T O P I C R E V I E W |
JOOn |
Posted - 2014/04/13 : 19:37:02 En av mIna älskade dynaco mk3 med lätt modiferat ingångssteg har börjat äta likriktarrör, vad är felet? Är det multi kondingen som ka ha börjat ge upp? |
5 L A T E S T R E P L I E S (Newest First) |
peterh |
Posted - 2014/04/23 : 16:42:52 Du har tre troliga orsaker till dina problem : 1/ trasiga slutrör 2/ trasig selenlikriktare ( bias likriktare ) 3/ trasig multi-elly.
Jag skulle felsöka i följande ordning :
- ta ut likriktare och slutrör, sätt på ström och mät på slutrörens G1 ( pin 5 ) Här skall du ha 35-65 V beroende på biaspotens inställning. Om inte , felsök bias kretsen stäng av och ta ur närkabel
- ( fall 3 ) anslut ett nätaggregat till jord och B+, släpp sakta på spänning och bevaka om det drar någon ström. Skall dra högs någon mA vid 400V Om detta är ok, koppla ur nätagg och fortsätt med :
- sätt i nya slutrör, anslut likriktare och voltmeter i biasuttag, sätt biaspot i mittläge och slå på förstärkaren. Se till att högtalare eller konstlast är anslutet. När biasen mätt i pin 8 på oktalsockeln i fronten börja stiga, justera men biaspot-en tills du har 1.56V ( för standard MkIII )
Om detta räcker, släng de gamla slutrören. Om inte rekommenderar jag en serviceverkstad. Var bor du ?
|
pix |
Posted - 2014/04/13 : 21:11:24 Mät resistansen från pinne 8 på slutrören till jord Skall vara ca 112 Ohm Därefter pinne 5 till jord Skall vara ca 120K Ohm
Pinning sedd från rörsockelns undersida
/Pix
|
elektronror |
Posted - 2014/04/13 : 20:53:27 Kan vara fel på något rör som skapar kortis efter uppvärmning. Men som sagt, bara att börja mäta. Prova inget innan du vet att felet är fixat. |
JOOn |
Posted - 2014/04/13 : 20:32:07 Lite märkligt var det idag när jag efter byte av säkring flyttade det hela likriktarröret till steget som krånglar i förhoppningen att helt enkelt likriktarröret var gammalt och slut. Det tog säkert 40 sekunder innan säkring & likriktar rör gick i graven, vilket jag gissar betyder att det inte rör sig om någon tok kortis utan snarare överslag i konding eller snarlikt. Men vad vet jag som maskiningenjör! |
elektronror |
Posted - 2014/04/13 : 20:02:02 Något fel med anoden i alla fall.
Fram med multimeter och mät. Kan vara en elektrolyt/rör/motstånd/lös sladd/drossel mm.
Vad du än gör så dra ur alla sladdar och sätt INTE på den. Drosseln tål inte hur mycket som helst. |