HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Dela JBL E120 mot Faitel HF104 - eller hornladda?

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
Check here to subscribe to this topic.
   

T O P I C    R E V I E W
FForsman Posted - 2014/02/07 : 16:46:53
Jag undrar om någon har en uppfattning om hur högt man kan dela ett par JBL E120. Fungerar en delningsfrekvens om ca 2000 Hz på ett så stort element som en 12:a? Tonkurvan ser spikrak ut upp till ca 4000 Hz men jag gissar att spridningen kan bli lite lidande vid för hög delning.

/mvhff

Edit:

Hittade de här på blocket.



http://www.blocket.se/goteborg/Lite_JBL_prylar_51996575.htm?aw=1
18   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
more10 Posted - 2014/02/10 : 12:49:23
Jag skulle simulera i 4 pi och göra hornen lite mindre. Räkna på baffle step, det är smart att dela vid den frekvensen. Du vill inte ha mellanregister från ett horn som står på golvet. Med en lägre gränsfrekvens på säg 200 så kan du dela vid 300. Hornet blir typ hälften så djupt. Och du kan göra tractrix :-). Nästa simulering, visa grupplöptid också.

Håller med mostlydiy om kammaren. Jag har för mig att det finns ett verktyg i hornresp för att beräkna storlek på volymen framför konen.
mostlydiy Posted - 2014/02/10 : 06:28:06
Valet av pi är lite beroende på hur du tänkte bygga dom och hur du tänkte ställa dom. Runda horn mer eller mindre ställda mitt i rummet får man nästan simma i 4 pi då de får så lite hjälp från väggar och golv vid så pass höga frekvenser. Bygger man ett fyrkantigt horn som ansluter till golv och ev även till vägg så kan 1 pi vara närmare verkligheten. 2pi är nog en bra kompromiss.

Jag skulle inte simma kompressionskammaren manuellt på det viset om du inte gärna vill bygga så. Du kan sätta elementet direkt i hornmynningen och låta kompressionskammaren bli volymen som själva konen tar upp så att säga. En kompression på 1:3 som du har där borde funka. E120 har ju några år på nacken och har en väldigt lätt kon som kanske inte är lika styv som en nyare kon. Möjligt att den vill ha lite mindre kompression. Annars ser det bra ut tycker jag. Väldigt likt simmen på mina egna midhorn.

Jag vet att wofflon har haft 2220h också om du vill ha en bra 15" för midhorn istället. Om han nu har ett par kvar dvs.

/Marcus
FForsman Posted - 2014/02/09 : 21:47:17
quote:
Om du har ett delnings filter där det är lätt att ändra delningen så är det bara å testa vilken delnings frekvens och branthet som passar dig
-Dessa högtalare finns till salu men jag har inte köpt dem än då jag först ville kolla med er om de gick att använda på något vettigt sätt. Skaffar jag dem har jag ett gammalt Behringer CX3400 som borde duga till det.

quote:
Fforsman, du har väl fattat att E120 är helt sjuka hornelement?
- Tack för tipset. Har gjort ett par försök med mina Eighteensound 12LW800 och gjort petat in TS för E120 och justerat lite. Nu kan jag väldigt lite om just midbashorn men så här ser mina simmar och funderingar ut:



Jag har simmat i 2PI. Jag tänker att vid frekvenser från ca 100 Hz och uppåt kan man inte räkna. Simmar jag i !PI blir hornet både kortare och klarar sig med mindre mynningsarea, tror jag. Vad tror ni? Kritisera gärna simmarna så ger ni mig möjlighet att lära.

/mvhff
Fuling Posted - 2014/02/09 : 17:19:12
Mitt hamnade i containern för brännbart för några månader sen då jag slutgiltigt gav upp och byggde slutna topplådor istället. I efterhand ångrar jag lite att jag inte sågade loss midhornen och sparade dem, men men...
more10 Posted - 2014/02/09 : 17:05:37
Fuling, ska vi byta misslyckade projekt med varandra? Mitt är mer misslyckat än ditt så jag gör ett bra byte :-)
Fuling Posted - 2014/02/09 : 15:46:23
Hmpf, den där SPL-tråden kunde ju ha fått falla i glömska känner jag...

Edit: Haha, jag menade kanske inte fullt så bokstavligt, det stack bara till lite av irritation när jag kom att tänka på allt jobb jag la ner på de där hornen utan att det blev något av det.

Åter till ämnet: E120 ser ut att passa finfint i horn ja. Att få dem att möta ett par tvåtumsdrivers i ordentliga horn borde inte vara några problem alls. Mina gamla midbashorn med 2202H gick upp till 800-nånting hz utan faspluggar eller andra tricks.
more10 Posted - 2014/02/09 : 14:27:17
Fforsman, du har väl fattat att E120 är helt sjuka hornelement? Jag kommer att bygga mina midbashorn med dessa. Evo 1 blev ju inte så lyckat, men det gav mersmak. E-120 simulerar exakt som PD.122 som jag använde i dessa lådor.

Kortare horn (med fasplugg?) skulle kunna möta helt vanliga tvåtumshorn. Lite inspiration Fulings Siktar på SPL.

Edit: tog bort länken eftersom Fuling vill att tråden ska falla i glömska
Imperial Posted - 2014/02/09 : 00:25:12
Har du möjlighet att koppla upp E120 å HF120 med aktiv delning?

Om du har ett delnings filter där det är lätt att ändra delningen så är det bara å testa vilken delnings frekvens och branthet som passar dig.


Mvh...
FForsman Posted - 2014/02/08 : 23:04:46
quote:
det är hornet som bestämmer spridningen på drivern.
Det är ju självklart. I alla fall när man tänker efter... Borde nog mäta spridning på både Horn+driver och konelement för att ha lite bättre underlag. Men det var en bra start att få en fingervisning om det var möjligt eller inte över huvud taget.
Fuling Posted - 2014/02/08 : 13:17:25
Vet inte hur HF104 är men jag mätte lite på HF100 i ett ganska stort horn en gång i tiden och den gick inte alls lika djupt som de andra entummarna jag testade i samma horn.
R1 T Posted - 2014/02/08 : 12:47:33
Om det fungerar bra eller inte beror väll på vilket horn du har till HF104:an, det är hornet som bestämmer spridningen på drivern.

Med vänlig hälsning Åke
sladdbarn Posted - 2014/02/08 : 11:44:22
quote:
Av vad jag läst mig till så gillar inte Faital HF104 låga delningar. Ingvar A. prövade och har rapporteras oljud vid låg delning. Databladet rekommenderar 1,7 KHz som lägsta delning 2:a ordningen. Så det var mest därför.


Då är jag med, trodde att HF104 fungerade bra längre ner än så.
more10 Posted - 2014/02/08 : 11:39:11
Som sagt ett gitarrelement. Den stiger vid 1000, men det gör väl alla tolvor. http://www.audioheritage.org/vbulletin/showthread.php?14501-E120-8.

Dessutom så kommer det diskant från dammkåpan. Den kan du byta mot papp.
Circlomanen Posted - 2014/02/07 : 20:41:59
Mina 12P80Nd låter oxå bra med en delning så hög som 2500 Hz. Tror inte 2000 Hz delning är minsta problem. Oftast låter det bättre om bra konelement i midden än att tvinga diskanter ned för djupt.
JBL E120 är dessutom läskigt bra element, med skyhög upplösning och en väldans massa spelglädje. Stoppa dem i korta koniska horn. Du kan fortfarande dela vid 2000 Hz, även Hornresp felaktigt rundar av responsen så högt upp.

Mvh Johannes
FForsman Posted - 2014/02/07 : 19:03:09
Av vad jag läst mig till så gillar inte Faital HF104 låga delningar. Ingvar A. prövade och har rapporteras oljud vid låg delning. Databladet rekommenderar 1,7 KHz som lägsta delning 2:a ordningen. Så det var mest därför.

/mvhff
mostlydiy Posted - 2014/02/07 : 18:51:50
Instrumenthögtalarelement. Mer eller mindre bredandare, tror inte 2k är några problem. Men varför så högt som sagt?
Wing Zero Posted - 2014/02/07 : 18:40:03
Jag Hade E130 och dom delade jag 2.5kHz så det ska nog inte vara några större problem med E120 då vid 2kHz. Spridningen blir nog lite lidande men det är allt och en sådan sak kan man lätt leva med.
sladdbarn Posted - 2014/02/07 : 18:16:00
Varför vill du dela HF104 så pass högt som 2kHz?

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.2 sekunder. Snitz Forums 2000