HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 LP-förvaringsmöbel

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

Check here to subscribe to this topic.

T O P I C    R E V I E W
Buggsson Posted - 2014/12/23 : 20:21:26
Jag hoppas detta ämne skall vara korrekt för denna forumavdelning. Annars får väl någon banna mig.

För att få bättre plats och en "bläddringslindrigare" lösning tänkte jag bygga mig en ny förvaringsmöbel för mina LP. Nu står de inplastade med ryggarna utåt och det är ju hopplöst att hitta något.

Då jag är en högst orolig person med ringa självförtroende skulle det kännas skönt med lite åsikter som tar mig i rätt riktning.

Jag skall bygga mig en lådmodul med 3x3 lådor, alltså 9 st. totalt, ca 60cm djupa som skall kunna dras ut alla 60cm.

Skall bygga själva ramen i BB-plyfa, ovansidan, sidostyckena och mellanväggarna. Bottenskivan blir nog spånskiva. Frågan nu är ju vilken dimension man behöver för detta? Jag har funderat på 15mm eller möjligen 18mm.

Vad gäller lådornas sidostycken och bakstycke har jag tänkt mig byggplywood då de inte skall synas annat än när lådorna öppnas. Kan 10mm plyfa räcka för ett gäng LP?

Slutligen, någon som vet något bra ställe i huvudstadstrakten som är bra och billiga på BB-plyfa? Jag måste även ha massivt björkvirke för att dölja de typiska plywoodränderna som är oundvikliga. Kanske en bildtråd senare om jag nu lyckas få detta projekt att starta överhuvudtaget.
14   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
Buggsson Posted - 2015/02/14 : 15:49:52
Ett smakråd skulle sitta fint. Det blir ju en ram med 4st vertikala plywoodskivor som expansionsbeslagen skall fästas i. Nu är frågan, hur gör jag med lådfronterna? Skall jag anpassa bredden så att de täcker bara bredden mellan de vertikala skivorna så att ränderna i den vertikala plywooden syns mellan lådfronterna, eller skulle det vara bättre att helt försöka gömma den randiga plywoodytan genom att försöka täcka all randig kortändsplywood med nämnda lådfronter om någon hänger med i resonemanget? Har nog tänkt mig att i alla fall runt om ramen ha den randiga ändplywooden synlig. Och gillar jag inte det så får jag väl fanera skapelsen vid ett tidigare tillfälle.

Håller på att grovuträkna materialåtgång och så.
Buggsson Posted - 2015/01/25 : 01:28:31
Lovan,

Den skenan du rekommenderar är mitt förstahandsval än så länge. Jag har en skena till som jag skall kolla priset på innan jag slutgiltigt bestämmer mig. Den är också överdimensionerad, om än dock inte lika mkt. Tror den tar runt 70kg vilket är runt 20kg över lådans totalvikt. 40% överdimensionering. De är även rekommenderade av distributören som fullt tillräckliga. Avvaktar dock prisuppgiften då det kan skilja över 100% på skenor som klarar likvärdiga laster.

Jag skulle även vilja ha åsikter om dimensionerna på själva trävirket. Just nu är jag inne på 18mm BB och 18mm byggplyfa till stommen, samt 12 eller 15mm till lådbottnarna och 10mm byggplyfa till lådans sidor. Lådans front får bli 18mm BB även de. BB plyfan skall bli billigast möjligast med kvaliteten B/WG. Dvs, finaste ytan på ena sidan och sämsta ytan på insidan då den ändå inte kommer att synas. Byggplyfan får se ut hur som helst så där kan man använda sämsta ytskiktet på bägge sidor.

Lovan Posted - 2015/01/23 : 18:34:19
Jag vet inte exakt vilka skenor det är du tittar på men ett par skenor som klarar 50-60kg är rätt så kraftiga. Sen skulle jag nog överdimensionera ordentligt iomed att du inte vill att det skulle ge vika utifall du lutade dig på konstruktionen eller konstruktionen skulle få en liten buktning(dvs ej parallella sidor).
Dessa är t.ex. dimensionerade för 90kg vilket nog är det minsta jag skulle använda mig av:
http://www.beslagsbutiken.se/fr-5052-teleskopskena-av-glansforzinkat-stal-lastkapacitet-90-kg.html
Buggsson Posted - 2015/01/23 : 14:27:26
quote:
Ja det är skruven, det som håller gängan på plats kallas axel. Jag brukar mäta mitt på skruvens längd så får man ett bra resultat eller om du är osäker mät där det är mest parallellt.

Anders

Tack för tipset, kommer att användas många ggr.
Bubbel Posted - 2015/01/18 : 20:44:43
quote:
En fråga dock för att bli på den säkra sidan. Du skrev: Mät axeln. Det är väl skruven du menar? Var på axeln i så fall, träskruv är ju avsmalnande? Är det precis där gängorna börjar närmast skallen?

Ja det är skruven, det som håller gängan på plats kallas axel. Jag brukar mäta mitt på skruvens längd så får man ett bra resultat eller om du är osäker mät där det är mest parallellt.

Anders
Buggsson Posted - 2015/01/18 : 15:31:47
Stormen,
tjusig hylla du byggt. Min kommer ju bli mkt mindre avancerad men hur den kommer att bli, det får framtiden utvisa.

adhoc,
beroende på om lådbotten skall sido- eller bottenmonteras kommer jag använda en tjockare eller något tunnare skiva av byggplyfa då den inte syns i stängt läge. Då plyfa är såpass styvt så räknar jag med att det kommer att räcka med en plyfaskiva. Har också tänkt på hjul men med tanke på den kommande kolossens totalvikt skulle de bli alldeles för stora är jag rädd för.

På begäran kommer det att komma, förr eller senare en skiss på mitt kommande mästerverk, bara jag får reda på hur man publicerar bilder. Tråd i gång angående detta.

Just nu är jag på materialjakt. BB-plyfan får kosta vad den kostar och jag hoppas att en skiva kommer att räcka. Ytfanérklass B/WG där B är det bästa som finns och WG den fulaste då den inte kommer synas.

Expansionsbeslag däremot är inte helt lätt att hitta som tar den vikt jag behöver och inte kostar skjortan. Har bara ett pris hittils och det blir minst 3500:- för 9st. par.
Buggsson Posted - 2015/01/18 : 15:06:45
quote:
För att få rätt borr till skruven vid förborra så mäter man axeln dvs. mellan gängorna då blir det bra, vill man försänka skruven gör det innan ni borrar hålet, det blir snyggast så.

Tack för tipset. ALLA tips tas tacksamt emot.

En fråga dock för att bli på den säkra sidan. Du skrev: Mät axeln. Det är väl skruven du menar? Var på axeln i så fall, träskruv är ju avsmalnande? Är det precis där gängorna börjar närmast skallen?
adhoc Posted - 2015/01/18 : 12:49:43
Äh ... nu läste jag att du ska ha lådorna på utdragbara skenor. OK, bygg bottenram med lite större tjocklek och som samtidigt ger plats och frigång för en tvärslå under bottenplattan vid utdrag av lådan.
adhoc Posted - 2015/01/18 : 12:40:34
Mitt förslag: Om du inte har bra maskiner finns det 19 mm MDF i 400 mm bredd. Du kan låta byggmarknaden kapa till en bottenplatta 600x400 mm + 2 sidor 400x400 och 2 sidor 638x400 mm. (Jag skulle nog justera längmåttet nedåt från 600 mm för att få minsta spill från en skivlängd på 2400 mm, fråga vad byggmarknadens klinga har för bredd först, ofta ligger den på 3 eller 4 mm och där försvinner ju material vid kapningen.)

Förborra sidorna och skruvlimma ihop själva lådramen med bottenplattan som mall för schysta 90-gradersvinklar men själva bottenplattan ska fortfarande vara lös. (Förborrningen är viktig, MDF spricker annars lätt.) Bygg på en bottenram i tex 21x95 mm mot bottenplattan och sätt hjul i hörnen på ramen. Lägg hjulets bottenplatta på ramen, snurra hjulet och kolla att det hamnar innanför utsidan på bottenramen och märk ut hålen för hjulen. Borra och trä i försänkta M5 eller M6-skruv ovanifrån, dra åt hjulplattan med mutter på undersidan.

Lägg några distanser, ca 12 mm tjocka på golvet. Trä lådramen över bottenplattan och mot distanserna och skruva fast lådramen i bottenplattan. (Med ca 12 mm distans bör underdelen på lådan gå fritt om du drar den över mattor tex, samtidigt som du döljer hjulen rent estetiskt.) Vänd på lådan och skruvlimma fast 1 st längslående tvärslå, tex 45x45, som går fritt från golvet, så lär inte botten buka sig. Utsidan kan du klä med 4 mm plywood, rolla på vitt trälim och dra fast med några tvingar med brädlappar emellan som fördelar trycket. Med 4 mm plywood ser du inte mycket av randigt ändträ på plywooden om du gör det i rätt ordning. Mot ovansidans "ändträ" på MDF:en limmar eller spikar du fast en trälist.

Fördelen med MDF är att den är plan och målningsvänlig invändigt, nackdelen att den är kass att skruva i om man inte förborrar. Billig plywood från vanliga byggmarknaden är inte det. Plan 18 mm möbelplyfa med 13 eller 18 st skikt kostar multum. Hittar du 10, 12 eller 15 mm lär det räcka till belastningsmässigt om du använder tvärslå vid bottenramen. Lamellträ är suveränt men inte så lätt att hitta.
Bubbel Posted - 2015/01/18 : 10:24:21
quote:
Plyfa har jag aldrig jobbat med men funderar hur det ter sig att skruva i ändträt?

Det är inte så svårt att lösa, det som händer om man inte förborrar är att fanerskikten separerar annars går det hur bra som helst att skruva i kanten på plywoodskivan.

För att få rätt borr till skruven vid förborra så mäter man axeln dvs. mellan gängorna då blir det bra, vill man försänka skruven gör det innan ni borrar hålet, det blir snyggast så.

Anders
Stormen Posted - 2015/01/17 : 22:25:13
Plyfa har jag aldrig jobbat med men funderar hur det ter sig att skruva i ändträt?. Men man kanske limmar o pluggar så blir det bra?
Jag byggde mig en bokhylla och efter lite rådgivning mm så uteslöts mdf pga av att materialet inte sviktar tillbaka om det slagit sig . Tex pga för mycket böcker. Så det blev stavlimmade skivor. Finns i smidiga format på tex cheapy byggmax mm. Det är ju genomgående trä och har sidor som tål att synas. Sen är det stavlimmat så det tål ordentligt med belastning.

Har för mig om att det sviktar 1-2mm per meter och då fullastat med vinyl. Hifikit i stockholm byggde med 28mm MDF o det hänger som teleledningar. Jag var inne i butiken o varnade dom o sa att det ska vara lamell-limmat eller plyfalimmat av något slag. Men han var besluten :-)
Du kan kolla bygget på sweetspot under bild delen. "Stormen bygger bokhylla med horn"

http://sweetspotforum.forum24.se/sweetspotforum-about1892-0-asc-0.html

Finns lite färdiga bilder mot slutet.
Det kanske ger dig lite mod o inspiration till ditt projekt. Jag gillar skarpt att du ska ha vinylen så det går att dra ut o bläddra. Väldigt kul o få se ditt bygge.
Buggsson Posted - 2015/01/02 : 23:26:21
Tobbe,

Vet inte hur många skivor det blir, jag har bara gått efter vikt och min armlängd. Då verkade typ 60cm bli lagom långt utdrag, och vikten på 60cm blir ca 43kg. Sedan måste man ju ha lite "bläddermån" så i praktiken blir det mindre än 60cm packade lådor. Så jag kommer använda skenor som dynamiskt i utdraget läge klarar 50-60kg. Har svårt att se att själva lådan skall väga runt 7kg.

Edit: Lådan kommer enligt mina beräkningar väga strax över 6kg så 7kg var ju inte så långt ifrån.

Jag funderar nu på att helt utesluta spånskiva och bara köra med byggplyfa för allt som inte behöver vara BB. Sedan får jag se hur mkt som behöver faneras eller inte. Kanske kan lite randigt bli ett käckt designelement?

Blir nog till att försöka fästa i väggen trots värmelement och annat otyg.

Får försöka få till en skiss om jag nu kan tänkas lyckas. Mitt självförtroende och tålamod är inte på topp just nu.

Någon som vet var man kan läsa det sista som gäller för att ladda upp bilder. Behöver man fortfarande typ "Photo bucket"???

Tobbe_L Posted - 2014/12/30 : 08:36:06
Hur många skivor tänkte du ha i varje låda? Skivor väger ju en hel del.
10mm borde räcka som material fast jag skulle ta något stabilare än en spånskiva i botten.
Det blir mycket hävarm när du har dragit ut en låda 60cm så det kanske är bäst att skruva fast ramen i väggen

Kan du inte visa någon skiss på hur du hande tänkt dig bygget
Buggsson Posted - 2014/12/30 : 08:14:56
Det verkar som om det finns fler än jag som har problem med dimensionering?

Vad tror ni om att i stället fanera allt randigt ändträ i stället för att fräsa dit bitar av björkvirke? Aldrig fanerat förut men någonting borde ju gå att få till?

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.19 sekunder. Snitz Forums 2000