HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 miniDSP

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
Check here to subscribe to this topic.
   

T O P I C    R E V I E W
johan.björklund Posted - 2013/12/17 : 04:14:50
Jag har ett par frågor ang minDSP.

Hur är det med brusnivån, någon med högtalare med hög känslighet?
Och är ni nöjda?

Jag tänkte i första hand enbart ha den till sub som hög/lågpass filter plus en smärre justering på eq:n
20   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
johan.björklund Posted - 2013/12/23 : 15:06:33
Super, Tack!!
more10 Posted - 2013/12/23 : 09:50:35
I HD-versionen kommer de med. Men du måste beställa pluginen separat för 10$. Den heter 4x10 Crossover v1

Om du ska ha 2 st 2x4 är det nog Advanced som du ska ha.

Från specen 2x4: Dynamic range ADC, un-weighted >98dB
Från specen 2x8: Dynamic range of ADC/DAC converters 114dB

johan.björklund Posted - 2013/12/23 : 09:03:56
Kollade runt lite o blev lite osäker på vilka plugins som följer med?
Vad jag behöver är högpass runt 20hz, lågpass runt 70hz plus PEQ.
Finns dessa funktioner med direkt eller måsta jag köpa till Advance?

*förvirrad skåning*
johan.björklund Posted - 2013/12/18 : 18:46:38
Tack för all info grabbar :)
more10 Posted - 2013/12/18 : 18:29:09
HD är helt ok. Den lilla ska inte låta så bra har jag hört, men det är andrahandsuppgifter. Kolla specen, SNR säger en del om kvaliteten.
Kallelkpg Posted - 2013/12/18 : 18:22:31
Hur låter DA-omvandlaren i minidsp? Är HDvarianten bättre? Hur står de sig ljudmässigt mot tex ett DBX 260?

MVH Kalle
Tomas J Posted - 2013/12/18 : 12:56:40
Som jag har förstått det så lämnar den högre nivå ut på de balanserade utgångarna än vad den gör på de obalanserade, det kan ju förklara varför det fungerar bättre hos dig! :)

Opethic: det beror ju lika mycket på slutstegen vad de kräver för nivå, du kanske inte har det problemet över huvud taget?

I mitt fall så sitter jag i samma sits som everwake, rörsteg som har en effekt på 35W och som har behovet att ha ordentligt med insignal för att låta som de skall.

Sitter och kikar lite i manualen för 4X8 och ser att den har 2V på de obalanserade utgångarna och hela 8V(!) på de balanserade.
det förklarar ju varför du inte har ovannämnda problem :)
mostlydiy Posted - 2013/12/18 : 10:26:00
Jag har en jäkla massa brus i min anläggning men tror det kan ha med andra saker att göra.(lyssnar iof alltid så pass högt så jag inte bryr mig om det) Jag hade svårt att få fart på basarna när jag hade kopplat in dom obalanserat i 4x10 men när jag kopplade in dom balanserat blev det drag i grejerna. Hornanläggningen kommer få ett FIR filter så småningom så minidspn kommer att hamna på hyllan. Det är så pass stor skillnad så det är orättvist att jämföra.

/Marcus
opethic Posted - 2013/12/18 : 10:15:10
Jag har inte det minsta besvär av någon låg utgångsnivå på min 2x8
everwake Posted - 2013/12/18 : 10:04:01
inte gjort någon direkt jämförelse, men spontant skulle jag säga nej, just den låga utnívån är lite problematisk eftersom jag har rörslutsteg med låg effekt o klen gain, oa.s. kan jag spela tillräckligt högt för min smak, och eftersom det inte brusar gör det mig inte så mycket,men det känns lite fånigt när normal lyssningsnivå är typ -15db

Tomas J Posted - 2013/12/18 : 08:41:25
Har din 4x10 högre utgångsnivå än 2x4:ans 0,9V?

Jag börjar fundera på att uppgradera för att få full styrning på slutstegen, alternativt bygga en buffert av något slag...
everwake Posted - 2013/12/18 : 08:35:16
kört min miniDSP 4x10 direktkopplad till mina wlm -inget brus, kört dem direktkopplat till mina radian 475pb med 109db känslighet - inget brus.

har en 2x4 också, vill minnas att den brusade lite, använder den bara till basar i dag
johan.björklund Posted - 2013/12/17 : 23:50:38
Jag kommer köra med ett QSC steg som jag vet är tyst, tänkte mest om det var pga miniDSP:n det kom.
Ibland kan man trolla bort brus om man rattar till alla nivår.
Beställning läggs efter nyår :)

tack för svar!
opethic Posted - 2013/12/17 : 23:45:44
quote:
på tal om bruset, har du testat att justera nivåer in/ut plus på steget?
Nej, just det steget är "tystmoddat" med bla. förbikopplade volympotar.
Helt tyst har steget dock aldrig varit i min ägo.

johan.björklund Posted - 2013/12/17 : 23:24:53
på tal om bruset, har du testat att justera nivåer in/ut plus på steget?
opethic Posted - 2013/12/17 : 23:15:47
Vassego
johan.björklund Posted - 2013/12/17 : 22:15:02
Precis ett sådant svar jag ville ha :o)
opethic Posted - 2013/12/17 : 20:54:30
Jag älskar min MiniDSP

Så länge det inte handlar om "superduper-highend" så rekommenderar jag deras produkter.
Kanske att en pytteliten ökning av bruset kan uppstå med fel slutsteg och extremt känsliga högtalare.

Jag har hyfsat hög känslighet (94-98 db/okt) på mina element.
Där det brusar mest är faktiskt i basen och där är det nog slutsteget som är boven (Inter M R500plus) eller kablarna.
Dock så brusar det inte värre än att jag kan leva med det och jag sitter ca 2m från högtalarna.



johan.björklund Posted - 2013/12/17 : 07:10:50
99db i känslighet är det som gäller, kanske ett gränsfall.
Vilken modell kör du med Thomas?

Jag hade fundering på köra på 2x4 då den kostar typ nada.
Blir ett billigt test iaf :)
Tomas J Posted - 2013/12/17 : 06:37:28
Min DSP brusar något, men det är inget jag tänker på om jag inte står framme vid högtalarna och gör några justeringar.

Beroende lite på villken modell man väljer så ska man kolla hur hög utsignal den ger ut, min ger ut 0,9V och det är inte alla slutsteg som ger full volym vid så låg spänning!

I övrigt är det en trevlig produkt som gör det enkelt att testa sig fram mellan olika delningar :)

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.09 sekunder. Snitz Forums 2000