HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Gammalt slutsteg som behöver lite reperation.

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
Check here to subscribe to this topic.
   

T O P I C    R E V I E W
FBK Posted - 2013/06/30 : 22:46:57
Hej!

Vet inte om det är bästa val att lägga min fråga här, men kunskap finns här och ni vet kanske vilka företag som är allra bäst på detta området.

Jag har nu en gammal klenod (slutsteg) på lån för utvärdering som har ca:20år på sitt samvete..Och jag har lite feelgood känslor för det här steget, missuppfatta inget nuVäntar med att tala om vad det är för ett steg då jag tänkte lägga upp lite bilder både före och efter ett ingrepp.

Och det jag undrar över är om ni kan hjälpa mig med att hitta något företag som åtar sig att reparera/modda ett gammalt slutsteg. Är en stor fördel om det inte blir jätte långt ifrån Stockholm,men finns det någon bättre lämpad någon annanstans så få man väl åka en bit istället.

Ps. Det är ett transistorslutsteg
Mvh Per
16   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
FBK Posted - 2014/02/12 : 22:44:42
Ursäkta skrev fel det var ett högtalarrelä, men relä som relä.
Hur som helst så känns bra att det inte hamnade på skroten för det låter okej.
manw Posted - 2014/02/12 : 22:40:31
Perfa!
FBK Posted - 2014/02/12 : 22:37:35
manw hade rätt,utgångsreläet var det. Passade på att få några nya lampor i det också, så det blir provspelning i helgen.
FBK Posted - 2014/02/11 : 00:53:06
Slutsteget är inlämnat och jag blir kontaktad i veckan angående vad som kan vara fel, får se vem av er som får rätt på felet ?
Cyrus Posted - 2014/01/20 : 11:09:28
Varsågod

Andreas
Mey Posted - 2014/01/20 : 00:18:53
Kom på en reparatör i söderort (Hägersten) som är mycket duktig.
Han har lagat alla mina trasiga saker, bl.a ett transistorslutsteg och en vinylspelare. På ett par dagar var båda apparaterna klara.
Hojta om det är aktuellt så trollar jag fram telefonnumret till denne reparatör.
FBK Posted - 2014/01/19 : 23:52:44
Tack för råden, men det får nog bli ett samtal framöver till Bengans Audioservice då det känns fel att bara slänga, Tack för tipset cyrus.
Goldfinger Posted - 2014/01/16 : 16:05:00
Volympoten kanske är oxiderad, dit med elektronikspray och motionera för att se om det påverkar i någon riktning.
Cyrus Posted - 2014/01/16 : 13:05:01
DrBoar.
Är det kanske Lunengs Hifi som ligger på Tuleg. i Sumpan du tänker på?
Dem stänger 24 januari och öppnar någon gång i vår???
P.g.a fastighetsombyggnad.

Vänligen
Andreas
Cyrus Posted - 2014/01/16 : 12:30:05
Kolla med Bengans Audioservice 086674060.
Trevlig man i Björnshuvud som har verkstaden hemma, han brukar åka runt varje/varannan vecka (Har jag för mig) och plocka upp grejer han lagar åt vissa hifibutiker.
Lämnade in min Cd7 där när jag fick problem med den.

Vänligen
Andreas
manw Posted - 2014/01/16 : 09:41:55
Kallödning, oxiderad kontakt, eller utgångsreläet gissar jag.
elektronror Posted - 2014/01/16 : 07:35:18
Det finns säkert någon som kan hjälpa dig men det låter som kallödning eller en transistor som börjar ge upp. Om du vill ge det en chans själv så är chansen väldigt stor att felet är litet och enkelt.
FBK Posted - 2014/01/15 : 23:56:37
Trycker upp den här tråden igen då stället på Tulegatan bara har öppet när man jobbar så jag avstår och Sontec lockar inte, och stället i Uppsala hittar jag inte.

Så finns det någon DIY person som kan skruva transistorslutsteg i Stockholm/Uppsala, och som har lust mot en mindre ersättning att göra det ?? Om, så Pm:a gärna.

Felet är: Det är så att när man sätter på steget och börjar spela så kommer ett litet osammanhängande skrapande ljud ur höger kanal/högtalare som försvinner efter liten stund,höger effekt mätare på steget rör sig knappt på sig under skrapandet, kanske elektrolyterna behövs bytas ut då steget är lite gammalt ?

Steget är ett Proton AA1150 som jag tycker förtjänar ett bättre öde än att bara kastas då det annars låter klart bättre än ryktet, kanske använder det till stereon/datorn i datorrummet om det går att laga.
Inte mitt steg på bilden men samma som jag har.

DrBoar Posted - 2013/07/10 : 14:08:30
Sontec inne i Stan och Tule audio? (På Tulegatan i Sundbyberg) borde veta en del om sådant då de handlar med begagnad HiFi. Sedan finns det ett ställe i Uppsala med duktig reparatör i en källarlokal som heter något i stil med Antenninstallation. De säljer begagnad vinyl och begagnad HiFi, Salabacke är det, Byggmästargatan.
FBK Posted - 2013/07/07 : 23:25:36
Tack för svaret/erbjudandet ERAJOMA, men jag vill helst anlita ett företag som sysslar med sådant här eller person som jag känner/bekanta känner.
ERAJOMA Posted - 2013/07/01 : 08:46:18
Hej
Jag har själv flera liknade projekt och kan kanske hjälpa dig. Får man fråga vilket transistorsteg det rör sig om?

Jonas (finns i STHLM)

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.09 sekunder. Snitz Forums 2000