HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Tätningslist och subsonicfilter till Tham15!?

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
Check here to subscribe to this topic.
   

T O P I C    R E V I E W
custom Posted - 2013/08/15 : 11:04:03
Hej alla lyckliga Tham15 ägare! Nu är snart mina lådor färdiga, så nu ska snart elementen på plats. ( B&C TBX100 ). Nu är frågan om man ska ha någon tätningslist mellan elementet och baffel. Hur har ni gjort? Sen det här med subsonicfilter! Jag har enbart ett Butterworth 18dB/oktav vid 30 Hz i min Klark teknik DN-360 EQ och ev ett 18db/oktav vid 30 Hz i mitt aktiva delningsfilter! Räcker detta för att motverka stora konutslag vid låga frekvenser? Läggs dessa ihop så det blir 36db/oktav? Jag kan ju ev dra ner allt under 40 Hz på EQ! Vad tror ni om detta? Jag är inte så kunnig på detta med filter så jag är tacksam för alla svar!
Med vänlig hälsning custom
5   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
DrBoar Posted - 2013/08/16 : 18:00:46
HiFiKit har en mycket bra tätningslist som funkar från domediskanter och uppåt.Den kollapsar utan att ha den studsigheten som fönstertätningslister har.
fixarstig Posted - 2013/08/16 : 17:23:21
Köpte en gång till mina MLTL självhäftande mjuk gummipackning, ca 2mm tjock och 20mm bred som är lätt att klippa till. Har kvar några meter.Hur mycket behöver du?
martinsson Posted - 2013/08/16 : 13:57:51
I fall med element med obruten korgkant (dvs. ej RCF) räcker det enligt mig att dra det jämnt och tillräckligt för att säkra att det aluter tätt mot baffeln, i samtliga fall bör man använda täckande brickor vid skruvhålen på elementet för att minska risken för läckage, vill man vara extra noggrann där kan man använda en hådplastbricka närmast korgen och därefter en plåtbicka av samma dimension mot skruvskallen.

Avser man använda dem som tänkt, dvs. med högre effekter (~1kW) så bör man vara noggrann med delningen, rekomendationen är minst 24dB/Oct@40Hz brantare om möjligt, samt det samma för LPF upp till ca 160Hz, det receptet är allmängällande för livebruk och andra mer krävande sammanhang, en startpunkt utifrån vilken att känna sig fram.
chrilla Posted - 2013/08/16 : 10:59:18
18db/oktav vid 30 hz räcker även om du matar på med 1000watt, simulering visar att max konutslag blir ca 15mm vid 30 hz och det blir inte mindre av 6:e ordningens delning, däremot ökar groupdelay ganska ordentligt, så kör på 18db/oktav, X-max är väl 9mm för det aktuella elementet men jag tror att det kan slå bra mycket mer innan det tar i någonstans, nån som vet vad X-mec är för 15TBX100 ?
manw Posted - 2013/08/15 : 12:08:04
Använde en gång häftmassa mellan elementen och baffeln, ganska kletigt men sög fast bra. Sedan dess har jag inte använt något sådant alls. På ett annat par där jag fick problem, så borrade jag upp fler monteringshål i elementet samt lade en packning emellan, det blev en mindre kletig lösning.

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.17 sekunder. Snitz Forums 2000