HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 "indel" utgångsjärn-nåt att ha?

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
Check here to subscribe to this topic.
   

T O P I C    R E V I E W
Cliffan Posted - 2014/01/06 : 19:10:45
Googlar runt efter några prisvärda utgångstransformatorer till ett litet bygge med ett (!) el84 per kanal, hade tänkt utgå från decwares lilla fjuttbygge se84c eller vad de nu kallade den. De rekommenderar edcors järn men det blir för dyrt, alla tre transformatorer visserligen, men närmare 200 dollar plus ev tull är lite för mycket när det är mitt första p2p by...jag menar blygsamma försök till bygge.

Hittade en sida i Polen som sålde indel, säkert polskt. Deras minsta trafos är på 5va.
http://sklep.lampyelektronowe.pl/
Nån som testat dem? Priset är helt ok om bara frakten är vettig, min polska är obefintlig...
18   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
Imperial Posted - 2014/01/12 : 00:52:15
Jo!

Ett å annat järn har jag liggandes här

Hammond är bra men som skrivits så har även jag märkt att dom kan ha olika färg nyanser och det är inte kul.

Indel har jag ingen koll på men är sugen på att prova.

Edcor är jag på väg att prova tillsammans med Stajo.
Det jag har sett å hört ang dom järnen så verkar dom vara bland dom bästa järnen för pengarna.

Lundahl!
Dom har mycket att välja bland så dom flesta kan hitta järn som passar i deras byggen.
Utg trafona och signal trafona är super bra!
Deras nät trafos är det lite sämre ställt med.
Dom kan brumma mekaniskt vid hög belastning.
Det kan mycket väl vara ett par dåliga ex som jag har, men jag har hört flera som haft samma problem?!!

Radio trafos och liknande finns i många olika utföranden och är ofta begränsade nedåt i frekvens.
Kör man ex EL84 se i mid och diskant så räcker radio trafar eller liknande gott och väl till och man sparar en slant där som man då kan lägga på andra komponenter istället.
Det kan däremot vara svårt att hitta data på dessa så det är kanske inte ett första hands val för den oerfarne.

Billiga trafos från Kina kan vara bra, kan även vara rena skräpet.
Jag har sett och mätt på bägge varianterna.

Utgångs trafon är viktig och oftast den dyraste komponenten i ett rörsteg så man måste välja den med stor omsorg för att steget ska fungera som man tänkt.

/
Bardis Posted - 2014/01/11 : 22:12:37
Det sitter ett par Edcor i mitt 6B4G.
Funkar fint.
Fuling Posted - 2014/01/11 : 21:58:49
Jag vill nog påstå att Edcor är riktigt billiga i förhållande till kvalitén så de brukar vara en rätt bra affär även med alla kringkostnader.
soundbrigade Posted - 2014/01/11 : 21:51:52
Edcor hade en europeisk representant en gång i tiden. Det blev lite dyrare att handla därifrån men man slapp bekymra sig om momsen.
Cliffan Posted - 2014/01/11 : 21:39:50
Kollade faktiskt tidigare idag, hur stor skillnad det blir. En uppsättning med nättrafo och två utgångstrafar till mitt bygge blir kring 200$ Med frakt men tull och svensk moms tillkommer...Två uppsättningar blir 350$ Med frakt men utan tull och moms. Ska se om man kommer över nån magisk gräns om man tar hem ännu fler..
soundbrigade Posted - 2014/01/11 : 13:27:52
Kolla om du kan plocka hem lite fler trafar, kanske ta hem åt någon annan () så att kvoten fraktpris/materialpris blir så liten som möjligt.
Skulle kunna tänka mig någon eller ett par nättrafar och kanske något par PP-trafar ....
Cliffan Posted - 2014/01/11 : 12:14:46
Ju mer jag tittar runt så lutar det åt att jag kommer att köra med de som är rekommenderade, dvs edcors. Känns dumsnålt att försöka snåla in då besparingen ändå blir liten sett i kronor, det är ju i princip bara transformatorerna som kostar någon summa att prata om. Jag tackar så mycket för alla synpunkter och råd.
Fuling Posted - 2014/01/10 : 20:01:13
Hammond bättre än Lundahl? Håller icke med. Minst en av Hammonds stora utgångstrafos är dramatiskt felkonstruerad och har en kraftigt dip vid 13kHz (bekräftat av flera personer som mätt på olika exemplar). Dessutom är finishen märkvärdigt låg på deras trafos: ytbehandlingen varierar från exemplar till exemplar, kärnorna kan vara dåligt stackade och det har rapporterats minst ett fall där färgen på utgående kablar inte stämmer med kopplingsschemat.

Personligen rekommenderar jag definitivt Edcor om budgeten är liten.
soundbrigade Posted - 2014/01/10 : 12:30:39
Rätt maal! hammonds trafar är gravt underskattade. De är minst lika bra som Lundahls enligt uppgift.
Cliffan Posted - 2014/01/10 : 00:05:49
Maal, tack för rådet. Jag bestämde mig för att avstå, för dyra för att chansa då frakten drog iväg rätt bra. Sen tycker jag att det är lite dåligt om specar på en del järn. Har inte läst på så värst mycket om utgångsjärn än, jag hade inte tänkt bli professor på det ...riktigt än...
maal Posted - 2014/01/09 : 22:18:07
Cliffan, vore jag dig så skulle jag skippa dom du länkar till på eBay.
Lägg hellre till en slant och köp något som kommer att funka bra. Jag har läst bra omdömen om Hammonds utgångstransformatorer och har själv byggt slutsteg med ett par pp-trafosar. Deras produkter kostar inte en förmögenhet. Som Pix skriver så är det av stort värde att ha en teknisk spec. Kolla med Erik eller Imperial här på forumet, dom kan ha något på hyllan som passar. Eller lägg ut en köpesannons på hifimagasinet.

Edit; felformulering.
soundbrigade Posted - 2014/01/07 : 20:07:30
Jag handlar småtrafar från:
http://livinginthepast-audioweb.co.uk/ (faktiskt mycket bra kvalitet!)
http://www.fragjanzuerst.de/
Seanst fick jag hem ett gäng trafar från AliExpress. Har inte testat dem än men jag har en del förhoppningar:
http://www.aliexpress.com/store/group/Transformer-and-Generator/621617_250525106.html.
manw Posted - 2014/01/07 : 18:28:32
Finns ju detta också http://www.edgaraudio.se/tubes/trafo.htm har nån gång tänkt testa den billigare serien av utgångstrafos, men kanske välja en högre effekt, och man kanske då kommer ner lägre i frekvens innan de går i mättning. Men rörintresset falnade, så antagligen blir det aldrig av.
pix Posted - 2014/01/07 : 17:07:52
Utan datablad så är det ju lite som att köpa grisen i säcken
Kan ju bli bra, men också pankaka

Låga frekvenser kräver hög induktans vilket ofta kräver mycket järn och många lindningsvarv
Ovan nämnda Blomman, pratar dock ofta gott om gamla vintage-trafos från Tanbergs gamla rullbandare

Har du tur så..
Cliffan Posted - 2014/01/06 : 23:11:38
Hittade dessa på ebay, blev lite sugen, men frågan är hur frekvensomfånget är på så gamla grejor...coola och impedanserna är inte helt fel till det jag ska dem till.
http://www.ebay.com/itm/Quad-SE-Output-Transformer-EL84-for-Klangfilm-Project-/390738450175?pt=Vintage_Electronics_R2&hash=item5af9d396ff
dessutom fyra st så det räcker till två steg, allt annat jag har beställt har jag tagit minst dubbelt av...
Cliffan Posted - 2014/01/06 : 23:06:53
Tack för tipsen! Indel fanns på tme också, 18 euro st. Det är ju som sagt synd att frakten drar iväg...
Jag har inte panik om att få tag i dem, har så smått börjat beställa lite smågrejer som kontakter och sådant.
Bubbel Posted - 2014/01/06 : 21:54:35
Helt rätt att tänka jag fick själv tag i en förstärkare med Lundahl-järn till rätt pengar, ja Blomman är ett bra tips.

Anders
pix Posted - 2014/01/06 : 20:34:12
Frakten på trafos springer lätt iväg
Speciellt med tanke på att vi ju faktiskt bor i "Lundahl-land"
Du har inte provat att annonsera efter ett par begagnade Lundahl-järn först? Den dag du säljer dem får du igen pengarna

[Edit] Kolla med Imperial (Blomman), han brukar ha bra trafos liggandes

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.3 sekunder. Snitz Forums 2000