T O P I C R E V I E W |
Manticore |
Posted - 2013/12/18 : 19:31:22 Hej!
Jag har ett par B&W-DM 620i högtalare som jag köpte nya runt 1994 eller så, alltså ca 20 år gamla. Dom låter fortfarande väldigt trevligt, fint ljud i dom ännu.
Nu tänkte jag dock att efter alla dessa år är komponenterna i delningsfiltret kanske dags att fixa till. Det är väl kondensatorerna som inte är dom bästa, plus har torkat efter 20 år? Sitter ellytar i filtret antar jag.
Är detta lönt tror ni, och vilken typ av kondingar ska jag byta till?
Bifogar en bild på filtret som jag hittatde på B&W's sida. (det står "C2" 2 ggr i komponentlistan, antar det är skrivfel, eftersom det finns även en "C3" i ritningen)
|
2 L A T E S T R E P L I E S (Newest First) |
DrBoar |
Posted - 2013/12/19 : 18:39:29 Håller med föregående talare om kondingar, standard plast från Parts-Express eller HiFI-Kit. Ingen ide att fjolla till det med extremdyra komponenter. Skall man kosta på sig extra kan man säkerställa lite resonansdämpning genom att linda runt dämpmaterial eller plastelina/häftmassa. |
elektronror |
Posted - 2013/12/18 : 19:35:02 Klart det lönar sig! Att byta ut elektrolyter mot polypropen gör skillnad även i nya högtalare. Vilket sort man ska ta är alltid ett populärt diskussionsämne men själv kör jag på '' det plånboken tillåter''. Wima MKT10 är alltid fint men de är stora. |