HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 NOS DAC med TDA1541A

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
Check here to subscribe to this topic.
   

T O P I C    R E V I E W
dB Posted - 2014/01/16 : 21:16:41
Skulle vilja bygga en NOS DAC med TDA1541A ( i väntan på att byta ut dessa mot S1 eller S2 en vacker dag). Frågan har varit på tapeten många gånger och det finns en hel del skrivet om olika kit och konstruktioner.
Som jag ser det så kan dessa delas upp i 3 grupper:
1. Ebay kit ifrån Kina - billiga men (enligt många) tveksamma designs, dålig komponentkvalité, osv
2. Ombyggnad och tweaks på ovannämnda (mayday byggde en variant på DAC i från analog metric )
3. Svindyra och avancerade egenkonstruktioner
Själv är jag intresserad av en enkel och förhoppningsvis välljudande konstruktion med rör utgångssteg.
Har surfat runt lite och hittat detta:

http://blog.audioworkshop.org/dir9001tda1541a-classic-nos-dac/#.UtgpbLT-ZxC

http://diy.ptodorov.com/post/29477618341/tda1541-and-ecc88-dac-part-1

DACen finns även på ebay till ett OK pris:

http://www.ebay.com/itm/NOS-audio-DAC-pcb-based-on-TDA1541A-/200955803283?pt=US_CD_Players_Recorders&hash=item2ec9e63693

Finns det någon kunnig som kan kommentera konstruktionen eller kanske till och med komma med några förslag på eventuella ändringar?
Förslag på en annan enkel och bra konstruktion?
Skulle vara ett intressant och trevligt projekt!
Hälsningar
dB
5   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
UBT466 Posted - 2014/03/04 : 15:22:52
Hejsan,

jag är ingen elektronikexpert på nåt vis, men är såpass hemma med en lödkolv att jag har faktiskt har lyckats sätta ihop Analog Metrics 1541-DAC. Skippade 7220:n helt och kör den alltså NOS (finns beskrivningar på nätet om hur man gör, det är rätt simpelt).

Jag kör ut ljudet direkt från ben 6 & 25 på 1541:an genom ett SRPP-steg, typ "Lampizator", med NOS Tungsram ECC81 (Jobbigt att New Old Stock och No OverSampling förkortas likadant förresten!)

Jag hävdar inte att jag har några guldöron, men hör ganska bra skillnad på schysst och dåligt, och jag får nog påstå att detta i alla fall är det bästa jag har hört/ägt i 16-bitarsväg. Helt bottenlös men välartikulerad bas och helt magiskt mellanregister! Så nära man kan komma analogt med digitalt, om man säger så!
dB Posted - 2014/01/18 : 20:29:12
Håller med. Samma gäller SAA7220... Fixade 2 st 1541A här på JEC, förhoppningsvis original... Återstår att se :)
coldcut Posted - 2014/01/18 : 20:00:50
..samtidigt kan man ju inte låta bli att undra hur deras lager av 1541 chippet ser ut? Det var väl många år sedan Philips lade ner tillverkningen? I länken jag la ut kan man välja om kitet ska levereras med 1541a, 1541a r1 eller 1541a s1, för i sammanhanget ganska blygsamma prispåslag. Jag blir i alla fall en aningen misstänksam.
dB Posted - 2014/01/18 : 19:31:14
Hej coldcut,
Ja det var en variant jag har kikat på, Lampizator kallar den för "green dac" och hade mycket bra att säga om den. Mayday byggde "maydac" på samma plattform. Det lutar åt det hållet för min del också. Ville dock kolla i fall det finns några vettiga och enkla alternativ.
Hade velat lyssna på "mydac" men får inte tag på mayday på PM.
coldcut Posted - 2014/01/18 : 17:49:24
Hong Kong baserade Analog Metrics finns ju. Kan dock inte gå i god för vare sig firman eller deras konstruktioner eftersom jag inte har någon personlig erfarenhet av dom. De har många olika diy projekt som både kit med komponenter eller enbart PCB. Bla två dacar med tda1541, dock ej Nos dacar.Priserna lockar ju onekligen.

http://www.analogmetric.com/goods.php?id=428

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.16 sekunder. Snitz Forums 2000