HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Rengöra gammal förstärkare

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
Check here to subscribe to this topic.
   

T O P I C    R E V I E W
Wing Zero Posted - 2014/03/17 : 18:03:41
Har en gammal Marantz Esotec series Pm-4 som har varit i mina ägor i nästan 18 år nu men har samlat på sig lite damm inuti. Min fråga är hur rengör jag den på allra bästa sätt från allt damm och skräp som finns i den? Där har även spillts något i den innan den hamnade hos mig och det har torkat in rejält på kretskortet men den har ändån funkat så troligen har det torkat innan den användes sen igen.
Funderar också på att byta ut alla kondensatorer i den då dom troligen har/kommer ge upp snart. Ska jag då byta ut alla där finns eller ska man bara ta vissa av dom? Förstärkaren går i klass A så den blir rejält varm och det kan inte vara bra för så gamla kondensatorer.


Den förstärkaren kommer jag ha i mina ägor tills den inte vill spela ljuv musik för mig mer.


Dammigt var det som sagt.




Mycket damm var det i den.
25   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
Wing Zero Posted - 2014/05/25 : 19:08:45
Är i full gång med att försiktigt lossa på så mycket som möjlig och samtidigt dokumentera allt så jag kan sätta tillbaka allt där det ska vara utan att det går sönder. Mycket pill men samtidigt mycket skoj.








Främre panelen borta och alla främre korten lösa och väntar på att få kablarna bortlödade.


Bas-, diskant kontrollkortet med Tone Defeat vippa.


Ingångsväljare och volymreglage.

Moderatorerna får gärna flytta denna tråden då det lär komma många bilder.
Wing Zero Posted - 2014/05/24 : 17:41:06
Ok. Då gör jag som du säger och lödar bort stiften och inte röra kablarna.
elektronror Posted - 2014/05/23 : 20:03:15
Varför man valt wire wrap kan jag inte svara på. Skulle dock tro att det är mindre påfrestande för kablarna när man håller på att pilla än lödning direkt till korten.
Wing Zero Posted - 2014/05/23 : 17:35:39
Jag hittade en manual här http://www.manual-buddy.com/p/marantz/pm4-service-manual.html
Den kostar men det är det värt så jag ska köpa den nu i helgen.
Wing Zero Posted - 2014/05/23 : 16:36:03
Okej, då gör jag så. ska bara komma på ett bra sätt att hålla i ordning alla kablarna så dom kan sättas tillbaka på samma ställe som dom satt innan. jag har själv letat som en tog efter ett schema men det verkar inte finnas något eller så kollar jag på fel ställen.
Vad har Wire Wrap för syfte igentligen?
elektronror Posted - 2014/05/23 : 14:31:04
Värde är inget man kan säga rakt av. Ibland blir det bra med 1uF eller 0.01uF eller 10uF. Det beror på hur kretsen är designad samt hur stor kapacitans som elektrolyten har. Personligen tar jag oftast 0.1-0.47uF vid 1-10uF och 1-2.2uF vid högre värden.
Det som spelar större roll är vilken kondensator man använder. Wima MKT10 är bra men stor och dyr. Wima MKS är mindre och billigare. Sök runt lite på Internet och se vad du hittar.

Hade kunnat ge mer tips om jag haft schema men jag hittar inget.

Sladdarna sitter med sk. ''wire wrap'' som inte ska snurras upp. Dock går det bra att löda loss hela pinnen från kortet.
Det är bättre att löda bort innan sladdarna går av. Du kommer aldrig att få det lika fint igen i fall det händer.
Wing Zero Posted - 2014/05/23 : 09:35:16
Låter som en sak jag vill testa. Vilket värde ska man då ha på kondensatorn isåfall?
Ikväll så fortsätter jag med att rengöra korten då det tar ganska lång tid med att använda en liten pensel och tops men resultatet blir riktigt bra. Där hade som sagt spillts något på det stora kretskortet och det sitter ganska hårt. Många tops har fått sätta sina liv till för att få bort små områden av sörjan.
Har en annan fråga också till er. Tycker ni att jag ska löda bort alla sladdar mellan korten för att underlätta rengöring/borttagning av gamla kondningar eller ska jag låta allt sitta som det ska och försöka så gått det går med sladdarna kvar? Det går att fixa det med sladdarna kvar men det kan nog bli väldigt pilligt och stor risk att något skadas.
elektronror Posted - 2014/05/22 : 20:58:06
Om man pratar ljudmässigt så säger i stort sett alla olika. Det är bara att testa.

Det som händer är att höga frekvenser passerar mycket lättare så det är där man kan höra mest skillnad. Sedan kan kretsen bli mer stabil etc. men personligen hör jag bara skillnad i de högre frekvenserna.
Wing Zero Posted - 2014/05/22 : 20:18:04
Storleken är densamma på dom flesta och vissa är av dom nya blir till och med mindre. Vad är fördelen med att ha en filmkondensator parallellt med elektrolyt?
elektronror Posted - 2014/05/22 : 20:15:05
Högre spänningstålighet är oftast bättre då de oftast har bättre specifikationer. Kolla dock om de faktiskt passar i fysisk storlek.
Kolla även noga om det finns någon bipolär elektrolyt. De har ingen + eller - märkning och kan inte bytas ut mot vanliga polära. Sitter ofta i signalkedjan.

Sedan kan man även komplettera med små filmkondensatorer parallellt med elektrolyter. Det får man dock avgöra själv.
Wing Zero Posted - 2014/05/22 : 19:17:23
Har nu gått igenom alla kondningar som jag ska byta (42 st). Såg att vissa av dom bara hanterade 10 volt så min fråga är om det går bra att sätta dit en kondning med samma kapacitans men att dom tål 50 - 100 volt istället?
Wing Zero Posted - 2014/05/22 : 12:48:57
elektronror: Då låter jag dom vara så länge.

peterh: Förstod det. ;)

Nu har jag börjat lossa dom små kretskorten och försöker försiktigt lägga dom åt sidan så jag kan rengöra dom utan att skada dom. Kollar även runt nu på nätet för att se om man kan hitta ett schema på kretskorten. borde inte vara allt för svårt.
peterh Posted - 2014/05/22 : 12:05:06
mät föralldel inte likSTRÖM utan spänning på högtalarutgången
( dvs multimetern på V ( inte mA eller A)



elektronror Posted - 2014/05/22 : 11:29:08
Nu kom jag på att det inte finns någon manual så pilla inte.

När du sedan satt ihop den så kolla DC-offset. Du mäter likström mellan plus och minus på högtalarutgångarna. Det ska visa 0 men 0-20mV är godkänt. Annars måste den justeras men det tar vi då.
elektronror Posted - 2014/05/22 : 11:24:20
Nichicon KG är fina. Det är dock USA eller Ebay som gäller. Du kan säkert gå upp till 10000uF om du vill.

Det är smart att byta ut trimpotar mot flervarvade. Kolla i manualen vad de olika gör. Sitter det 6st så är det 3 per kanal.
Wing Zero Posted - 2014/05/22 : 10:55:33

Förstärkaren blåst med högtryck och nu kommer det tidskrävande. Lossa på allt och ta bilder på mer eller mindre allt så jag vet hur jag ska sätta ihop allt sen igen i slutet.


på det stora kortet sitter det 6 st sådana här variabla resistorer tror jag det e. Vågar jag röra dom eller ska jag vara försiktig och inte justera dom under rengöringen? Vad är dom till för?
Wing Zero Posted - 2014/05/22 : 08:12:00
Såg att dom inte har till dom stora (6800uF). vilka rekommenderar ni som ersättare till dom?
elektronror Posted - 2014/05/21 : 19:31:58
Electrokit har Elna silmic II. Passar väldigt bra i signalvägen.
Wing Zero Posted - 2014/05/21 : 15:17:28
Har nu fått hem förstärkaren igen efter en tur hem hos maal som hjälpte mig att blåsa rent den (tack) och nu har jag beställt hem isopropanol för rengöring av kretskorten och en del av komponenterna. Det syntes tydligt att någon hade spillt något över en del av det stora kretskortet men den har ändån funkat fint hemma hos mig dom senaste åren jag har använt den. När det är rengjort så börjar det riktigt roliga. Löda bort alla kondningar och se vad man ska beställa hem och sätta i istället. Jag har också bestämt mig att inte ändra på några värden alls utan byter bara ut dom till bättre kvalitet men med samma värden. Bilder kommer sen.
Wing Zero Posted - 2014/03/20 : 09:19:09
Okej, då gör jag så. Har bara tryckluft på burk men det räckte inte till :)
maal Posted - 2014/03/20 : 09:09:50
Ta med förstärkaren på lördag så kan vi blåsa av det värsta med lite tryckluft.
Wing Zero Posted - 2014/03/20 : 08:25:31
Precis. Jag brukar numera alltid kolla upp säljaren och läsa andras omdömen för att få mig en uppfattning om vad andra tycker. Har handlat en hel del från Ebay senaste tiden och har inte blivit missnöjd än så länge. Ska först som sagt gå igenom exakt vad jag behöver och hur många.
elektronror Posted - 2014/03/19 : 21:36:33
Nu ska vi inte bli rädda och aldrig besöka Ebay men var försiktig och gör en ordentlig sökning på Internet. En enkel sökning på säljarens namn kan få fram mycket information.
sladdbarn Posted - 2014/03/19 : 20:55:51
quote:
sladdbarn: Nej det är jag inte. Bara ifrågasatte det elektronror sade när jag visade länken till Ebay affären som säljer just Elna och Nichicon eftersom han sade att det mesta är fejk från Ebay.



Okaj. Håller inte med om att det mesta skulle vara fejk. Men att tillverka en produkt med
valfri text på, exempelvis Nichicon, är absolut inga problem.
Väljer man en seriös handlare tror jag risken för fejk är liten.
Har själv handlat kondensatorer på ebay och de mätte som de skulle.
elektronror Posted - 2014/03/19 : 19:56:08
Var bara försiktig. Lätt att bryta loss något.

Om det finns någon wire wrap (googla det om du inte vet vad det är) så löd loss pinnen. Försök EJ att vira loss kabeln.

Det finns mycket som är fejk när det gäller Ebay då det är så lätt att sälja falska saker. I nödfall så går det väl men utan att faktiskt öppna saker och testa dem mot sådana man vet är riktiga kan man aldrig vara 100% säker.

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.16 sekunder. Snitz Forums 2000