HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 volympot till Electrocompaniet ec 4.7

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
Check here to subscribe to this topic.
   

T O P I C    R E V I E W
hogga Posted - 2014/03/15 : 11:44:47
Jag måste byta volympot i mitt försteg ec4.7. Den är motoriserad.
Det jag kan hitta på den är ALPS, 300223 och 020t 5KAX2. made in Japan.

Var hittar jag ersättningspot av bra kvalitet, helst bättre än original?

Edit: jag såg att Elfa säljer ALPS, då gäller det bara att ta reda på vilken pot det ska vara. Hittar ingen med de beteckningarna i Alps katalog. Förmodligen är det ingen standardpotentiometer.

Den ser ut som denna: http://www.partsconnexion.com/product7383.html
Men jag vet inte om det är rätt resistans.




9   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
Pac Posted - 2014/03/15 : 17:27:32
ALPS gör bra pottar, men det finns bättre sätt att styra volymen än en potentiometer. Men, skall man gå på andra sätt(Ladder-pottar, Relä-stegar, ...) så krävs ombyggnation.

Om jag skulle välja ett sätt att uppgradera men samtidigt ville ha kvar orginalfjärren hade jag gått på en relä-attenuator och använt den befintliga ALPS-potten till att ge styrspänningen in till relä-stegen. Sök på relay attenuator så kan du lära dig mer om hur de funkar och avgöra om det är en väg framåt för dig.

hogga Posted - 2014/03/15 : 15:05:18
Nu har jag tittat lite på hur TKD ser ut och det blir helt klart enklare att använda original eftersom stiften är lödda direkt i kretskortet och TKD har inte samma avstånd mellan stiften.
Om TKD 2Cp2511 är hästlängder bättre än ALPS RK271 kan det vara värt att prova, annars blir det nog Alps.
hogga Posted - 2014/03/15 : 14:10:12
Jag tittade på TKD och TKD 2CP-2511 MC skulle nog passa. Frågan är om TKD är bättre än Alps och om man vinner något ljudmässigt på att byta. Är det någon som har koll på det?
De skriver ju själva att det förmodligen är den bästa potentiometern på marknaden och då får man väl lita på det.:-)
hogga Posted - 2014/03/15 : 13:58:59
det är ju inte så många ohm men i det är trots allt en fördubbling av motståndet. Italienaren som bytt till 10k tyckte att själva volymregleringen blev sämre och frågade om man kunde löda på en resistans parallellt för att få det bättre.
Jag tycker att volymen borde gå att finjustera bättre vid låga volymer med högre resistans och det vore perfekt.
Ryssen Posted - 2014/03/15 : 13:43:15
Skulle tro att en 10k går lika bra,det är ju så lite skillnad..
hogga Posted - 2014/03/15 : 13:41:36
Jag hittade en italienare som bytt pot från 5k till 10k, dessutom står det 5KAX2 på potentiometern så jag tror att det är en 5k pot.

Den är inte helt trasig men det skrapar och låter illa i det läget där man normalt lyssnar.
hogga Posted - 2014/03/15 : 13:34:44
Tror att det är 5k ohm i ec4.7. Själva potentiometern är nog en Alps RK 27. I Alpskatalogen heter de numera RK 271 och finns bara i 100 k och på andra sajter har jag bara sett 10k, kanske måste man vända sig till Electrocompaniet.


Bardis Posted - 2014/03/15 : 12:54:48
Är poten helt trasig eller kan du mäta resistansen?
Dra volymratten helt åt ena hållet. Mät mellan mittpinnen och de båda yttre pinnarna. Ena sidan visar noll den andra visar potens resistans.

Någon på forumet tyckte TKD är bra.
Ryssen Posted - 2014/03/15 : 12:53:49
Har du den lös?Mät den med en multimeter.Dom 2 stiften längst ut.
En sån pot borde väl gå att hitta på ebay annars.

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.1 sekunder. Snitz Forums 2000