HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Tvåvägare med Tang Band W4 och Vifa XT25

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

Check here to subscribe to this topic.

T O P I C    R E V I E W
Kaktus Posted - 2013/06/15 : 14:23:03
Jag funderar på att bygga stativhögtalare med TangBand W4-657SC och diskanten Vifa XT25SC. Någon som har erfarenhet och kan ge nån rekommendation?
XT25 har 2db högre känslighet (90 mot 88) så man skulle kunna köra med dubbla W4-657?

8   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
Kaktus Posted - 2013/06/26 : 11:01:05
Consider it done.
manw Posted - 2013/06/25 : 23:22:44
4 liters basreflexlåda, avstämd till 65-70Hz och delat vid 3000Hz 12dB/oktav tror jag blir perfa.
Kaktus Posted - 2013/06/25 : 12:15:27
Det blir nog ett element av varje. Poängen är kanske mest som du tänkte att kunna göra ett litet kabinett.
Jag har köpt XT25 så jag får göra en testlåda och se hur de två samspelar.
manw Posted - 2013/06/24 : 22:33:07
har för mig att okorrelerade ljudkällor +3dB och korrelerade +6dB. Men Googla på det om du vill :)
Kaktus Posted - 2013/06/20 : 21:22:00
Intressant, jag trodde +3db med dubbla element. Kan inte det där. Kanske ska ha två diskanter också då?:) En kan kanske vara bakåt. XT25 är nästan gratis.
manw Posted - 2013/06/19 : 23:31:43
Jo, dubbla W4... funkar nog bra. Man borde kunna betrakta den som korrelerade strålare, då ger två (paralellkopplade) element 6dB högre ljudtryck än vad en skulle göra. Kan tänkas att du behöver en diskant med ett par dB högre känslighet då. Högtalaren blir ju då istället 4ohm med två paralellkopplade 8 ohmselement, och man får beäkna filtret för 4ohms impedans för bashögtalarna istället.

Anledningen till att jag inte byggde med dubbla element var framförallt att jag ville ha en volymmässigt liten högtalare.

Tror i ärlighetens namn att jag delade mina vid 3000 Hz, med 12bB/Oktav (2a graden), och de låter bra :)
Kaktus Posted - 2013/06/19 : 21:13:54
Kul med ett svar och att de verkar bra.
Puckeln visste jag inte. Då kanske 3000Hzär bra att börja med.

Du tror inte på idén med dubbla W4?
manw Posted - 2013/06/17 : 23:07:42
Byggde ett par liknande, fast med en Tangband diskant, för några år sedan o är supernöjd med dem! En låda på 4 liter o avstämd nånstans kring 70Hz (basreflex), relativt mycket dämpning har jag för mig jag hade innan jag blev nöjd.

Vad man måste göra trots detta elements ringa storlek, är att dela lågt, kanske 2500-3000Hz och 12 dB/oktav. W4-657 har en resonanspuckel nånstans kring 5-7kHz där den låter riktigt illa! Men delas relativt lågt så låter den mycket bra :)

Fick dämpa min diskant ett par dB jag också. Gjorde till o med nån beskrivning på filtret jag gjorde, lade ut den nånstans men minns inte var, säkert 4 - 5 år sedan.

Dessa små högtalare spelar med både pondus och upplösning :)

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.19 sekunder. Snitz Forums 2000