HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Större bredbandshögtalare?

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

Check here to subscribe to this topic.

T O P I C    R E V I E W
Tomas J Posted - 2014/02/16 : 09:35:21
Hej!

Är det någon som funderat på, byggt eller har länkar till byggen med större bredbandshögtalare, tänk 12-15"

Finns det en anledning till att man bara bygger bredbandare av små högtalare av fostex, jordan och tangband?
25   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
Carl-M Posted - 2014/04/04 : 08:59:23
Soundbridge var ovanstående till.
Carl-M Posted - 2014/04/04 : 04:59:02
Inte vad jag vet. Lomo satt på ryska biografanläggningar förr i tiden.
Tomas J Posted - 2014/04/02 : 15:09:42
Jag utgick ifrån dina skisser och höftade höjden på elementplaceringen med hjälp av bilderna.

Det lät fint på låg volym, men när jag höjde så tappade jag basen som fanns.
Sen kom jag på att delningen låg för högt i MiniDsp:n

Jag får ändra delningen och pröva igen.
Carl-M Posted - 2014/04/02 : 11:22:51
Håller på att spela in min markaudio Alpair 12p som du vet och ska bedöma dom senare. Gillar det jag hör nu och dom blir bättre o bättre. Men ryssarna är sjukt bra men tar för stor plats och kräver sub. Sen att Markaudio Alpair 12p är bara en 6" och spelar som en 10" är inte en nackdel ;)
Xiro Posted - 2014/04/01 : 12:15:19
Apropå stora bredbandare; Jay Mitchell som håller till på www.thegearpage.net har experimenterat med "foam donuts" för att förbättra spridningen. I hans fall är det dock för instrumentförstärkare, typ för gitarr. Jag har spekulerat i om det går att översätta till hifi. Startade en tråd om det på faktiskt.se, men det forumet ligger nere sedan inatt - kanske ett aprilskämt, jag vet inte. I den tråden gjorde jag lite överslagsräkning/spekulation för att tänka ut en möjlig utgångspunkt för experiment, hoppas tråden dyker upp igen.

Själv spelar jag just nu väldigt nöjd på 4" från MarkAudio, CHR70 gen 3, helt utan filter. Men det vore kul att prova större element någon gång.
Carl-M Posted - 2014/04/01 : 10:56:32
Vart du nå klokare på mina uträkningar? Fick du användning av dom?
Tomas J Posted - 2014/03/26 : 21:52:13
Nu har jag fått ihop ett par testbafflar, det låter riktigt fint!
Jag delar dem mot mina "BiB" med beyma 10G40 i, och på låg volym nu när ungarna sover så är jag riktigt nöjd ljudmässigt.
Jag ser fram mot att kunna höja volymen lite!

Dock är de gigantiska!
Jag måste nog ta en funderare på om jag kan leva med dessa giganter till bafflar, men det kan jag nog inte avgöra innan jag låtit dem blomma ut ordentligt på lite högre volym :)
Carl-M Posted - 2014/03/26 : 12:21:25
Tror rysstian håller en lägre klass. Tror det finns olika versioner av 12an också.
Tomas J Posted - 2014/03/19 : 06:13:38
Soundbrigade: Mina element står det bara Lomo på, jag antar att dessa är tillverkaren?

Min Modell hette visst 4A-32-2 V4

Jag antar att jag har 4:e verisionen av elementet :)
Tomas J Posted - 2014/03/19 : 05:52:41
Carl-M har varit vänlig att dela med sig lite av sina bilder samt skisser på hur elementen bör placeras.
Och med hans tillåtelse så publicerar jag dessa bilder.
Tack Carl-M!

Det framgår inte av skissen, men jag läste i en annan gammal tråd att bafflarna var 160cm höga.
Det framgår inte heller villken höjd elementen skall sitta på, så det kanske man får uppskatta.
soundbrigade Posted - 2014/03/18 : 21:30:30
När ni nämner ryska och LOMO-högtalare, är det Radiotechnikas element ni avser?
Det fanns annonser för Radiotechnikas element i Klang&Ton en gång i tiden.
Tomas J Posted - 2014/03/18 : 17:48:58
Jag har fått tag i den 12:an med rak korg och högre effekttålighet.

Så olika varianter finns det!
Carl-M Posted - 2014/03/18 : 15:57:27
Tror rysstian håller en lägre klass. Tror det finns olika versioner av 12an också.
Cliffan Posted - 2014/03/17 : 09:44:54
Var ute på ebay och botaniserade. Undrar hur den mindre 10" skulle funka. Kanske man kan kalla dem för "rysstiorna".
En rysstia i ob med valfri "Tham" som tar allt upp till sisådär 100Hz aktivt delat? Kanske ingen bra ide alls.

soundbrigade Posted - 2014/03/17 : 09:24:25
Väääääääldigt fina koaxialer hittar du hos den firma som en gång i tiden var känd under namnet Altec Lansing men som nu lämnat det namnet till att representera billigt skräp. Idag hetar man Great Plains Audio och ligger strax till väster om Oklahoma City.
Firman har fortsatt med de klassiska Altec-elementen men också tagit fram nya element:
Två-vägare
Klassiker

Kostar en slant men är säkert inte dyra. Hälsa från mig om ni ska göra affärer med dem.
Tomas J Posted - 2014/03/17 : 08:41:27
Du måste lägga upp dem på en bildserver, tex. photobucket.com

Om du vill kan du MMS:a över bilderna till mig så kan jag lägga upp dem till allmänhetens beskådning!

Jag PM:ade över ett telefonnummer till dig!
Carl-M Posted - 2014/03/16 : 12:11:59
Hur får man in bilder från telefonen? Har fotat av formeln på mobilen.
Tomas J Posted - 2014/03/10 : 07:28:21
Har du lite mått och formler så tar jag tacksamt imot dessa!
Carl-M Posted - 2014/03/10 : 05:26:49
Spelade på ryssarna. Alpair 12 skall inhandlas och byggas till sommaren :)
Carl-M Posted - 2014/03/10 : 05:23:54
Jag har en matematisk uträkning på hur du skall placera elementet. Ska försöka leta på det och lägga ut. Det var typ 10år sen jag byggde dom. Nu blir det Markaudio Alpair 12 i någon rolig lådkonstruktion. Ryssarna tar lite för stor plats. Byggde en enkel baffel i helgen som var för att spela lite på elementen. Dom är sjukt bra. Grym dynamik (skrotade dom gamla bufflar vid flytt.
Tomas J Posted - 2014/03/06 : 07:08:59
Jag har redan ett par :)

Jag fick pm ifrån en vänlig forummedlem och slog till.

Nu försöker jag bara förstå hur man simulerar OB.

Räcker det med att Labba runt med "Edge" för att se hur elementet beter sig?
Om man har veckad baffel, simulerar man ändå det som en plan baffel då?
Carl-M Posted - 2014/03/06 : 06:14:05
Finns ett par ute på hifimagasinet nu.
Tomas J Posted - 2014/02/18 : 22:36:59
Carl-M, kul att höra!
Vilken typ av musik lämpar sig/lämpar sig inte dina högtalare till?

Går det att köpa dessa element någonstans ifrån?
Fred Posted - 2014/02/18 : 22:12:34
Carl-M, hur har du byggt dina högt med rysstolvorna? Har nämligen ett par som jag funderat att sätta in i en öppen baffel. Fast låda kanske funkar bättre?

Fred
Carl-M Posted - 2014/02/18 : 21:30:52
Jag har ryssar 12" och är supernöjd. Finner inga svagheter.

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.23 sekunder. Snitz Forums 2000