T O P I C R E V I E W |
30Hzbone |
Posted - 2014/05/07 : 15:11:41 Både tillverkare och DIY-are använder oftast MDF (+fanér och/eller lack/färg) som material till lådorna. Vilka är nackdelarna med att använda limfogs-skivor som den här i stället?
Då krävs det ju inte så stor insats för att få till ett trevligt yttre. Ber samtidigt att få utfärda lyssningsvarning på soundbrigades Sonido högtalare vilka lätt kan framkalla ett DIY-återfall.
|
25 L A T E S T R E P L I E S (Newest First) |
Bardis |
Posted - 2014/05/08 : 10:54:48 Problemet när man grundar och spacklar är att träet suger åt sig lösningsmedlet och sväller. Det räcker inte med att vänta till färgen och spacklet har torkat. Det tar mycket längre tid för lösningsmedlet i träet att dunsta. Tänk att det måste dunsta genom lagret med spackel och färg. |
Circlomanen |
Posted - 2014/05/08 : 10:32:17 http://www.westsystem.com/ss/assets/HowTo-Publications/Swedish.pdf |
Circlomanen |
Posted - 2014/05/08 : 10:30:24 http://www.westsystem.com/ss/use-guides/ http://www.nilsmalmgren.se/ladda-ner/broschyrmaterial/
Det är lite omfattande att skriva allt om epoxi här. Det bästa är att köpa sig en dunk eller två plus lite glasfiberväv, ladda ned beskrivningarna på West hemsida (länk ovan), läs,lek och lär. Skydda hud från epoxi och ha en bra ventilation. Jag brukar köpa en bunt diskhandskar i Nitril-gummi, som jag byter ofta och regelbundet.
Epoxi är ett ganska omfattande område, och det finns många typer av epoxi. Jag är mest van vid "vanlig" marin lamineringsepoxi plus dvs fyllnadsmatrial för att modifiera epoxin för olika användningsområde (spackling, limning osv).
Skall man få limträskiva att se fin och lackad ut, utan sprickor i lacken så får man lägga på ett tunnt lager glasfiberväv som mättas med epoxi. Det blir då transparant och mycket hårt. Det är viktigt att mätta alla träytor med epoxi, även inuti lådan, då man vill stoppa fuktabsorbtion och fuktvariationer i trät.
http://www.thomassondesign.com/bygga/byggbeskrivning
Jämför med Björn Thomasson skriver om kajakbygge i träribbor, epoxi och glasfiber.
Mvh Johannes. |
Bardis |
Posted - 2014/05/08 : 09:52:25 Circlo tala om hur du gör? |
Rolf-san |
Posted - 2014/05/08 : 09:43:29 Kolla här kanske? http://www.tnt-audio.com/clinica/cabinet_walls_e.html |
Circlomanen |
Posted - 2014/05/08 : 09:08:45 quote: Testade epoxicoating på mina droppar och fick sen skrota bygget
Jag epoxicoatar allt mellan båtskrov och metallsmycken, alltid med samma lyckade resultat, så jag måste fråga vad det var som gick fel?
Bortsätt från epoxiallergi, så känns epoxi som ett universellt mirakelmedel för mig. Man måste bara lära sig dess styrkor och svagheter.
Mvh Johannes |
Jazzskägg |
Posted - 2014/05/07 : 22:07:53 Byggde mina Sonidohorn i Björkplywood ,inte det billigaste men snyggt å stabilt |
DrBoar |
Posted - 2014/05/07 : 21:58:42 Klang & Ton visade att limträ hade mer resonanser än MDF. Men stagar och dämpar man vettigt så är det inga större problem. |
Bardis |
Posted - 2014/05/07 : 21:45:48 Gjut hela högtalaren i betong så blir det inga skarvar. Hehe;-) |
sladdbarn |
Posted - 2014/05/07 : 21:45:13 quote: Björkplywood
Fina grejer de! |
rannagarden |
Posted - 2014/05/07 : 21:33:07 Som alltid är det mesta relativt och limträ kan fungera hur bra som helst beroende på vilken konstruktion och sätt man avser använda det till. Man kan göra synliga materialövergångar och således jobba med skarvarna istället för mot osv. Sedan beror det på verktygsarsenal och hur materialet skall bearbetas, men att säga att björk och bok (som är ett par av de hårdare träslagen) för lättarbetade i generella termer är vågat. ;) /M |
Ryssen |
Posted - 2014/05/07 : 21:28:47 Björkplywood.
|
Tomas J |
Posted - 2014/05/07 : 21:24:06 Mina tlx-högtalare (byggtråd finns) som är byggda i 19mm mdf och därefter har fått sidor i 18mm "ek-hyllplan" har spruckit längst hela ekskivan.
Det gör inte mig så mycket, men om jag bara haft den massiva eken som material så hade jag nog gråtit blod...
Mitt råd, bygg lådan i något billigt och klä sedan med finare träslag eller faner. |
Buggsson |
Posted - 2014/05/07 : 20:21:46 Lämna in till proffs, då borde det bli billigare att använda björkplyfa? |
fixarstig |
Posted - 2014/05/07 : 19:55:13 Ojämna ytor, släpp mellan lagren. Lämna in till professionell laminerare så kanske det blir bra |
Buggsson |
Posted - 2014/05/07 : 19:54:53 Det hjälper inte med många tunna lager med primer innan färgen åker på, det borde väl jämna ut ojämnheter om de inte är för stora? |
Bardis |
Posted - 2014/05/07 : 19:48:28 Vad hände? Tänkte testa. Vill inte göra samma misstag. |
fixarstig |
Posted - 2014/05/07 : 19:10:54 Testade epoxicoating på mina droppar och fick sen skrota bygget |
Bardis |
Posted - 2014/05/07 : 19:01:17 Föreslog inte Cirklo att coata hela lådan i epoxy? |
fixarstig |
Posted - 2014/05/07 : 18:41:34 Man oljar istället för att måla |
soundbrigade |
Posted - 2014/05/07 : 18:37:58 Gerade hörn. Det gjorde jag med min CM3-klon en gång i tiden. Fast den byggde jag i 24mm möbelplywood och hade tillgång till riktiga verktyg och maskiner. |
Bardis |
Posted - 2014/05/07 : 18:20:05 Det där med att skarvarna syns är ett problem. Hur gör proffsen för att undvika det? |
soundbrigade |
Posted - 2014/05/07 : 18:08:20 Jag kan tänka mig att limfog i lövträ är perfekta. Just limfogarna (fogen alltså) gör limfogen stark. Just björke och boke är oftast väldigt lättbearbetat (om det inte är vresigt) medan just MDF och spånskiva är taskigt mot verktygen. Så länge som man inte på något sätt fixar specialytbehandling (måling/fanering) är ju limträ behändigare än t ex MDF. Jag ser på mina Sonidohorn hur alla skarvar syns tydligt trots lager av spackel, sprutspackel och färg. Dessutom är ju trä snyggt. |
rannagarden |
Posted - 2014/05/07 : 17:34:02 Nackdelarna är väl de att limfogskivan i massivträ är mer svårbearbetad och rör sig mer med klimatet än en skiva av trämassa.
/M |
fixarstig |
Posted - 2014/05/07 : 17:30:37 Liknande form som min http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=83503 |