HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Paradigm Atom som stativare/ bokhylle

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
Check here to subscribe to this topic.
   

T O P I C    R E V I E W
Gastone Posted - 2014/05/22 : 11:47:09
Jag har tre av dessa, men skumkanten på minst en av basarna måste bytas, antagligen på alla...

Diskanterna har jag inte kollat, men lät bra sist jag lyssnade på dem.(VIFA D19TD-27 08, 8Ohms alltså).

Jag har också tre Audiophile DAR-5.1Q 5,25" 130W 27-10.800 Hz, 4 Ohm, med fast fasplugg.
Har också två JBL TLX A0101A 9741700 diskanter, som ska delas vid 3,600 Hz och går till 20.000Hz nånting.

Baffeln måste byggas om/bytas om ellementen ska bytas i vilket fall som helst, så...

Vad säger ni mer insatta?
Ska jag byta element eller kanta om originalen? Jag är öppen för förslag...

Båda basarna har gjuten korg men DAR-51Q är gummikantad.
3   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
Gastone Posted - 2014/06/01 : 14:11:51
Ha, kom över två AudioPro EVO 10DC med stativ för 350:- , de kommer att passa utmärkt i arbetsrummet.

Nya kanter ska därför beställas för Atom basarna!

Återkommer med bilder...
Gastone Posted - 2014/05/24 : 11:58:37
Ja, frågan gällde hurvida om jag ska renovera originalelleminten(kostnad) eller stoppa in de andra(gratis), samt om jag ska behålla VIFA diskanterna eller köra på JBL diskanterna.

En ny baffel måste tillverkas oavsett om något av de andra elementen ska användas. Båda basarna är 5,25mm, men har inte riktigt samma form

Tillverkning av nya kabinett skulle undvikas var det tänkt...

Ja, parametrarna skulle ju såklart inte vara optimala, men jag skulle ha högtalarna i arbetsrummet för test av div projekt.

Tack för input.
manw Posted - 2014/05/23 : 18:45:52
Skulle hellre kanta om originalelementen. Risken är att om inte elementparametrarna är desamma så blir ett dåligt resultat.

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.17 sekunder. Snitz Forums 2000