HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Vilken ALPS potentiometer ska väljas?

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
Check here to subscribe to this topic.
   

T O P I C    R E V I E W
poppen Posted - 2014/03/01 : 18:26:25
Vilken ALPS potentiometer ska väljas?
Till min modade hörlurs förstärkare?
13   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
poppen Posted - 2014/03/06 : 23:12:05
En mörkblå ALPS köptes fabriks ny från Ebay USA företaget bjäd på frakt för 93 kr.
poppen Posted - 2014/03/04 : 23:44:48
Conrad tar 250 för den svarta ALPS en 100 kr för frakt.

Sen finns den blå från Ebay UK

vet inte hur frakt blir overseas
poppen Posted - 2014/03/03 : 20:37:36
tack för info men vilka värden ska den ha
Bubbel Posted - 2014/03/02 : 19:18:41
Ryssen@
quote:
Vilken modell var det du provade?
Någon av dessa?
http://www.hificollective.co.uk/catalog/-c-61_96_178.html


Av 2CP601 jag har köpt flera stycken, jag kommer att prova 2CP-2511 någon gång. En intressant sak är att axeln är av mässing inte aluminium som många andra är, tajt känsla när man skruvar på den jag tycker att den är värd varenda krona men det är jag det.

Jag tycker att det är olyckligt att prata pengar eller vad det skall kosta mot vad andra saker kostar det som man skall tänka på är att försöka minska felmarginalerna i hela signalvägen och då kan man inte fuska med en potentiometer den kan verkligen försämra rejält då kvittar det vilka kablar man använder.

Anders
vemsom Posted - 2014/03/02 : 16:49:07
Vad kostar förstärkaren?
poppen Posted - 2014/03/02 : 10:38:44
Det är den enkla hörlurstärkaren som säljs som TV hörlurstärkare.
150 är ett bra pris för en pot men vilka ohm värden ska den ha?
Sen är jag nöjd
Det sitter ju en AD opamp i den ny torra kondesatorer Sanyo Os-Con

Men vilken 150 pot ska väljas?
kablar kan väl kosta uppåt 1000 kr.

vemsom Posted - 2014/03/02 : 08:49:49
Proppen:
Det var visserligen inte en för eller mot kabel-/kontaktertråd. Men jag tror personligen du kommer få ut mer av en bra pot än en bra kabel. Så 150kr för en bra pot är verkligen inte overkill.
Du kan nog lägga ner betydligt mer utan att det blir overkill om du jämför med dyra kablar och kontakter.
Se till att välja rätt och sätt den rätt. Vad säger schemat? Hur ser ditt bygge ut?

Lägg upp lite bilder och visa vad du gjort och vill göra så får du säkert ett bättre svar på vilket värde du skall ha.
Ps. Du får välja om du vill ha linjär (konstant / jämn stigning av motståndet) eller logaritmisk där du kan få finare justeringsmöjligheter vid låg volym tillex.
warp56 Posted - 2014/03/01 : 22:48:44
Köpte själv lite prylar från conrad och fixade ihop en passiv volymkontroll med en Alps fast jag valde en 10kohm's variant. Funkar kalas och saknar absolut ingen fjärr!
http://www.minhembio.com/warp56/281116
RobertH Posted - 2014/03/01 : 22:33:15
Den du länkar är alps blue, vettiga för pengarna i mitt tycke.
Ohm-världena är beroende på vad du ska driva volympotten med. Sitter den direkt på ingången så påverkar den ju direkt ingångsimpedansen. och då är det ju så att högre värde = lättare att driva, men mer brus. Lägre värde = svårare att driva men mindre brus.
poppen Posted - 2014/03/01 : 21:18:44
Något från Conrad
Det finns många olika ohm värden
http://www.conrad.se/STEREO-POTENTIOMETER-RK27112-100-K.htm?websale8=conrad-swe&pi=442720

Men dessa kanske är overkill de med.
Jag tänker inte sätta på WBT då jag inte har WBT på förstärkaren och tror att det är bättre då med bättre kabel.
Ryssen Posted - 2014/03/01 : 20:42:12
Vilken modell var det du provade?
Någon av dessa?
http://www.hificollective.co.uk/catalog/-c-61_96_178.html
Bubbel Posted - 2014/03/01 : 20:16:07
ALPS, måste det vara en ALPS?

Jag har provat lite olika potentiometrar och hittat en som jag tycker sticker ut mer än andra med lägre brus och det är TKD Ko-on. Första gången jag använde en sådan så trodde jag det var något fel för det var helt tyst när jag skruvade upp och ned utan musik andra potentiometrar jag har testat har alltid några hyss för sig även vid spelning av musik märks det med en bättre dynamik.

Anders
pix Posted - 2014/03/01 : 19:20:15
Om du nu skall ha en ALPS potentiometer så är den "vanliga" ALPS blue helt okey
Det finns ju ALPS som kostar som en bättre begagnad bil, men frågan är ju då om man inte i stället bör välja en stegad potentiometer (vrid-omkopplare med fasta motstånd eller en tappad trafo)

ALPS är ju ett känt fabrikat, men det finns fler som är likvärdiga
Noble och Ko-on är två andra


HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.11 sekunder. Snitz Forums 2000