HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Ostagade slutna lådor 15" med hög x-max och effekt

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
Check here to subscribe to this topic.
   

T O P I C    R E V I E W
Kallelkpg Posted - 2013/11/25 : 21:42:05
Jaa. Vad ger det för problem? Lådorna är på 75 l, byggda i 19mm MDF och har dubbel MDF i baffeln.
Inget jag byggt själv utan nyinköpta. Vilka ev problem ger detta?
Resonanser i lådan? Missljud?

MVH
Kalle

25   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
Kallelkpg Posted - 2014/01/02 : 14:13:25
Mårten: Är ju lite långt till Gävle men jag skall ha det i åtanke. Har ganska litet rum. Är det mest hornkonstruktionen el elementet som avgör hur djupt det kan spela?

Jag spelade lite på nyårsfesten i ett rum på ca 70m2 med 2st 18" bashorn och fasen va trevligt de spelade. Bra smäll i bröstet utan att behöva spela så högt. Precis som jag vill ha det. Så nån dag när jag får lite tid skal jag ta hem dem och testa. Misstänker att jag kommer bli lite torsk på dem så jag kanske är en blivande hornnörd;)

Dessa horn är det: https://www.dropbox.com/s/7tyy100vnkg3pr5/2013-10-27%2017.22.42.jpg

MVH
Kalle
more10 Posted - 2013/12/29 : 02:27:57
quote:
Du har inte saknat det sista i botten med dessa?

Dom går ner till 30, så jag är nöjd.
quote:
Hur pass mycket stöd kan man förvänta sig av rummet?

Dom gillar nog ett lite större rum.
quote:
Groupdelay på närmare 35ms. Detta är inte ett problem?

Hur låg grupplöptid bör man ha? Grupplöptiden är ok.

Det här hornet är beroendeframkallande :-). Du kan få låna det om du vill. Bara att hämta i Gävle under trettonhelgen.
Joda Posted - 2013/12/28 : 13:16:27
quote:
Rippel i passbandet är sällan ett problem. Tvära kast i fas och hög grupplöptid är en sann styggelse enligt min erfarenhet.


Fas och grupplöptid är en direkt konsekvens av rippel och förändringar i tonkurvan. Detta gäller för alla principer och inte bara basreflex.
"90 grader fel" beror på avrullningen nedåt i frekvens, och ALLA principer lider av detta beroende på hur snabbt de rullar av.
Rullar TH och BR av lika snabbt får de samma grupplöptid. Googla miniphase om du vill veta mer.

I de TH jag har arbetar "ripplet" till en fördel då tonkurvan rätas upp och blir förhållandevis rak i passbandet trots hög och lågpassfilter. Så i stället för en förändring i fas genom hela arbetsområdet blir det en lite kraftigare vid undre gränsfrekvens där den gör mindre skada. Detta gäller även övre gränsfrekvens vilket gör det lite svårare att integrera med toppar.

Jag tror att anledningen till att TH låter bättre (min erfarenhet) är inte undre delen av passbandet där man kan se den som en vanlig pipa, utan övre delen där man laddar konen över hela passbandet och ger mer oompf vid övre gränsfrekvens.
Jag brukar se en gain av två när det gäller konutslag över hela passbandet. 3mm utslag vid konen ger 6mm utslag vid mynningen som minst (för TH med samma munarea som konen). Detta är något som BR aldrig kan uppnå då konen bara laddas vid en del av frekvensbandet.
Kallelkpg Posted - 2013/12/28 : 13:11:53
Onekligen spännande Mårten. Som du säger blir djupet på 90 cm ett problem men det fanns det ju förslag på så. Du har inte saknat det sista i botten med dessa? Hur pass mycket stöd kan man förvänta sig av rummet? Groupdelay på närmare 35ms. Detta är inte ett problem?

/Kalle
Kallelkpg Posted - 2013/12/28 : 12:54:29
Detta verkar vara en het potatis. Vissa menar på att horn är stenålder och att BR är att föredra medans vissa förespråkar ungefär det motsatta. Roligt att läsa vad ni har att säga.


Personligen så har jag i hemmiljö endast lyssnat på BR. Allt från mindre hifi till 2x18". 2x18 va brutal. Övriga hifihögtalare har jag alltid tyckt saknat punchen i basen. Tror dock jag har blivit lite skadad av mina år i PA-branchen med mina basreferenser. Jag gillar när det smäller i hela kroppen:)

Gällande horn så har jag även där blandade åsikter. Tror inte jag lyssnat på några av de mer moderna historierna som THAM etc som det talas om här ibland. Det jag har hört/haft är

Martinhorn 15": lät inte speciellt roligt enl mig. Vill minnas att mostlydiy/marcus här på forat testade ett par nyligen utan större belåtenhet.

JBL 4530/scoop 15": Hade egna under tiden jag spelade disco och dessa gillade jag. Spelade ganska högt med härlig punch och lät (vad jag minns) bra.

Några 24" bashorn med elektromagnet på elementet vill jag minnas. Lät mindre bra.

W-horn (W-bins) 18" lät sissådär tyckte jag men de skall ju spelas i större lokaler och jag testade i en lokal på kanske 100-150m2.

Någon typ av scoop för 18": dessa har jag nu med Beyma 480 i. Dessa låter riktigt kul med relativt djup bas men spelar inte superhögt. Ser likande ut som Hoog-horn utvändigt men har inta samma avancerade "kanaler" i. Borde inte ett 18" horn spela nästan lika högt som en 2x18 BR?

Detta är kanske inte så relevant för hifi men det är mina erfarenheter iaf.

Jag skall ev bygga om/bygga nya baslådor så jag är extremt nyfiken på detta:)

MVH
Kalle
Circlomanen Posted - 2013/12/28 : 12:08:41
quote:
Samtidigt kan jag tycka att om man ute och far efter låga Q på avrullningen och lågt rippel i passbandet är det väl inte så här det ska se ut?


Rippel i passbandet är sällan ett problem. Tvära kast i fas och hög grupplöptid är en sann styggelse enligt min erfarenhet.

Jag har svårt att klä min syn på detta i ord, då jag ännu inte har en exakt definition på principen/filosofin eller vad det nu är, men jag tycker att folk i allmänhet, proffs som amatör, vill se saker "90 grader fel" (i brist på bättre ord. Istället för att stirra på en graf och jobba på att få den jämn och slät i nivå, så skall man titta på tidsaxeln istället. Linjäritet i all ära, men spikraka spl-grafer låter oftast enormt slätt, trist och sömnigt. Jag vill inte ha spret och olinjäritet, färgningar och distortion, då det bara maskerar, men jag är berädd att ta en hel del sånt för att få "timing" rätt. Horn låter oftast väldigt direkta och omdelbara på ett svårbeskrivet sätt. Anslag har en lätt, oansträngd direkthet precis som tex knäppningar på en basgitarr-sträng eller ett hårt slag på en trumma. En kräkreflex låter alltid utsmetad i tiden, forcerad och allmänt "skev" i jämförelse. Pressade basrefelxlådor låter mest som ett pulserande "bröl" medans horn nästan bara låter mer och mer dynamiskt och skarpskurna tills talspolarna brinner upp eller slår i botten. Detta är såklart en skala från att en oansträngd basreflexlåda låter lite skevt och utsmetat men ändå ok till andra änden av skalan där den då låter horribelt som om man lagt till ett reverb, limiter och sedan drivit förstärkaren till mycket hård klippning. Under mina snart 30 år inom hifi och proffsljud så har jag aldrig hört en basreflexlåda låta lika ren, tonsäker, oansträngd och direkt som tex en THAM10, THAM15 eller Bernts Catacomber.

Förlåt om jag går hårt åt basreflexlådor och ibland med en ganska hårdför kompromisslös stil, men jag gillar dem inte. Jag är mycket intresserad av att få höra en välljudande basreflexlåda, men har aldrig gjort det hitintills. Varken JBL, stora JM-lab, RCF, Electro Voice, Seas eller en uppsjö av andra tillverkare har någonsin imponerat på mig med nån basreflex.

Mvh Johannes
Imperial Posted - 2013/12/27 : 23:14:25
Dessa ska du bygga;
http://forum.speakerplans.com/jensen-imperial-plans_topic50914.html

Jag kör (inte för tillfället dock) mina Imperial med JBL D130 och 2441 med små Emilar horn.
2441 med alu membran går hyffsat högt upp i frekvens men behöver enl mig en topp skrika som tar vid när driver-horn faller av uppåt.

Trots JBL D130's måttliga effekt tålighet så går det att lira så grejjer trillar ner från hyllorna
Det var ju kul tills regeringen kom hem å det blidde städning

/
more10 Posted - 2013/12/27 : 20:20:52
Jag gillar frontladdat. Samma horn, 3 trådar: JBL 2226H 30 hz "horn" i built, My 30-80 Hz 2226 "horn", Gissa högtalaren.

Tänk tappat horn med bakkammare. Ett fullstort horn med samma nedre gränsfrekvens blir typ 3-4 gånger så stort. Kompromissen är att den har begränsad frekvensgång uppåt. Grupplöptiden sätter en teoretisk övre gränsfrekens på 80 hz. I praktiken så går den att dela högre.

Om 90 cm är för djupt så kan man sätta utblåset på sidan, eventuellt med en Karlssonslits.

Eftersom alla utom ett hörn är vinkelräta blir konstruktionen parabolisk. Dessutom väldigt lätt att bygga (för att vara ett horn). Man måste inte vara utbildad snickare för att bygga det.

Kallelkpg Posted - 2013/12/27 : 18:42:45
Jag är öppen för förslag och har onekligen blivit sugen på horn faktiskt. Vad tror du om att bygga på mitt sub 1500? Har även 2st jbl 2242.
Vad för horn skall jag satsa på? THAM verkar bli väl tunt längst ned? Pondus, ljudtryck och oansträngt ljud ligger mig varmare om hjärtat än det absolut lägsta frekvenserna. Vill helst, om det är möjligt ha fysisk bas även när man inte spelar på full mutter.
Bara det inte blir gris-stort så är det ok.

/Kalle
more10 Posted - 2013/12/27 : 15:31:06
Kalle, du bor väl i hus och får spela hur högt du vill för frun? Jag kan inte förstå varför du inte bygger horn!
more10 Posted - 2013/12/27 : 15:26:45
quote:
Har du lyssnat på Bernts Catacomber?


Jag tror han har byggt Bernts Catacomber :-)

Circlomanen Posted - 2013/12/27 : 12:17:03
quote:
För normalt (vad nu den normen säger) är basreflex lådor oftast det som passar bäst hemma.
Drar man på lite lätt på volymen å kör på basreflex lådor så basarna får jobba lite så tycker iallafall jag att det funkar bra med basreflex.
Ett stort å bra horn system låter inte nödvändigtvis bättre än ett dito med slutna lr basreflex lådor.


Har du lyssnat på Bernts Catacomber?

Horn är roliga vid höga nivåer, men de verkligen skiner vid väldigt låga volymer. Det är bara stora horn och ännu större dipoler som inte "Tappar" basen vid väldigt låga nivåer såsom alla basrefelxer jag någonsin hört gör. Bernt kan bekräfta detta och skriver själv om detta i sin tråd. Återigen så skulle jag vilja veta hur höga Q-värden, fasfel, portkompression, tragisk groupdelay osv kan låta bra. "+1" är en ganska oteknisk förklaring tycker jag. Ser mer ut som vad en massa tonåringar skriver på fejjan.

Visst finns det något bättre och dåliga basrefelxavstämningar, men hela basrefelx-principen är väldigt underlig med sina grundläggande felaktigheter. Jag kan inte förstå att folk vill fortsätta polera på en så grundligt felaktig princip, då den bygger på okontrollerade resonser (höga Q), snabb sänkning av strålande yta där porten tar över strålningen från elementet, ett akustisk reverb som "fyller ut" nedåt med en massa odisktinkt muller. Jag vet att folk är vana vid att lyssna på detta och verkar tillockmed föredra detta framför en mer korrekt återgivning (som ofta beskrivs som "kall" "torr" kroppslös" osv).

Basreflex går att jämföra med en gammal Trabant 601. Det är en historisk kuriosa och en rolig bil att samla på, men som bruksföremål har jag svårt att se fördelarna. Jämfört med en modern bil så är den ganska lågpresterande med sin lilla tvåtakts-motor och trånga kupe#180;.

Mvh Johannes
AndersP Posted - 2013/12/26 : 07:27:52
+1
Imperial Posted - 2013/12/25 : 20:39:52
Spela starkt med horn är kul (tycker jag).

Hur starkt man kan spela i en vanlig lägenhet valfri tid på dygnet är väldigt olika för var å en.
Kan man lira högt å har en förstående andra hälft för både storlek på systemet å ljudtrycket så är det bara att gasa på.

För normalt (vad nu den normen säger) är basreflex lådor oftast det som passar bäst hemma.
Drar man på lite lätt på volymen å kör på basreflex lådor så basarna får jobba lite så tycker iallafall jag att det funkar bra med basreflex.
Ett stort å bra horn system låter inte nödvändigtvis bättre än ett dito med slutna lr basreflex lådor.
Det handlar om att anpassa sitt system efter förhållandena.

God.....
AndersP Posted - 2013/12/25 : 18:43:27
quote:
En basrefelxlåda motsvarar inte 3 slutna lådor. Kanske i ren spl vid en specifik frekvens, men det är ganska ointressant i det stora hela.

I ren spl, vid sin lägsta användbara frekvens så blir det ungefär så mycket. Spelar ingen roll om man sätter eq på de slutna lådorna. Pumpvolymen sätter stopp.
Hur tycker du man ska räkna då?

quote:
En basrefelxlåda motsvaras bäst av att man tar ett stort element tex en 15-tummare i en liten sluten låda, sedan fyller man ut responsen nedåt med ett extremt långslagigt litet element på kanske 4 tum eller så (porten) som då skall ha ett totalt Q på ca 5,0 och delas av så att det alltid ligger och släpar 90 grader efter det stora elementet. Det skyhöga Q-värdet gör att det tar flera våglängder innan det lilla elementet får full output i sitt mycket snäva passband (resonsnpeak)och följdaktligen flera våglängder att klinga ut efter att den påförda signalen stannat.

Här håller jag med i huvudsak fast lådorna behöver inte alls bli så himla små och det behöver inte bli just Q=5,0. Man kan dimensionera olika, men Q för porten kan bli högt som du säger och grupplöptiden måste man försöka hålla nere med rätt element i rätt låda med rätt port.
Samtidigt kan jag tycka att om man ute och far efter låga Q på avrullningen och lågt rippel i passbandet är det väl inte så här det ska se ut?




quote:
Hur kan detta någonsin låta bra eller ge en naturtrogen attack? Snälla snälla snälla förklara det för mig med lite grundläggande fysik (då det inte är annat än just sånt), då jag i mina vildaste och febrigaste LSD-trippar inte kan fåihop det hela i min skalle?!!

Jag måste ha ett extremt underskott på IQ, men jag kan inte se hur det skulle kunna låta bra.

Eftersom jag inte är ingenjör utan bara vanlig hobbyfarbror så blir min förklaring bristfällig. Man kan lyssna och testa sig fram empiriskt dock. Det finns många fina basreflexkonstruktioner. Stora B&W, JBL's klassiska studiomonitorer och Svenska No Frills konstruktioner är goda exempel på det tycker jag. Samtidigt så görs många högtalare nuförtiden av marknadsmässiga skäl med för små lådor och med element med tunga membran och låga VAS för att kunna spela i alla fall litegranna bas och det är ju trist...

Det finns en gräns för hur starkt man spela utan missljud för alla principer. Jämför man ett stort horn med basreflex på lika skithög volym ligger förstås basreflexen närmare eller över den gränsen eftersom effektiviteten är sämre. Med 4 basreflexer versus ett horn blir resultatet förmodligen ett annat...

Jag tror inte alls du har nåt underskott på IQ; Tvärtom, men du måste ju tåla att nån tycker annorlunda än du.
Jag menar egentligen bara att det finns flera goda principer som man kan välja på beroende på applikationen.
Circlomanen Posted - 2013/12/25 : 14:51:38
En basrefelxlåda motsvarar inte 3 slutna lådor. Kanske i ren spl vid en specifik frekvens, men det är ganska ointressant i det stora hela.

En basrefelxlåda motsvaras bäst av att man tar ett stort element tex en 15-tummare i en liten sluten låda, sedan fyller man ut responsen nedåt med ett extremt långslagigt litet element på kanske 4 tum eller så (porten) som då skall ha ett totalt Q på ca 5,0 och delas av så att det alltid ligger och släpar 90 grader efter det stora elementet. Det skyhöga Q-värdet gör att det tar flera våglängder innan det lilla elementet får full output i sitt mycket snäva passband (resonsnpeak)och följdaktligen flera våglängder att klinga ut efter att den påförda signalen stannat.

Hur kan detta någonsin låta bra eller ge en naturtrogen attack? Snälla snälla snälla förklara det för mig med lite grundläggande fysik (då det inte är annat än just sånt), då jag i mina vildaste och febrigaste LSD-trippar inte kan fåihop det hela i min skalle?!!

Jag måste ha ett extremt underskott på IQ, men jag kan inte se hur det skulle kunna låta bra.

Mvh Johannes


(så att ingen moderator sätter kaffet i vrångstrupen: LSD är en förkortning av Malins mycket goda hemmalagade "Lagom Söt Dajmglass" och den är extra len och god när man har feber).
AndersP Posted - 2013/12/25 : 10:14:31
AndersP Posted - 2013/12/25 : 08:55:13
quote:
Det finns en övertro på gammla förlegade ideal och teorier, som får mig att spy. Att rutinmässigt fortsätta bygga rektangulära basrefelxlådor med ytmonterade element för att att några Ingenjörer på KTH gör det, känns inte så utvecklande och framåtsträvande.

Det är nog flera än ingenjörerna på KTH som bygger basreflex.

Det finns lika många sätt att se på detta som det finns byggare. Som sagts tidigare verkar dina slutna lådor vara väldigt små. Det blir väldigt höga tryck i dom. Vilket låd-Q har du nu?

Man kan påstå att en basreflexlåda motsvarar 3 slutna lådor med samma element inom sitt användbara register så det finns en del att vinna. Hornlösningar kan ge ännu mycket mer känslighet (inom sitt användbara register)
Beleive it or not; Det är faktiskt bara fysik och det finns inga gratis-luncher. Vad man väljer beror mycket på vilken sorts bas man vill ha. Tycker man att återgivning av suboktaven är meningslös (många tycker det låter snärtigare och mer dynamiskt utan denna) är det svårt att inte attraheras av outputen/lättdrivenheten som en hornlösning ger; Speciellt om man har stort rum.
En av fördelarna med små/mindre lådor är ju att man kan flytta runt dom och på så sätt nolla ut rumsresonanser. Att använda EQ till detta blir aldrig lika bra om du frågar mig.
Kallelkpg Posted - 2013/12/22 : 19:35:51
Ungefär hur skulle ett sådant horn se ut då? Storlek osv?

/Kalle



I en tappad pipa ökar max spl @ 30 Hz med ca 15 dB - motsvarande en effektökning på mer än 20 gånger. 20 kw istället för 1 kw.
Mindre dist, mindre kompression, mindre klipp från slutsteg mm.

Mvh Johannes
Circlomanen Posted - 2013/11/29 : 18:44:15


JBL 2206H är klassiska element med mycket trevliga data, lågt Qms och utmärkt konstruktion. De passar som basen i hornet i en THAM12 låda.

Som sagt innan så skall du inte titta för mycket på simmad respons. De går bra nedåt 40 Hz i frifält utomhus, och några Hz till nedåt inomhus.

http://www.martinsson.cc/blog/index.php?m=03&y=12&entry=entry120315-210219

Länk till ritningsunderlag.

Martinsson har fått rapporter om att en THAM12 kan hänga på en st 18-tummare i basreflexlåda när det gäller spl, men med mycket bättre ljudkvalitet. Såklart saknas det 10 Hz nedåt, jämfört med 1-18 lådor. THAM12orna är ju skokartonger i jämförelse.

Bygg en eller två st sådana. Då Tham är baslådor och inte utpräglade subbar så skulle jag rekomendera en högpassfiltrering på 24dB/oktav vid 35ish hz, och en lågpass på 18 - 24 dB/oktav vid 100 - 150 Hz nånstans.

Mvh Johannes
Kallelkpg Posted - 2013/11/29 : 18:05:00
Tvärtom! Tycker det är väldigt roligt och intressant att läsa så skriv gärna mer och längre:) Är inte alls främmande för horn hemma. Jag vill ha det som är bäst. Relativt kompromisslöst då jag fått ganska fria händer att leva ut i min Mancave i källaren. En tham 18 skulle kanske gå:D Kanske kan leva med att sakna det sista i botten. Är ett litet rum dock så det kan nog ge lite stöd nedåt.
Beymaelementen du simmade äger jag med brorsan o det är våran partyrigg så de elementen får jag inte ta. Dessa horn låter dessutom riktigt trevligt. Betydligt bättre än många andra jag hört:)

Hur fungerar 2242 till horn tror du? (Har tillgång till dessa bestar) http://www.fullcompass.com/common/files/7938-2242.pdf

Har även 2st RCF l18 851 http://www.bel-aqustic.com.pl/pdf/rcf/LOUDSP~1.PDF (sida 17)De sitter i W-horn nu.

Skulle helt klart kunna tänka mig testa att bygga. Har fri tillgång till justersågen på den lokala bygghandeln. Kanske som du säger nått litet mindre först. Verkar inte finnas nån begagnatmarknad? Skulle helt klart kunna tänka mig ett köp för att testa. Har inga 10". Har dock ett gäng 12" 4st jbl 2206 samt 4st 2204. Tror dock inte de är så lämpade för horn vad jag vill minnas.

Hur pass stora krav på filter ställs det med horn? Har förstått det som det blir lite känsligare. Jag kör aktivt/digitalt.

/Kalle
RuneStone Posted - 2013/11/29 : 17:36:52
quote:

Det finns en övertro på gammla förlegade ideal och teorier, som får mig att spy


Fast horn är väl den äldsta av alla teorier i detta sammanhang..
Det finns många vägar till välljud. Alla bestående av olika kompromisser.
Vilken väg man väljer beror på vilka kompromisser man accepterar.

Martinaudio eller vad dom heter kör också horn, i line array.
Att många skippar horn i basen är väl mest för att dom blir stora och effekt och element är tämligen billigt idag, samt att flexibiliteten är större med portade lådor.

Har du plats för bashorn så bygg, men räkna med att dom blir enorma om du ska ha front eller bakladdat...

Har du plats men inte överdrivet mycket så finns TH, mltl och liknande..
Circlomanen Posted - 2013/11/29 : 09:55:12
quote:
I princip alla tillverkare av PRO-ljud har gått ifrån horn sånär som på diskant och mellan


Du får nog revidera den uppfattningen.
Tillverkare av budget-PA och JBL har övergett horn i basen, men det är tyvärr inte riktigt samma sak som "alla tillverkare av PRO-ljud".

Kolla in bla Funktion One, DanleySoundlabs, EAW och Turbosound. Dessa hornladdar ju tillockmed sina brödrostar, då de som jag inser att horn är vägen att gå om man vill ha energitäthet och ljudkvalitet i sina grejor. JBL tillverkar sina egna element, så dom bryr sig inte så mycket om att få max spl ur ett givet antal element. De säljer nog hellre fler element. De har blivigt nöjda och belåtna med sig själva, och precis som microsoft glider de allt snabbare ned för slänten.

Om du inte vill ha horn hemma, så kan jag både förstå och acceptera detta. Jag vill bara uppdatera dig på utvecklingen som har skett och i allra högsta grad fortfarande sker.

En enkel 18tummare i ett tappat horn spelar högre och renare, med mindre dynamisk kompression än två av samma element i en dubbelt så stor basreflexlåda. Måhända att man tappar några Hz utsträckning nedåt, men även det är inte riktigt hela bilden det heller. Många misstolkar simmar, eller kan inte översätta simmade grafer till en verklig prestanda.

Har du en Beyma 10G40 eller liknande proffs-10a liggandes så rekomenderar jag dig att knåpa ihop en THAM10 och lyssna själv. Det är grymt roligt att mata en rätt processad THAM10 med 500 watt utomhus. Man tror inte det är sant. Så små lådor ska inte kunna ge så massiv bas med sådan otäck kick utomhus.

Ursäkta mitt något långa inlägg. Som du säkert förstår vid detta laget är detta nått jag brinner för. Om det låter hårt på något sätt så är det inte min mening alls. Jag skriver detta för att Hifisverige behöver vakna upp och inse att 70talet tog slut för ett tag sedan.
Det finns en övertro på gammla förlegade ideal och teorier, som får mig att spy. Att rutinmässigt fortsätta bygga rektangulära basrefelxlådor med ytmonterade element för att att några Ingenjörer på KTH gör det, känns inte så utvecklande och framåtsträvande. Hela världen är full av ideer, ändå finns det folk som envist fortsätter att "putsa på sin ABC80 i tron att det är den ENDA datorn, den slutgiltiga datorn, och inget kan någonsin bli bättre".

Mvh Johannes

Circlomanen Posted - 2013/11/28 : 17:06:40
quote:
Delar av min kanske negativa inställning till horn kommer från ina år i PA-branchen i början av 90talets första halva


Det har hänt väldigt mycket sedan dess... Du kan inte jämföra PA-grejor från tidigt 90tal med vad som går att göra idag. Förståelsen, kunskapen och möjligheterna att optimera med Hornresp och Akabak gör underverk med ljudkvaliteten.

Har du chansen att lyssna på Martinssons små THAM10or skulle du nog vara tvungen att göra en helomvändning om vad små kompakta horn kan prestera. Gör inte samma korkade misstag som många andra uppenbarligen gör. Titta inte så mycket på teoretisk avstämningsfrekvens. THAM10 är avstämda till 65 Hz, ger 40 Hz inomhus, men kan lira så att djeavulen själv börjar dansa tango!!! De ger en rejäl smäll i bröstet utomhus i 2 pi om man ger dom 100 watt eller så. Allt från en "sketen" 10a i en skokartong.

Mvh Johannes
RuneStone Posted - 2013/11/28 : 12:23:34
kvalitativa horn blir väldigt stora. man kompromissar rätt hårt när man gör mindre horn. väldigt vanligt inom PA. ska du ha hifi ur ett bashorn får du räkna med att det blir väldigt stort.


HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.27 sekunder. Snitz Forums 2000