HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Kinesiska slutstegsmoduler med TDA7293

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
Check here to subscribe to this topic.
   

T O P I C    R E V I E W
Fuling Posted - 2013/08/23 : 05:43:48
I jakt på billiga slutstegslösningar har jag sett att Ebay svämmar över av olika moduler baserade på LM3886, TDA7294 m.fl. Variationerna är närapå oändliga och de kostar nästan ingenting. Till hifi är jag måttligt intresserad av chipförstärkare men i nuläget håller jag på och fixar en ljudanläggning till mitt band och där är watt per krona en viktigare faktor än audiofil ryktbarhet.

Det som ska drivas är följande:

2 st basreflexlådor bestyckade med 1x18" per sida, 8 ohm.
2 st hornladdade toppar med 10 + 2 + 1", 8 ohm
2-3 st monitorer/medhörningar, 8 ohm styck parallellkopplade.

Sammanlagt 5 slutstegskanaler alltså, varav två bör kunna ge en hel del effekt (till basarna) och en måste kunna driva lågimpedanta laster (de parallellkopplade monitorerna). Topparna är som sagt hornladdade och bör klara sig med måttliga effekter.

Intresset för chipförstärkare kommer sig delvis av att jag har passande nätdelskomponenter hemma, två stycken ringkärnetrafos på 25V 400VA samt en klunga 10000uF 40V Rifakondingar.
Tanken är att bygga in samtliga kanaler i samma låda och mata dem från en gemensam nätdel, för enkelhetens skull med mixerbordet fastskruvat ovanpå för att slippa onödig kabeldragning varje gång utrustningen flyttas.

Rent intuitivt känns det som att mina trafos ger lite för hög spänning för att LM3886 ska trivas riktigt bra med dem, därför har jag kikat mest på moduler baserade på TDA7293. Den här parallell/bryggvarianten med sina påstådda 350W känns som ett vettigt alternativ till baslådorna:



Priset är runt tvåhundringen styck eller strax däröver.

Hornen beräknas ligga på ca. 105dB/W i känslighet och bör klara sig utan bryggkopplade kretsar, där skulle ett par enkla moduler med ett chip på varje räcka. Kostar under hundralappen styck hos rätt säljare.

Monitorerna behöver nog som sagt köras parallellt på samma kanal så där vill det till en modul som klarar låga impedanser. TDA7293 kan parallellkopplas för det ändamålet och på Ebay finns moduler med 2, 3 och 7 (!!) parallellkopplade chip, även dessa för småpengar. Två chip bör räcka bra i praktiken men en modul med tre chip kostar inte många kronor mer så det kan lika gärna bli en sån.

Det här blev lite nattsvamligt men åsikter och framför allt erfarenheter av den här sortens moduler emottages tacksamt. Det som känns lite tveksamt är just att grejorna ska användas i ett halvprofessionellt sammanhang, om en slutstegskanal krånglar hemma i hobbyrummet är det inte hela världen men det ska helst inte hända när folk har betalat för att se en spelning. Å andra sidan blir det inte småpengar om jag ska köpa färdiga pro-slutsteg med samma funktion.

11   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
Fuling Posted - 2013/09/01 : 03:13:11
Är det två moduler som på bilden så tar jag dem. Skicka PM
bugared Posted - 2013/08/31 : 15:51:52
Jag har två sådana liggande efter ett avsomnat projekt du kan få köpa för 200 kr st + frakt
Bert
Fuling Posted - 2013/08/31 : 15:17:09
Efter att ha jämfört priset på färdiga moduler på ebay med priset på bara modulerna hos svenska handlare håller jag med om att det finns en risk för piratdelar på ebay, ja. Mycket att fundera på kring det här.
Joda Posted - 2013/08/27 : 22:47:35
Vad jag läst så kan man få piratchip om man har otur. Om de är sämre vet jag inte.
För det priset och om det funkar så kan man väl börja där.

Det är inte säkert att de stora grossisterna är immuna mot piratchip heller.
Fuling Posted - 2013/08/27 : 20:56:00
Jodå, det finns många olika alternativ att fundera över. Chipförstärkarna kom i fråga just eftersom de är löjligt billiga samt att jag redan har nätdelskomponenterna hemma. En annan mycket tänkbar variant är att köpa på sig begagnade PA-steg i takt med att de dyker upp på annonssidorna.
Lovan Posted - 2013/08/27 : 13:13:20
Nä kopplingarna är ju oftast direkt från datablad så köpa kretskort från dem är nog relativt säkert. Komponenterna däremot... Frågan är bara om det inte är värt att fundera över något annat pålitligare från början? Nån digital historia typ 41Hz eller så?
Fuling Posted - 2013/08/26 : 23:11:55
Lovan: Ja, det är just sånt jag är lite rädd för. Man kan nog utgå från att konstruktionerna i sig är någorlunda fungerande men med tanke på priset känns det misstänkt att man kan få mindervärdiga komponenter och dåliga lödningar. Många av modulerna finns att köpa som obestyckade kretskort också, att köpa såna och löda ihop dem själv med komponenter från seriösa handlare vore nog inte så dumt.
Lovan Posted - 2013/08/26 : 17:40:45
Tänk på att det är mycket skräp som säljs på ebay. Tredjehands sortering av chip m.m. Är tillförlitlighet viktigt så överväg att bygga själv med chip från säkra källor. Är det inte fullt så viktigt som priset så Rock'n'Roll säger jag bara
Fuling Posted - 2013/08/23 : 20:22:30
Ja, fläktkylning blir det förstås, det glömde jag nämna. Med fem kanaler i samma låda blir det oundvikligen en del värme och just värme är som bekant rena döden för elektronik i det långa loppet.

Gällande länkar så är det nog enklast att gå in på ebay.com och söka på "TDA7293", "TDA7293 BTL" eller liknande och kika runt. Specar är det väldigt dåligt med och det lilla som står är oftast skrivet på obeskrivligt dålig engelska. Vettigast är nog att googla fram datablad på chipen i fråga och utgå därifrån.
Ryssen Posted - 2013/08/23 : 10:43:05
Tänkte oxå på det här med värme hur går det om mixerbordet ska vara ovanpå?

Edit:Men det är klart det kanske löser sig med fläktar..
Wing Zero Posted - 2013/08/23 : 08:28:47
Jag tror att dom kommer funka hur fint som helst till ert syfte men jag hade nog rekommenderat att montera en fläkt eller två på kylflänsarna sen så dom inte blir överhettade då jag misstänker att dom kommer pressas ganska hårt. Har själv tittat lite på sådana kort så jag är också nyfiken hur dom låter. Har du någon länk till kortens värden och specar?

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.17 sekunder. Snitz Forums 2000