T O P I C R E V I E W |
Stormen |
Posted - 2013/06/05 : 23:47:07 Hej Med risk för att jag gör ett mycket enkelt fel och totalt gör bort mig så vill jag ändå lyfta en fråga för jag behöver eran eminenta kunskap. Har fått för mig att råda bot på brumproblematiken i min anläggning. Kör med en KF105:a och en candela från Rauna. Har läst igenom grunderna till jordning som LennArt så förträffligt beskrivit, ( kanske läst men inte förstått) Efter att ha testat med olika slutsteg och försteg, transistorbaserade som jag vet är helt tysta så har jag kommit fram till att mina 10 meters lågnivåkablar har lite bus för sig. Det är en silverplätterad historia med två mittenledare och en skärm per kanal. Alltså har jag dragit fram 2 kablar under golv o längst med väggar till slutsteget. Jag har RCA i båda ändarna och valt att koppla in ena ledaren som + och andra som minus tillsammans med skärm på respektive kanal. När bara ena kanalen sitter i så är det helt tyst i anläggning. Sitter båda i så har jag ett tomgångsbrum ( svårt att säga om det är 50 eller 100Hz men det finns helt klart övertoner även om grunden säkert är 50 Hz.)
Aha, tänkte jag efter att jag ryckt höger kanal. Det är kabeln på höger kanal som har fått sig en knäck när jag renoverade golvet. Eftersom det nu är så tyst o fint ur anläggningen och bara spelar musik från vänster. Satte tillbaka höger ( då brummar det svagt men irriterande medans båda sitter i ) och drog ur vänster kanal = knäpptyst (brummässigt alltså) Det var här jag började klia mig lite i huvudet men kunde minnas något om jordslinga från det jag lärt mig av LennArts beskrivningar. Lätt fixat tänkte jag o lyfte jorden på ena kanalen. = ingen skillnad. Fram med lite testsladdar (RCA till krokodil) för att frikoppla kablarna för sig. Brummet kommer när jag ansluter signal på båda kanalerna samtidigt. en i taget går bra. Detta oberoende av försteg eller slutsteg. Hur kan kablarna fungera var för sig men inte tillsammans ? Vad är nu detta och hur kommer man runt det ?
|
10 L A T E S T R E P L I E S (Newest First) |
RuneStone |
Posted - 2013/06/06 : 21:55:36 skilj på signaljord och skärmjord. sätt skärmen i chassiet |
Tomas J |
Posted - 2013/06/06 : 21:02:07 För mig personligen så har det alltid fungerat bra att ha alla skärmar anslutna till en gemensam punkt. I mitt fall så är det försteget.
|
Stormen |
Posted - 2013/06/06 : 19:38:06 Hmm kopplade in rörförsteget och rörslutsteget och det finns lite mera att jobba på här. Helt klart försvinner allt brum när jag drar ur ena eller andra kanalen. Nu ska testas vilken som är den mest optimala kabelkopplingslösningen. löda isär igen o fram med testkablarna. Innan hade jag transistorsteg som referens för jag vet att dom är tysta men glömde göra kontrollen mot de grejer som jag faktiskt använder innan jag kontakterade ändarna,, dumma mig Har läst om att skärma i den del som innehåller mest metall tex slutsteget. Pet o meck, men skönt att hoppa in i svalkan imellanåt när celsius håller ångan uppe utomhus. |
Stormen |
Posted - 2013/06/06 : 16:02:07 Hmm, fick ordning på kabeln, vet inte vad det var för fel och vet inte vad för åtgärd som rådde bot på det, men omskalning och omlödning av alla kontakterna få fixade en del av brumproblematiken, nu är det bara försteget och slutsteget kvar :-)
Tack för input o läsning i tråden, jag blev mycket fundersam över fenomenet när varsin kabel funkade felfritt, men inte båda samtidigt. |
Bardis |
Posted - 2013/06/06 : 15:54:56 Skönt det löste sig! |
Tomas J |
Posted - 2013/06/06 : 15:51:20 En dålig lödning kanske, eller ett oxidationsproblem?
Skönt ändå att det verkar ha löst sig! :) |
Stormen |
Posted - 2013/06/06 : 15:06:04 Jaha, nu har jag lött isär allt och testat följande. 1kabel: ledare + R ledare + L Skärm - = Inget brum.
2 kablar: ledare +L ledare +L skärm - = inget brum
kopplade tillbaka till start 2 kablar ledare +L ledare -L skärm - testade både att skärma vid slutsteg och vid försteg , både och. = inget brum. Va sjutton nu kan jag inte ens återskapa problemet :-) Kanske är någon av RCA kontakterna som spökar ? gör om gör rätt gört igen :)
|
Stormen |
Posted - 2013/06/06 : 14:25:11 Intressant, tack för input Bardis. Ja, nu ska jag löda loss alla kontakterna och pröva mig fram i båda ändarna efter bästa lösningen men visst måste det röra sig om en jordslinga på något sätt. I värsta fall får jag väl köra med 2 st Mark3 mono-steg istället :-) Jag ska även testa o bara köra med en kabel, dvs använda båda mittenledarna som R+L och köra skärmen som minus. Återkommer med mera input senare. |
Bardis |
Posted - 2013/06/06 : 09:40:07 Apparaterna kan ha gemensam jord mellan kanalerna i chassie kontakten. Har båda apparaterna vilka skall kopplas samman gemensam jord bildas en jordslinga hur man än gör. Förekommer mest på billiga apparater. |
Bardis |
Posted - 2013/06/06 : 09:29:00 Kanske en brumslinga uppstår om skärmen är ansluten i båda ändar? Du har en dedikerad minusledare så skärmen behöver bara funka som skärm. Lossa skärmen i mottagaränden. |