HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Lm Ericsson rörhäck

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

Check here to subscribe to this topic.

T O P I C    R E V I E W
SimonB Posted - 2013/06/01 : 14:54:49
Hej Alla!

Jag har fått tag i en gammal rörhäck, närmare bestämt ett LM Ericsson rörslutsteg och undrar om någon här har erfarenhet av denna pjäs? Jag har sett likadana till salu tidigare på t.ex Tradera så de verkar inte vara alltför sällsynta.

Mitt problem som jag undrar över är att den har en högtalarutgång på 50 Ohm, kan man fixa detta till 8 ohm? Skulle jag kunna sätta in en resistor på 42 ohm och sedan kunna använda en högtalare på 8?

Mvh
2   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
SimonB Posted - 2013/06/01 : 20:53:03
Tack för snabbt svar!

Menar du att du har linjetrafos eller utgångstrafos liggandes? Jag skulle vara intresserad oavsett för att testa slutsteget.

Imperial Posted - 2013/06/01 : 15:55:18
Välkommen in i rörträsket!

Dessa så kallade linje slutsteg är tänkta att jobba med flera högtalare i en slinga.
Varje högtalare har då ofta en linje trafo som anpassar impedansen från slingan i detta fall 50Ohm till högtalar elementets impedans.

Att sätta ett 42Ohm's motstånd i serie med ett element kommer att fungera men det är långt ifrån optimalt.

Om du vill prova med en anpassnings trafo så har jag liggandes.
Det bästa är att byta utg järnet mot en som är anpassad för att driva vanliga högtalare utan att behöva ha motstånd eller extra trafos.

Vissa utg järn som har 50 lr 100Ohm lindningar kan ha en 8Ohm lindning på sekundär sidan.
Den är oftast bara tänkt att ha som medhörning och klarar då bara en bråkdel av effekten som steget kan ge.
Att köra med en sådan lindning till 8Ohm element å låta huvud lindningen vara obelastad kan sluta med brända komponenter om inte säkringen går.

Har du schema på ditt steg?

Mvh...

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.09 sekunder. Snitz Forums 2000