T O P I C R E V I E W |
elektronror |
Posted - 2014/06/21 : 16:43:46 Med mitt senaste köp (Pioneer SA-9900) följde det med en massa delar, bla. en till aluminiumfront. Hade en del repor men jag tänkte ändå att jag skulle kunna polera bort dem.
Eftersom att den från början är borstad så tog jag först 240 papper. Tog en bra stund att få bort alla repor och ner förbi det borstade. Efter det varvade jag mellan 400 och 600 papper (vått) för att få bort alla repor från 240 papperet. Slutligen åkte jag till Biltema och köpte en polerskiva samt den bruna polerpastan. Åkte hem och började polera. Tog ett par timmar men nu så skiner den väldigt fint. Självklart visste jag inte att man även skulle ha en blå pasta för slutpolering.
Det jag nu undrar är: Ska jag köpa den blåa pastan eller finns det något bättre? Hur ska jag polera? Ska jag köpa en till polerskiva och ska jag i så fall ta en annan ''lösare''? Denna var det jag köpte. http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Slip-och-Kap/Polerverktyg/Polerskiva-bomull-192039/ |
13 L A T E S T R E P L I E S (Newest First) |
Tomas.PEO |
Posted - 2014/07/14 : 22:25:00 Lite lagom slitet 240 papper i en oscillerande slipmaskin brukar ge en tillräckligt bra start. Ytan behöver vara hyfsat repfri, framförallt utan större repor på tvären. Längsgående smårepor döljs ganska väl. Vill du ha en blank, men borstad yta behövs en viss grad av polering innan. Jag föredrar en något mattare yta så jag brukar glasblästra innan "borstningen". Ju hårdare du trycker med slipduken, desto mer avverkning. Försök att vara lite lätt på handen i början och öka trycket efterhand som du får en homogen yta på aluminiumet.
/Tomas |
elektronror |
Posted - 2014/07/14 : 20:47:23 Jag förstår precis vad du menar Tomas! Men en fråga, hur ska materialet vara bearbetat innan? Ska jag köra med lite finare papper än 240? |
Tomas.PEO |
Posted - 2014/07/14 : 20:07:23 Jag brukar använda 3M Scotch Brite och diskmedel (YES) när jag vill ha en borstad yta.
Fördelen med Scotch Brite dukarna i förhållande till slippapper är att de håller sig rena och inte släpper några slipkorn som oftast gör en okontrollerad repa i aluminiumet.
Det finns olika färger/grovlekar: Scotch-Brite Medium: gröna ark som motsvarar P180-240. Scotch-Brite Fine: vinröda ark som motsvarar P320-500. Scotch-Brite Ultra Fine: grå ark som motsvarar P600-800.
De brukar säljas i samma storlek som slippapper och jag använder hållare för slippapper till dem.
eller
Hållare med kardborrefäste fungerar hyfsat.
Jag brukar använda den vinröda varianten. Jag "lånar" dem av städerskan på jobbet. Firmor som säljer lackeringstillbehör brukar ha dem på lager.
Spänn fast eller lägg fronten på en eller flera blöta disktrasor så den ligger kvar. Dränk aluminiumytan med mycket outspätt diskmedel och kör slipduken över ytan, men bara på ett håll. När du kommer till änden på "fronten" så lyfter du duken och börjar om.
Jag lägger en liten bit masonit (eller liknande) med samma tjocklek som aluminiumet i slutet för att inte riskera att runda av kanten på fronten.
Är det en liten pryl som ska borstas så brukar jag skjuta fast slipduken i bänken med en häftpistol och jobba med aluminiumbiten i stället.
Efter borstning tvättar jag först med vatten, sedan med t-sprit eller isopropanol, låt torka och vaxa sedan ett par gånger med ett bra bilvax.
Vaxet gör att fronten tål fingeravtryck.
Efter att ha läst igenom vad jag skrivit är jag inte så säker på att det är solklart vad jag menar. Hör av dig om du har några frågor.
/Tomas |
elektronror |
Posted - 2014/07/14 : 14:17:31 Avslutade poleringen med mässingsputs så nu skiner den så fint. På nära håll ser man lite repor och märken men står man 1 meter ifrån ser den väldigt bra ut.
Nu har arbetet börjat med den andra fronten. Denna ska jag inte polera utan försöka borsta den så bra som möjligt. Därav ändringen i titeln (hoppas det är okej).
Jag har lyckats få bort 90% av alla märken och anodisering men nu kom regnet så resten får vänta tills solen kommer tillbaka. Denna gång gjorde jag det lätt för mig med en ''mus''. Har kört med 240 papper då jag inte vågade med 120. Hur ska jag få bästa resultat i slutändan? För tillfället så ser den väldigt matt ut eftersom att den slipar i någon form av cirkelrörelse. Jag måste komma på något som styr slipklossen så att det blir rakt men ska man göra något innan det? Självklart rengör jag med t-röd innan men är det något annat man också bör göra?
Pix, vilken sorts olja ska man använda? Och måste man använda någon? Oxidation verkar inte vara något problem för mig eftersom den polerade inte oxiderats.
Tar gärna emot förslag på företag eller privatpersoner som kan tänkas göra det. |
pix |
Posted - 2014/06/27 : 19:08:30 Anodisering är fullt möjligt att göra i garaget om man vill Jag tror fö att det finns kemikalie-kitt att köpa för detta
Man "betar" först detaljen i ett bad (vilket rengör detaljen och öppnar porerna. Därefter kopplar man ström i badet/detaljen Antalet minuter i badet ger anodiseringens tjocklek Efter vad jag hört så skall faktiskt vissa typer av textil-färg vara möjlig att använda
En annan variant är att medvetet bygga ett (grått) oxidlager genom att doppa detaljen i saltpetersyra Jag provade detta en gång, och resultatet blir en "industri look" Denna är kanske snyggare på tanks eller spett än på hifi-fronter Men oxiden är hårdare än aluminiumet vilket stärker den för nötning Det är också ett bättre underlag att måla på än naken alu
|
Bernt Jansson |
Posted - 2014/06/27 : 10:33:06 Bra med tips här, även jag vill tacka för detta!
Jag visste inte man kan polera med vinsten, det används ju ibland vid matlagning och även infärgning av textil men detta var något nytt.
Biltema har våtslippapper upp till 1200 om jag minns rätt, kan ju också vara bra att veta. |
elektronror |
Posted - 2014/06/27 : 09:56:35 Nära havet bor jag inte (Jönköping) så det borde inte bli några problem med fortsatt oxidation i alla fall.
Någon lack har jag funderat på men är rädd att det ska förstöra den nu blanka fina ytan.
Jag ska i alla fall blankpolera den så får jag ta det därifrån. För tillfället tycker jag den faktiskt ser riktigt bra ut men alla rattar/knappar är borstade så det kommer nog se lite konstigt ut när de är fastsatta. |
Ryssen |
Posted - 2014/06/27 : 07:14:39 Dra på ett par lager klarlack,men är ytan blankpolerad blir den lite mattare.. |
Joda |
Posted - 2014/06/26 : 23:12:39 Om jag minns rätt kommer oxidation nästan omedelbart på aluminium och bildar ett skyddande lager som hindrar från fortsatt oxidation.
Lever man nära havet kan det fortsätta pga allt bös som salt etc i luften, matt vitfläckig yta är resultatet och man kan tom få gropar. |
elektronror |
Posted - 2014/06/26 : 18:38:52 Jag har slipar ner en bra bit då jag ville bli av med alla repor. Den anodiseringen du pratar om är sedan länge borta och ja, den är väldigt känslig mot fingeravtryck. Någon oxidation har jag inte märkt men det har inte gått många dar.
Den där slipande plåtbiten ser riktigt snygg ut. Helst så skulle jag vilja ha den som borstad men det är lite väl mycket för mig. Kanske kan hitta någon som kan göra det åt mig i så fall men för tillfället blir det polerat. Jag provade autosol och mässingsputs efter det bruna vaxet. Det blev bättre om man inte räknar med alla små repor som bildades... Det kostar inte många kronor för lite mer vax och polerskiva (lumpskiva) så jag får prova det.
Svinto har jag inte provat men det känns som att det skulle bli en himla massa repor efter det. Dock så kan jag ta och prova det (måste ändå ta ett till varv med det bruna vaxet). |
pix |
Posted - 2014/06/25 : 07:27:39 Jag kan tänka att din Pioneer-front är anodiserad som ytbehandling Anodiseringen är en hård ytbehandling som stänger igen de annars öppna porer som aluminium har Är reporna djupa, så riskerar du att slipa igenom anodiseringsskiktet (typ 5-15nm tjockt), då blir dessa betydligt känsligare för senare oxidering och fingeravtryck
Extra problematiskt kan det bli om du lyckas slipa bort anodiseringsskiktet på visa ytor, men inte andra. Det kan då vara svårt att på en jämnt färgad yta Att få en borstad yta på ren aluminium kan vara svårt utan special-verktyg. Men är man inte rädd för att skita ner sig så kan man köra med bandslip och olja. Oljan går ner i porerna och ger ett visst skydd mot oxidation. Denna plåt är slipad med bandslip och 100-papper (som fort mattas av iom oljan)
http://i214.photobucket.com/albums/cc96/hififorum/Pix%20Denchi/back.jpg http://i214.photobucket.com/albums/cc96/hififorum/Pix%20Denchi/meter.jpg http://i214.photobucket.com/albums/cc96/hififorum/Pix%20Denchi/final1.jpg |
PG Jeppsson |
Posted - 2014/06/24 : 20:02:49 Svinto med tvål, det blir bra,.har provat det några gånger. Tar inte bort repor efter för grovt slippappaer, ytan blir skitfin. Först med 400 och sedan minst med 800 papper, gärna 1000 Och sedan Svinto.
Det krävs lite jobb med aluminium...... Men snyggt blir det.
|
AndersP |
Posted - 2014/06/24 : 14:02:27 Testa Autosol och se om din nuvarande finish blir bättre - det tror jag utan att ha provat den bruna polerpastan. Se till att ha en egen skiva till varje pasta - viktigt. För finare pastor fungerar "lumpskivor" väldigt bra. Fukta skivorna med lite vatten före användning. Som sista steg rekommenderar jag alltid Häxans kopparputs. Den är kanon till det mesta; Inte bara koppar. Glasögonbågar i plast blir som nya tex. Krita funkar också bra som slutputs. Värsta slutputsmedlet jag känner till är nåt som kallas "vinsten"; Speciellt till guldlegeringar. Tror nog det är overkill til ditt projekt dock. |