HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Pioneer SX-850

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
Check here to subscribe to this topic.
   

T O P I C    R E V I E W
fixarstig Posted - 2014/01/07 : 15:26:46
La beställningen 17/12 och idag kom den äntligen hem. 18,6 kg muskler.







Tog av chassit och bottenplåten för att inspektera visuellt innan kontakten sätts i uttaget.





Ovansidan.



Nu undrar jag om det är nån större vits att byta dessa kondingar. De stora är ju lätta att byta.



Men de här mindre blir struligare.



ELFA har 15 mF men bara till 40 v. Skulle man våga ta såna. Den på 100v tycker jag blir lite för dyr.




Sen fungerar jag på att sätta i en jordad nätkabel. Har ju inget att jorda apparaten till i rummet. Det kan väl inte skada på något sätt

19   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
elektronror Posted - 2014/01/12 : 10:03:30
Om du måste ta bort sladdar så löd bort själva pinnen som sladden är virad runt istället för att linda om sladden.

När du ändå håller på med med så kan du kolla alla värden så att de är okej.
fixarstig Posted - 2014/01/12 : 09:56:21
Det får bli isärtagning och koll av både relä och kondingar. Lite skumt det där med den bytta kondingen. Kanske dålig lödning där eller spår av arbete av någon för att hitta felet.

Men först måste radioprojektet bli klart för arbetsutrymme
elektronror Posted - 2014/01/11 : 19:15:08
Gissar på oxid/glapp i någon kontakt eller dålig lödning. Har du rengjort den, inklusive reläet?

Man kan felsöka efter dåliga kondensatorer på flera sätt. Att skruva upp volymen till max är ett sätt men det säger egentligen inte hur dåliga de är. Men så länge allt fungerar utan missljud s#168;är de funktionsdugliga i alla fall.
fixarstig Posted - 2014/01/11 : 11:17:59
Det hörs inget tick när ljudet försvinner eller kommer. Blir bara tvärtyst. Vet ju relät låter vid start. Så tror inte riktigt på det men ska kolla den dan jag öppnar upp. Idag har den funkat utan problem

Hittade detta angående kondingar. Stämmer det Kollade så på min och det hördes bara ett svagt sus.

Ray DeSalvo says: 8 months agoReply
If I have a vintage receiver from the 70's that works great, how strongly do you recommend replacing the capacitors?

15
JoeBeau (author) in reply to Ray DeSalvo8 months agoReply
Well... that's difficult to say. If the receiver has been steadily used, the capacitors shouldnt have deteriorated as much as if it were sitting. A good way to tell is to turn the volume of the receiver all the way up without any signal going into it. If there is, at full volume, a detectable or even loud 60hz buzz, that means the power supply caps have to be replaced, as well as some of the other caps. A soft buzz, however, can be normal with older receivers due to their smaller filtering caps.

15
iMac Posted - 2014/01/11 : 11:08:31
Knacka med skruvmejselskaftet på relät, skrapar o glappar det då har du ett dåligt relä! Om så o det är bara oxid på kontaktytorna så kan du ta kontaktsprej på en bit A4 papper o dra mellan kontaktytorna när du tycker på ankaret, brukar bli svarta streck på pappret..
manw Posted - 2014/01/11 : 09:59:16
Kontakterna i utgångsreläet brukar ge upp på gamla apparater, men då brukar man tappa EN kanal i regel till att börja med, fast min gamla NAD-receiver ute på stugan brukar bete sig på det sättet att allt blir tyst.
fixarstig Posted - 2014/01/10 : 09:09:37
Har tyvärr upptäckt ett fel med den. En stund, några minuter, efter start blir den ibland helt tyst. Båda kanalerna. Inte ett ljud oavsett hur jag pillar med allt. Lampor lyser och visare indikerar som de ska. Sen helt plötsligt kommer ljudet igen. Igår tog det lång stund, ca fem minuter. idag tog det 22 minuter! Vad kan detta vara

Frågar igen om det kan skada att sätta in en nätbrunn och jorda apparaten
fixarstig Posted - 2014/01/07 : 19:01:06
Den låter bra så då får den tuffa på eftersom det inte verkar vara nån större ide#180;med byte. Tack för hjälpen
elektronror Posted - 2014/01/07 : 18:27:15
Det som man kommer märka mest skillnad i är basen, om det nu faktiskt är dåliga burkar. Dock så kan det inte utnyttjas till 100% då resten fortfarande är torkade och gamla. Jag skulle byta ut allt eller inget men du får bestämma själv.
manw Posted - 2014/01/07 : 18:23:11
Ser väldigt fräscht ut inuti faktiskt :)
fixarstig Posted - 2014/01/07 : 17:42:13
Vad jag fiskat efter är om de stora lytarna är värda att bytas. Vill inte plocka ner det andra kortet med alla dessa kablar
elektronror Posted - 2014/01/07 : 17:03:19
Den gröna elektrolyten i nätdelen är utbytt.

Inte ska du låta den vara. Den kommer låta ännu bättre efter en liten service. Googla även runt lite och se om det finns något man bör göra.
fixarstig Posted - 2014/01/07 : 17:01:33
Det ser inte ut vara kört så hårt för man ser inga "brännskador" så jag kanske ska låta den vara som den är. Alla säkringarna verkar vara original.
elektronror Posted - 2014/01/07 : 16:58:17
Kondingen måste vara på 50v eller mer. Sedan kan man öka värdet men den måste få plats. Det gör troligtvis en skillnad att byta dem.
Kolla Mouser, Digikey, Ebay, Farnell etc.
Farnell har visst från 60kr.

Vet du om den varit använd alls? Ser ut som den precis lämnade Japan! Inte ens ''bleeding'' motstånden på de stora elektrolyterna har missfärgningar.

fixarstig Posted - 2014/01/07 : 16:37:51
Tack MatsT, fungerade klockrent Hjärnsläppet fortsätter tydligen

Nå, vad säger ni om kondingarna
MatsT Posted - 2014/01/07 : 16:20:55
quote:
Kör musik från hörlursuttag från datorn. Vågar jag koppla in på Phono. Har inget annat än Phono 1 och 2 att välja på.

Phono går inte, koppla in på tape1 eller tape2 istället.
fixarstig Posted - 2014/01/07 : 16:03:59
Tack Rolf, knappt så jag vågar säga detta men det visade sig att någon glömt att koppla högtalarna från LX-83 till SX-850 När det var gjort tog det en stund innan ljudet kom till min stora lättnad.

Ytterligare en fråga. Kör musik från hörlursuttag från datorn. Vågar jag koppla in på Phono. Har inget annat än Phono 1 och 2 att välja på.

Mouser hade 0,15F för 60V men den var jättestor och jättedyr. Och då frågar sig alla vad fan han ska ha en sådan bamse till. Ärthjärnan tänkte en decimal fel
Rolf-san Posted - 2014/01/07 : 15:53:50
Kolla
http://se.mouser.com/

fixarstig Posted - 2014/01/07 : 15:51:37
Efter inkoppling så visar det sig att det är något strul för det kommer inte pip ur högtalarna. Ett relä håller på och tickar och något slår inte till som det ska. Allt lyser och tuningen ger utslag.

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.19 sekunder. Snitz Forums 2000