HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Rörtestare i sthlm

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

Check here to subscribe to this topic.

T O P I C    R E V I E W
Vassegård Posted - 2014/11/22 : 10:35:06
Hej!

Är det någon som har eller vet någon som sitter på en rörtestare.
Jag har fått tag på en drös av gamla rör från några gamla antennförstärkare. Det är AL4 slutrör och AZ12 likriktar rör.

Skulle vara guld att få dom testade innan jag börjar samla mer delar till mitt bygge.

Som sagt bor jag i sthlm.

trevlig helg
3   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
Vassegård Posted - 2014/11/25 : 21:18:20
Tack för trevlig input i rörens historia!
Kul läsning.

g
more10 Posted - 2014/11/25 : 17:51:32
Blomman gör det säkert mot lämplig ersättning. Imperial heter han på forumet
Erik Andersson Posted - 2014/11/25 : 16:19:25
AL4 rören har 4 volts glöd, senare blev 6,3 volt ny standard. vad är anledningen till storleken på glödspänningarna? Jag har studerat gamla radiotekniska magasin. På 1920-30 talet var det mycket vanligt med likströmsnät för de som hade el överhuvudtaget. De som helt saknade ström ville även de lyssna på nymodigheten radio. Somliga byggde kristallmottagare men de dög endast för lokalstationen. De som önskade lyssna på mer avlägsna stationer skaffade en rörradio. De tidiga rörradios var mestadels avsedda för hörlurslyssning. De drevs med ett batteri för anodspänningen samt ett batteri för glödströmmen.Anodbatteriet räckte ganska lång tid, det var värre med glöden. Då använde man 2 st blyceller seriekopplade, det blev 4 volt.När de blev urladdade lämnade man cellerna till närmaste cykel eller radiohandlare för laddning. De som hade likströmsnät gjorde samma, men det var vanligt att man snodde anodspänningen rakt från nätet. Låter lite läbbigt men många likströmsnät var på 110 volt. Det gällde då att koppla polariteten rätt. För det ändamålet kunde man använda en rå potatishalva (Bintje eller King Edward?)man tryckte helt enkelt ned de oisolerade nätkavlarna i potatisen, varvid en grön färgning uppstod vid den ena polen, om det var plus eller minuspol har jag glömt. Det fanns ingen billig multitimeter från Kjell&co på den tiden! Något slutrör fanns inte i hörlursapparaterna de skulle tömma batterierna på nolltid. Det var nog inte mycket man hörde det var nog mest knaster och sprak, men det var sensationellt det också!

För de som önskade en större radio att kopplas till elnätet tillverkades slutrör i A serien. A:et i AL4 står för 4 volts glöd.Man behöll A rören en bit in på trettiotalet då de ersattes med 6,3 volts glöd.Vilka i sin tur har en bakgrund att passa i bilradio, men som vi behållt till den dag som idag är.

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.11 sekunder. Snitz Forums 2000