HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Varför felmeddelande mellan dator och extern låda

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
Check here to subscribe to this topic.
   

T O P I C    R E V I E W
adhoc Posted - 2014/07/07 : 11:21:10
Satanshelvetsjävlaskitihelvetesdatorjävel! Eller om jag ska uttrycka det lite annorlunda, -jag är som datoranalfabet aningens frustrerad på att datorn och ett dbx-filter Driverack 482 inte vill "prata" med varandra. Meddelande: "An error occured while opening COM1. Please check the port and try again"
Jo tack, det har jag gjort! Tips önskas. Någon som har kopplat upp en enhet med RS232-port med en konverter till USB-ingång på datorn, fått det att funka och har tips på typiska fel och förbiseenden som en dummy kan göra?

Konvertern USB <=> RS232 är en Aten UC232A, http://www.aten.com/Mobility-&-USB/USB-Converters/USB-to-Serial-Converter~UC232A.html#.U7pTp_l_smv

Jag har ingen annan apparat som styrs via RS232 (seriellkabel) för att kolla om konvertern verkligen funkar OK och att själva felet ligger i dbx-filtret / hos dummyn = jag. En hoper skärmdumpar på inställningar har tagits, kan läggas in för den som vill bidra med tips. En variant är att jag kommer över med dbx:en och lite bira till någon i närheten (Göteborg) som kopplat ihop någon apparat med liknande konverter, för att konstatera om filtret behöver åtgärdas på verkstad.

(Filtret köptes begagnat för något år sedan och jag har ingen direkt misstanke att säljaren sålde något som var defekt.)

Just nu har lyssningsrumsbygget gått i stå när dom nya basarna inte kan justeras in utan dbx:en, så det vore kanon att få ordning på problemet.
17   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
Marzipan Posted - 2014/07/11 : 15:44:01
Kul att du får ordning på det!
Ibland är det bra att ha en gammal stationär XP-dator på vinden med riktiga hårdvaru-comportar och mycket interna kortplatser, för att kunna testa roliga gamla ljudkort och sånt. Jag har en P4 stående även om jag hellre använder en nyare laptop för det mesta...
adhoc Posted - 2014/07/11 : 01:49:00
Ser man på, ser man på! Den länken var bra och ligger nu sparad, tackar.

Rätt sorts kabel fixades igår och utan att ha haft tillgång till länken tragglade jag mig igenom alla stegen som visas i den (hade sparat en hel del tid om jag känt till länken). Det ser ut att börja funka nu, får visserligen fortfarande ett felmeddelande för nätverk av flera sammankopplade Driveracks-filter Nu har jag inte mer än ett filter och då är det inte mycket till nätverk. Eventuellt behövs vad dbx kallar för "Terminator Plugs" som ska jackas in på bakpanelen och sluta nätverket. (En vanlig DB9-kontakt som borde gå att löda ihop lätt bara jag får fram rätt pin-kontaktering.)

Laptopen är en Asus N53S med windows 7. Nedladdade drivrutinen för USB-adaptern tycks vara för 64 bit, får hoppas att det funkar rakt av vid kommande test. -Jag är helt kass när det gäller sådana "självklarheter" som att växla över till någon virtuell variant av tidigare programvara.
Marzipan Posted - 2014/07/10 : 20:06:20
Vilken dator och vilket OS kör du? 32 eller 64 bitar? Sånt kan ställa till problem med äldre grejer. Jag har tex en bildscanner som endast funkar på Windows 32-bit, pga för gamla drivisar. Den går dock att använda på nya datorn med gamla XP virtuellt installerad i VMware inuti Win7-64.
Antar att du har sett denna: http://dbxpro.com/drug/attachments/tConnect1.pdf
iMac Posted - 2014/07/07 : 22:14:55
Ah, där kom förklaringen varför jag inte fick ihop det!
adhoc Posted - 2014/07/07 : 21:26:11
Jo, det var det jag tänkte också när jag kollade med multimetern. Ibland är man sömnig. Letade i gömmorna efter den där könsbytaren i 10 minuter. Sen kom jag ihåg, den sitter ju redan på kabeln! -Annars hade burkarna inte kunnat kopplas ihop ...
Joda Posted - 2014/07/07 : 20:55:58
Adaptern direkt i burken skulle vara samma effekt som en rak kabel.

En korsad kabel behövs för att TX ska gå till RX och RX till TX.
TX till TX och RX till RX funkar inte så bra.
adhoc Posted - 2014/07/07 : 20:51:56
Nej, det är hane-hona på Deltacos DEL-38, som deras pdf visar och det är alltså heller ingen "null modem kabel". Fick fel typ av kablage i affären m.a.o. Hittade könsbytaren och kollade dess pol-mot-pol med multimeter. Den är heller inte korskopplad så det får bli nytt kablage i morgon. Tack för tiden du lagt ned med inläggen, uppskattas när man kör fast i något.
iMac Posted - 2014/07/07 : 20:31:15
Något stämmer inte här, Deltaco kaben du har är det hona-hona på den?
adhoc Posted - 2014/07/07 : 20:08:02
Tack igen för tipsen båda två.

Ja, dbx:en har en RS-232 DB9-kontakt/hane på både fram- och bakpanel. Det har inte spelat roll vilken jag prövat hittills, dioden som indikerar error lyser i båda fallen. USB/RS-232 adaptern är också hane ... men eventuellt har jag en könsbytare liggandes någonstans och kan då pröva att köra adapterns 3 dm-kabel rakt in i dbx:en med lite ommöblering i racket. Återkommer, å lyfter på hattens så länge.
Lovan Posted - 2014/07/07 : 20:05:11
iMac: Hjälper ju inte om han ska ha en korskopplad kabel mellan
iMac Posted - 2014/07/07 : 19:34:43
Sätt adapter direkt in i DBXen utan Deltaco kabeln imellan. Är det anslutning för PC både ifram o bak på DBXen?
Joda Posted - 2014/07/07 : 17:35:17
Antar att de flesta färdiggjorda är handskakningsversinen. Jag gissar på att den utan skulle fungera utmärkt och att lite extra ledare inte skulle skada.

Multimeter och ett par sockerbitar/lödkolv kanske är billigare/snabbare än att åka till affären och skaffa rätt kabel.
Är inga större datahastigheter så man behöver inte oroa sig för mycket över studsar och annat i kabeln så länge som det är någorlunda välgjort.
adhoc Posted - 2014/07/07 : 15:41:21
Tjena Joda, Tack för svar!
Jag har också sett texten om "null modem cable" i manualen tidigare. När jag köpte kabeln på Inet frågade jag därför uttryckligen efter en nollmodemskabel och fick en Deltaco DEL-38T i näven. Den har texten Seriellkabel DB9 ha-ho och på engelska "For serial mouse or Mono Monitor DB9M-DBB9F".

Hm ..., vid googling på Deltacos pdf på kontakteringen visas att stift med samma nr är kopplade direkt mot varandra. 1 mot 1, 2 mot 2 etc.http://www.deltaco.se/support/infose/del-38t.pdf

Googlar jag bilder på "null modem cable" är en sådan dock korskopplad, vissa med bygling andra utan bygling mellan pinnarna, vissa kallas "enkel nollmodemskabel" och andra "Nollmodemskabel med handskakning". Kan det vara så simpelt som att jag fick fel sorts seriell kabel på Inet, Deltacon verkar i alla fall inte vara rätt.

OK, annan kabel måste prövas. I så fall kan man förvänta sig att den ena varianten är mer funktionssäker än den andra, "enkel" jämfört med "handskakningsvarianten"?

Bild på dessa: http://digital.ni.com/public.nsf/allkb/1EE0DD8AF67922FA86256F720071DECF

Joda Posted - 2014/07/07 : 13:59:45
Använder du vanlig RS232 kabel eller nullmodem kabel?

quote:
PC Cable -When running from the DriveRack#8482; to and from the PC, it is required that a null
modem cable be used.
adhoc Posted - 2014/07/07 : 13:09:06
Joda / Imac: Jo precis och det är det jag gjort, gissat och kollat, dubbelkollat och kollat igen. Jäkligt enerverande till slut när gissningarna tar slut. Jag har lagt in samma fråga på faktiskt, så får vi se vilket forum / personer som kanske kan påpeka något klåpar-misstag jag gjort.

Felmeddelandet kommer från dbx-filtret när jag öppnar mjukvaran till filtret i datorn. Senaste mjukvaran är nedtankad och ligger i datorn. Felmeddelandet dyker upp oavsett om sladdadaptern är inkopplad mellan dator <=> filter eller inte och man därefter klickar på dbx Driveware-programmet.

dbx:en har 8 COM-portar och felmeddelandet går mot COM1. När adaptern kopplades in gick den mot COM3 i datorn och ändrades därför i Kontrollpanelen till COM1. Bitar/sek ändrades samtidigt också till 38 400 som manualen till dbx-manualen säger är viktigt att ställa in. Om det kan handla om ytterligare åtgärd i Kontrollpanelens menyer som behöver ställas om. Tja, det är sånt som jag som datoranalfabet inte känner till.

Från skärmdumparna ser det ut som adaptern skulle funka OK och därför kliar jag mig i mössan när jag får felmeddelandet.

Skärmdumpar:
http://www.faktiskt.se/phpBB3/download/file.php?id=470
http://www.faktiskt.se/phpBB3/download/file.php?id=469
http://www.faktiskt.se/phpBB3/download/file.php?id=468
http://www.faktiskt.se/phpBB3/download/file.php?id=471
iMac Posted - 2014/07/07 : 12:58:22
Du får kolla upp vilken comport adapter har blivit tilldelad, kan nästan svära på att COM1 är det inte. Det finns inställning i programmet för att välja comport, se vad för val du har där!
Joda Posted - 2014/07/07 : 11:40:20
Utan att veta att inställningarna verkar rätt känns det som en gissningslek.

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.22 sekunder. Snitz Forums 2000