HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Horn/Waveguide med 2"element

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
Check here to subscribe to this topic.
   

T O P I C    R E V I E W
asto Posted - 2013/08/20 : 17:06:34
Fnular på en idé om att bygga någon slags (inte för lång) tratt för att förmedla musik mellan säg 600-20khz. Kanske para ihop med 15" i 2-vägs passivt delad högtalare???

Söker erfarenhet om lämpligt element i storleksordningen ca 2" som låter riktigt bra samt parametrar som är lämpade för endamålet.

Vad tror ni skulle funka?
Vill minnas att Martinsson gjorde något test med tangband + Jbl tratt, hittar tyvärr inte tråden. Jag är iallafall nyfiken på att spinna vidare på denna tanke.
21   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
asto Posted - 2013/08/24 : 15:37:23
quote:
Ni har samma blad
Perfekt, tack Petter!
PetterPersson Posted - 2013/08/23 : 16:18:15
Ni har samma blad
solhaga Posted - 2013/08/23 : 15:52:30
quote:
Har inte mätt på terminalerna

1,6 Vrms (kollade också med skåpet, ungefär 5 Vpp).

PE60 4 ohm = 0,64 W
PAMT 5 ohm = 0,5 W

Höjer insignalen 3 dB så att jag hädanefter får till 2,24 Vrms, dvs 1 W över 5 ohm.
solhaga Posted - 2013/08/23 : 12:09:22
quote:
Vad mäter du på för nivå på insignalen?
Några dB under hörselkåpa. Har inte mätt på terminalerna.
quote:
Kan en eventuell otäthet mellan element WG vara orsak till dippen och den ökade disten vid 6khz?
Absolut, ville egentligen bara visa att den inte minskar.
quote:
Eller om övergången är ojämn?
Vågledaren är ju anpassad till ett 160x60 mm element, så det är väl troligt.
quote:
Hur har du kommit fram till profilen i din WG?
Fådd kalkylblad.
asto Posted - 2013/08/23 : 11:44:17
quote:
Svep från 200 Hz, 1 meters avstånd. Alla element i öppen baffel. Kanske skulle EAD:n mått bättre i en låda.
Tack för mätningen! Vad mäter du på för nivå på insignalen? Kan en eventuell otäthet mellan element WG vara orsak till dippen och den ökade disten vid 6khz? Eller om övergången är ojämn? Hur har du kommit fram till profilen i din WG?

quote:
Kanske det, men det engagerar mig inte så som AMT:n gör.
synd att jag inte hade möjlighet att höra dina AMT i Vänersborg. Skulle gärna bygga om jag hade ett färdigt koncept att följa, jag väntar på att ditt projekt blivit klart och du säljer kompletta byggsatser

Oavsett budget så vill jag ändå prova ett billigt alternativ till horn+driver, 15" basen kommer säkert också vara billig men tillräckligt bra
solhaga Posted - 2013/08/22 : 21:43:57
Ok, ingen komplett mätning i alla vinklar men kan kanske ändå ge en vink(ling).
Svep från 200 Hz, 1 meters avstånd. Alla element i öppen baffel. Kanske skulle EAD:n mått bättre i en låda.

Vågledaren är än så länge bara en prototyp, en del av distorsionen i mätningen av EAD:n skulle kunna komma från medringande vågledarsidor, men då skulle ju samma sak gälla för AMT:n.

Notera dock att distorsionstopparna följer en SPL-dipp, här skulle kanske fler mätningar ur andra vinklar/avstånd ge en annan bild.

Grön - EAD E60
Röd - EAD E60 med vågledare "avstämd" för 800 Hz
Blå - Min hemgjorda AMT med samma vågledare.



Enda säkra slutsatsen jag kan dra är att man vinner 5 dB i lf-området med vågledare framför EAD:n.
AMT:en bryter jag vid 800 Hz med en EQ på -7 dB vid 10 kHz och Q= 1,25 för att få en rak kurva upp till 20 kHz

quote:
E60 är ett läckert och intressant element

Kanske det, men det engagerar mig inte så som AMT:n gör.

Om projektbudgeten tillåter det, skulle TPL150H vara ett alternativ. Kanske ihop med en TD15H.
Eller så kan du ju alltid bygga en AMT själv, fast det blir inte billigare om du börjar från noll.
TPL:n lär gå att tweaka lite, ta bort kammaren bland annat. Enbart det lär göra 20 dB lägre distorsion. Fast då pratar vi OB...
asto Posted - 2013/08/22 : 12:14:59
Tack för input Johannes, med svängda sidor menade jag just att följa en WG formel för att få 90 graders avslutning mot baffeln. Nu har jag iallafall beställt faital elementen på prov. Har även införskaffat mig lite swedac dämplim och enligt tillverkaren skall den fungera utmärkt till att limma svängda former.

quote:
Hmm, man skulle kanske testa att sätta en tratt framför mina bredbandare
E60 är ett läckert och intressant element, presentera gärna resultat här om du vill. Jag är mycket nyfiken

Hej Marcus!
Mitt andra bygge är på gång igen, tiden har helt enkelt inte funnits på ett tag. Lovar att uppdatera när jag kommit igång
Jag vill testa konelement för att få en billig och tillräckligt bra lösning. Mycket av kompressionsdriverns kapacitet dämpas ju ändå bort om man kör den med en 15"bas detta projekt i sin helhet får ligga lite längre bort men just WG biten kostar ju inte så mycket att labba med redan nu.
mostlydiy Posted - 2013/08/22 : 08:39:24
Asto,

Hur gick det med trattarna du gjorde? Redan lagt dom på hyllan?

Finns en del monitorer med 2" kompressionsdriver tillsammans med 15". Tad 2402 exempelvis. Ska låta ruskigt bra. Varför vill du ha ett konelement? Jag ska ge tad 2404 en chans framöver tänkte jag.

/Marcus
solhaga Posted - 2013/08/22 : 07:25:58
quote:
Hmm, man skulle kanske testa att sätta en tratt framför mina bredbandare.

Fick + 5 dB i lf (upp till 1 kHz), inget i hf.
Marginellt förbättrade distorsionsiffror överlag (- 1 dB) samt att ett par pucklar sjönk 10 dB. Det senare har att göra med den ökade nivån i lf.
Brydde mig inte om att lyssna dock
solhaga Posted - 2013/08/21 : 10:58:51
Har redan halkat dit

Apropå tjocklek, idén är väl att väggarna inte själva skall radiera och på så sätt åstadkomma utsläckning? Dvs det samma som en fasplugg gör.
Circlomanen Posted - 2013/08/21 : 09:14:44
quote:
Hmm, man skulle kanske testa att sätta en tratt framför mina bredbandare.


Akta dig Solhaga! Den slänten är hal och blir bara allt brantare och halare längre ned...

[quote]hur upplever du diskanten i dina wg, rullar dom av uppåt? Jag dissar inte 3" om dom bara fixar toppen bra. Jag är även inne på att testa svängda sidor i tratten/quote]

Jag upplever att mina WG kompenserar för att bredbandarna är lite för "ljusa" i sin karaktär. Diskanten är bra, speciellt om man delar dem lite brantare över 300 Hz. Med 24 dB/oktav vid 420 Hz kan man spela riktigt högt innan de låter ansträngda. Som vanligt så räknar inte Hornresp med konflexningar så simmen visar på en massavrullning som inte finns. Det finns ingen brist på nivå uppåt.

Svängda sidor i tratten tror jag är ett misstag. Då blir det troligtvis mer av ett felavstämnt exponetialhorn än en WG. Det är nog bra att svänga av mynningen istället för min abrupta väggavslutning vid mynningen. Gör dem koniska de första 80% för att sedan vika/böja dem för en större vinkel mot mynningen.

Mvh Johannes
Tomas J Posted - 2013/08/21 : 09:08:04
Tack Johannes för din input! Nu ska jag jaga igenom förrådet efter lämpligt material och göra en prototyp!
Det är alltid roligt att experimentera med billiga element!
solhaga Posted - 2013/08/21 : 05:34:07
Ja, det räcker kanske för delning vid 600 Hz, 12 dB eller mer.
Hmm, man skulle kanske testa att sätta en tratt framför mina bredbandare.
asto Posted - 2013/08/21 : 03:27:52
Just ja, kanon att dessa dök upp i tråden också.
Jag tycker det det ser intressant med dina trattar Johannes, hur upplever du diskanten i dina wg, rullar dom av uppåt? Jag dissar inte 3" om dom bara fixar toppen bra. Jag är även inne på att testa svängda sidor i tratten.

Tror också på lite stigande frekvens uppåt i då hornet/wg i den storleken inte förstärker de högsta frekvenserna om jag fattat saken rätt.

Solhaga...
Xmax på 0,5...
Hur högt skulle dom kunna spela ungefär om man tänker sig att dela av dom vid 600Hz?
Jag tycker också det är intressant, hoppas det blir av framöver. Kul om man kan hitta ett lite enklare och billigare alternativ till kompressionsdriver.

Circlomanen Posted - 2013/08/20 : 22:46:04
Istället för att för att kopiera de hornen så skulle jag rekommendera en reviderad version. Krymp halsen till ca 1,3 X konarea, och öka på materialtjocklek till minst 12 mm plywood. Även det är i klenaste laget.

Jag byggde dessa lite snabbt utav vad jag hade liggandes och med en slatt epoxi. De funkade riktigt bra, men var ändå långt ifrån perfekta.
De exakta måtten är faktiskt konstigt nog inte jätteviktiga. Gör dem ca 30 cm djupa med en mynning på ca 60 x 60 cm eller så.

Mvh Johannes.
Tomas J Posted - 2013/08/20 : 22:19:39
Tack RuneStone, jag har redan lusläst tråden flera gånger förut och vet att det finns en simulering av trattarna på sista sidan, men jag som är mjukvaruanalfabet har svårt att uttyda mått ifrån den simmen... Kan du?
RuneStone Posted - 2013/08/20 : 21:19:23
Tomas J: här är iaf byggtråden för trattarna http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=86573&whichpage=12
solhaga Posted - 2013/08/20 : 21:00:24
Väldigt intressant projekt!

Väl liten Xmax på Monacorelementet? (Linear excursion (XMAX) ±0.5mm)
Tomas J Posted - 2013/08/20 : 20:43:42
Johannes!
Har du lust att pressentera Måtten på dina guider?
För oss som är oförmögna att simulera själva.

Jag har varit sugen på att kopiera dem ändå sedan du pressenterade dem tillsammans med dina BIB:ar!
Circlomanen Posted - 2013/08/20 : 19:16:19
Faital 3Fe22 funkar jättebra i korta våg-guider/horn. Billiga, rena, välljudande och spelglada. De har en hygglig effekttålighet och en hög verkningsgrad. Tyvärr inte 2 tum.



Mvh Johannes
asto Posted - 2013/08/20 : 18:30:56
http://www.eluxson.se/bredbandselement/2094-spx-20m-4.html

Den här har jag själv spanat på, någon som har hört hur den låter?

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.16 sekunder. Snitz Forums 2000