T O P I C R E V I E W |
elektronror |
Posted - 2014/01/16 : 17:09:06 Fick med dessa i ett köp och jag trodde jag skulle köra dem till tippen direkt. De fick sin chans och nu så får jag ta och göra mig av med något annat par istället. Väldigt lugna men de blir aldrig tråkiga. De har tre Seas element vardera men diskanten skulle väl kunna gå något högre. Enligt frekvenskurvan så ska den gå upp till 20khz utan några som helst problem men de mätte nog fel.
Det sitter en Jensen 8uF bipolär elektrolyt och en 0.47uF film. Finns även ett trådlindat motstånd av okänd kvalitet. Dessa ska bytas i hopp om att få tillbaka lite diskant. Kablaget är väl inte det bästa (min tonarm har ungefär samma tjocklek på sladdarna) så de ska bytas mot något bättre (Biltema eller liknande). De är även fyllda av gullfiber som måste bytas (skadligt både för mig och högtalarna) men vet inte riktigt vad man ska välja. Finns inte något riktigt tjockt material utan det är bara platter som är ett par cm i tjocklek. Någon som har någon idé? |
11 L A T E S T R E P L I E S (Newest First) |
elektronror |
Posted - 2014/04/13 : 10:33:41 Det enda motståndet som finns sitter för att balansera ner till 8 ohm eftersom att diskanterna och mellanregisterna är 16 ohm.
Med Jamo diskanterna och delning vid 4k låter det mycket bättre. Nu finns verkligen alla frekvenser med. Har även ett par Philips AD5060 från samma Jamo högtalare som skulle vara kul att prova med. Då får jag nog dock dela av basen vid 800Hz. |
PetterPersson |
Posted - 2014/04/12 : 07:12:53 Ta bort motståndet om det nu sitter i diskantfiltret så ökar utnivån. |
elektronror |
Posted - 2014/04/11 : 22:51:08 Efter en liten tids lyssning har jag bestämt mig för att hitta ett par bättre diskanter. De som sitter där nu tycker jag har för låg volym. Jag har ett par Jamo diskanter med delningsfilter som enkelt monteras ovanpå lådorna. Jag har inte lyssnat på dem tidigare men de verkar vara rätt ordentliga.
Lite Biltema dämpvadd för mellanregisterna gjorde susen för rösterna. För basarna är det fortfarande bara luft men jag håller på att prova mig lite fram i nuläget.
Jag är fortfarande sjukt imponerad hur bra basen låter ur de här små lådorna. I fall allt annat skiter sig skulle de göra ett par fina subbar. |
elektronror |
Posted - 2014/01/29 : 19:09:15 Nya kondensatorer och kablar är monterade. Har även provat dem lite dock helt utan dämpning men de låter rätt bra. Jag har ett problem och det är att röster känns nästan förvrängda och konstiga men förhoppningsvis hjälper det med dämpning. Någon som har kommit på en bra dämpning? |
elektronror |
Posted - 2014/01/18 : 16:01:00 Allt gullfiber är borta och lådorna har blivit rengjorda.
Till den stora frågan - Varför är mellan och diskanten omvända? Hur vet man att man ska vända dem?
Elementen som sitter i är: Seas 5tv-hf 15ohm Seas 9tv-lg 15ohm Seas 25tv-ew 8ohm
Schema på delningsfiltret. [URL=http://forumbilder.se/DBJD7/dsc00253][/URL] |
elektronror |
Posted - 2014/01/17 : 11:55:44 Påsar skulle vara klart bättre men om jag kan bli av med det helt och hållet vore det väldigt bra.
Ska lägga upp en bild på delningsfiltret. Har även frågor om det då både mellan och diskanten har omvänd polaritet men först måste jag rita upp det. |
Rolf Zetterberg |
Posted - 2014/01/17 : 11:18:45 Man kan som t.ex Luxor gjorde stoppa i Gullfiber eller stenull i tygpåsar.Givetvis inte 100%,men det blir klart bättre. 0,47uF låter väldigt lite..men du kommer väl med mera detaljer antar jag? |
elektronror |
Posted - 2014/01/17 : 07:24:53 För att göra saken värre har basarna tygdammkopor så om man spelar på lite och man står framför tar det inte lång tid för att man ska börja nysa. |
manw |
Posted - 2014/01/16 : 22:41:06 Jo, inte roligt att hålla på med de e sant. |
elektronror |
Posted - 2014/01/16 : 21:54:30 Det kliar även som, ja... Dessutom tar det sig in i själva högtalarna. Tar du en bas från en högtalare med gullfiber och börjar spela på kommer den att börja damma och det vill du inte ha i lungorna... |
manw |
Posted - 2014/01/16 : 21:16:21 Gullfiber är annars ganska hyfsat dämpmaterial, finns en del annat poröst skit som är sämre... |