kanter även om jag bara behöver en. När jag pillar bort kanten från konen så får jag med lite papp vilket gör att kanten på konen blir tunnare och på vissa ställen vågar jag inte ta bort gummi och limrester då konen riskerar skadas. Hoppas lite rester inte gör något. kanten var limmad på baksidan där den egentlige. Inte ser ut att ha suttit orginal. |
elektronror |
Posted - 2014/12/23 : 22:58:26 Supervass kniv och mycket tålamod så ska du nog kunna få bort kanten. Bäst vore om du kan byta ut kanten men får du loss den utan att orsaka skada så ska den väl gå att återanvända. |
time |
Posted - 2014/12/23 : 21:44:58 Kolla med Technovox om de kan hjälpa dig, inte det svar du ville ha men det är det enklaste. Det kostar antagligen mindre än frakt och annat från staterna. |