T O P I C R E V I E W |
Ryssen |
Posted - 2013/05/06 : 18:16:40 Formel? Röret som ska drivas är 6B4G i sk.Free luch. |
25 L A T E S T R E P L I E S (Newest First) |
Stajo |
Posted - 2013/07/07 : 09:15:52 Kom ihåg att inte jorda något på colemanregulatorn. Den måste flyta annars brinner det. |
Ryssen |
Posted - 2013/06/04 : 20:43:14 Ja enligt PSU designer så ska det räcka med i det närmaste 9v beroende på den innre resistansen i ringkärnan,i värsta fall får jag väl linda på ett varv eller så på ringkärnan.. |
Fuling |
Posted - 2013/06/04 : 20:34:42 Ja, det lär ju inte bli fel! En drossel räcker dock garanterat när det gäller indirekt upphettade rör, har du spänning så det räcker kan du köra med CLCRC-filtrering. |
Ryssen |
Posted - 2013/06/04 : 12:40:16 jo det är indirekt upphettat,då borde man med andra ord vara på den säkra sidan med DC och C-L-C-L-C. Då jag ändå beställt drosslar.. |
Fuling |
Posted - 2013/06/03 : 22:51:47 Kanske redan står, men vad är det för drivrör? Indirekt upphettade rör brukar klara sig bra på (rätt utförd) växelströmsmatning. |
Ryssen |
Posted - 2013/06/02 : 20:47:28 Tro om man tjänar något på att köra C-L-C-R-C eller endast C-L-C på glöden till drivrören? |
Ryssen |
Posted - 2013/05/17 : 16:25:49 Ok |
Fuling |
Posted - 2013/05/17 : 01:04:19 Större luftgap sänker som sagt primärinduktansen = sämre återgivning i basen. Köp 60mA om du ska dra 60mA genom trafon. |
Ryssen |
Posted - 2013/05/16 : 20:49:38 Nån nackdel om man köper LL1664 med standard 100mA gentemot 60mA? |
Fuling |
Posted - 2013/05/16 : 20:04:53 LL1664 anser jag nog vara ett säkert kort, ja. Enligt databladet finns de med luftgap för 50 och 100mA men jag vill mena att mina är märkta 60mA, köpte dem av en forummedlem som i sin tur förmodligen specialbeställt dem. Mina hemlindade har kanske lite för hög primärimpedans för 6B4G när jag tänker efter, runt 4k/8ohm men det är ju gratis att testa. Skillnaden jämfört med de 2,5-3kohm man oftast ser som last till 6B4G borde bli att uteffekten, disten och utimpedansen minskar något. |
Ryssen |
Posted - 2013/05/16 : 18:34:33 Ja grubblar på ifall jag ska ta till det säkra (?) kortet direkt,LL1664. Även om det tar lite längre tid (ekonomin). Hur som helst så skulle det vara intressant att prova dina hemlindade trafos,jag kan höra av mig när förstärkanen är klar,och se om dom är lediga då.. |
Fuling |
Posted - 2013/05/16 : 02:00:13 Ryssen: Såg på diyaudio att du hade funderingar kring utgångsjärn till 6B4G. Jag har några par olika Edcor, ett par James och ett par hemlindade hemma som för närvarande ligger på hyllan utan att ge ifrån sig något välljud. Hör av dig om du vill låna och testa lite olika järn innan du köper. |
Fuling |
Posted - 2013/05/15 : 23:07:11 quote: är det storleken på järnet som avgör hur djupt dom kan gå
Primärinduktansen i förhållande till rörets inre motstånd bestämmer den undre gränsfrekvensen. Hög induktans och lågt inre motstånd ger bra frekvensuträckning nedåt. Generellt har stora trafos högre induktans än små trafos men det är många faktorer inblandade, hos SE trafos främst storleken på luftgapet. Större luftgap gör att trafon tål mer likström utan att mättas men då sjunker samtidigt induktansen. Fler varv i primärlindningen ger högre induktans men då blir kapacitansen ett problem för höga frekvenser istället... Kompromisser hela tiden, SE-trafos är rent tekniskt sett väldigt undermåliga komponenter. |
Bardis |
Posted - 2013/05/14 : 22:39:53 Har kört CCS med LM1085 till glöden på 6B4G med framgång. En 9V trafo en lyt plus några plastfilmskondingar. Kanske en kommonmode-drossel efter stabben så har man så ren glödmatning man kan önska sig. |
Ryssen |
Posted - 2013/05/14 : 21:59:47 En fråga om utgångstrafos storlek,är det storleken på järnet som avgör hur djupt dom kan gå? Har järnets storlek inget att göra med diskantdelen? |
Fuling |
Posted - 2013/05/09 : 22:17:20 Sant, att mecka dit en extra spänningsstabb innan kretsen känns både överarbetat och potentiellt vanskligt med tanke på brus och instabilitet. Ett CLC-filter innan borde dock bara vara bra, drosslar är förträffliga när det gäller att ta bort skräp från nät och likriktning. 60mH kan jag tycka är onödigt mycket när drosseln sitter innan en aktiv regulator, 5-10mH borde räcka bra för att få en mycket fin likspänning. De höga induktansvärden jag pratat om tidigare har varit i samband med att drossel sitter närmast glödtråden för att isolera mellan glödmatning och glödtråd.
|
Ryssen |
Posted - 2013/05/09 : 21:57:08 Fick svar från ROD på diyaudio: "For 6B4G (6,3V 1A) please use ordinary rectified dc. Preregulation is not needed - and many IC regulators have high broadband noise.
The range of input voltage is 10,3V to 12,5V. This voltage is quite high, because this is how the noise is stopped.
best regards
Rod"
Ja nu frågade jag honnom om preregulation och inte prefiltering men.. Men det kan väl i allafall inte skada med lite prefiltering..
Och B+:
|
Fuling |
Posted - 2013/05/08 : 19:48:52 Det viktigaste är nog att man monterar dem så att inte nättrafos och filterdrosslar kopplar till signalbärande trafos och drosslar. Kan vara lite meckigt att veta innan hur man ska få till det på bästa vis, ett tips är att vrida och vända på grejorna medan man mäter hur mycket brum som induceras från trafo till trafo med hjälp av ett oscilloskop. |
Ryssen |
Posted - 2013/05/08 : 19:32:39 Ja en liten drossel kanske får plats då.. Men en fråga till,det här med att nättrafon och drosslar ska monteras i 90 grader till varandra,gäller det utgångs trafona (i förhållande till varandra)och drosslarna till drivrören,eller kan dessa monteras ganska intill varandra? |
Fuling |
Posted - 2013/05/08 : 18:48:19 Dåså, äger du redan grejorna så ska du förstås använda dem. Nu vet jag inte vad som sitter på korten men jag gissar att det inte ska behövas någon förfiltrering. Å andra sidan lär det inte skada heller, en liten drossel på rätt ställe kan göra skillnaden mellan tyst och riktigt tyst bakgrund.
I övrigt håller jag förstås med om att det ska vara "bulkigt". Nätdelen till min 6B4G SET är stor som en läskback, väger som ett fruntimmer och innehåller precis hur mycket järn och koppar som helst. |
pix |
Posted - 2013/05/08 : 11:25:58 http://diyaudioprojects.com/mirror/members.aol.com/sbench/humbal.html /Pix Ps. Det skall vara "bulkigt" och tungt |
Ryssen |
Posted - 2013/05/08 : 10:34:53 Har 2st färdiga kit liggandes till det jag länkade till,har P.M:at Rod för att få hans åsikt om det kanske behövs CLC eller kanske CRC före kretsen. Finns det nån länk till S. Bench,hittar inget vid en sökning.
Edit;"Grejjen" är ju den att det blir så bulkigt med drosslar.. |
Fuling |
Posted - 2013/05/08 : 10:25:27 Ja just det, Guido Tents glödaggregat. Säkert bra men inte särskilt billigt, en passiv lösning kan möjligtvis bli billigare. Vill man bygga en aktiv lösning själv så kan man kika t.ex. här: http://www.audio-talk.co.uk/phpBB2/viewtopic.php?t=4729&start=30&sid=2457af41544222d108d19e3d69bd0430
Det ska finnas en annan PCB-layout till den kopplingen, ska se om jag kan hitta den på min gamla dator.
S. Benchs idéer vet jag att jag har skummat igenom någon gång, såg intressant ut men (som vanligt) har finns det andra som sågar idéerna totalt. |
pix |
Posted - 2013/05/08 : 08:45:50 Jag har en snarlik koppling i mitt SE-steg, fast med 6C45 och 300B och parafeedkopplad utgångstrafo 300B glöden är reglerad 5VDC (C-filter -> LM317) som tyvärr ändå inte är 100% brumfri med högeffektiva högtalare S. Bench hade för några år sedan intresanta idéer med en brum-utsläckning av DHT utgångsrör som finns att hitta på nätet, vilket kanske är ett alternativ /Pix
|
Ryssen |
Posted - 2013/05/07 : 22:27:36 Hittade tråden: http://www.diyaudio.com/forums/tubes-valves/38248-new-dht-heater.html |