HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Beyma goes E130. Storebror till Liberty 8

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

Check here to subscribe to this topic.

T O P I C    R E V I E W
Wing Zero Posted - 2013/04/23 : 19:15:17
Titta bad jag hittade.
Fick sätta på mig haklappen direkt när jag såg den för att inte kladda ner tangentbordet för mycket.
Liberty 8 har fått en storebror.
http://www.usspeaker.com/beyma%2015e138-1.htm
17   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
PetterPersson Posted - 2013/04/25 : 08:16:24
quote:
När det gäller vad som är viktigt vid ljudåtergivning kan denna publikation vara ett paradigmskifte.Kontentan är att fas och tidsförskjutningar är mycket viktigare en vingel i frekvensgången. Jag som tyckte att PRAT var massa svammel

http://phys.org/news/2013-02-human-fourier-uncertainty-principle.html

Varför kompromissa med något av de två? Jag tvivlar dessutom starkt på det påstående du nämner...
Wing Zero Posted - 2013/04/25 : 08:08:13
PetterPersson: Om jag får mer bas och diskant då så är det inga problem. Mer bas är inte fel så länge den är bra och inte allt för bumlig. Diskanten kommer få en L-Pad som jag kan reglera så som jag vill så då är troligen det problemet löst. Angående impedansen så tror jag inte att den kommer vara några problem alls. Basen har en lägsta impedans på 7.3 ohm som du kan se här http://www.audioheritage.org/vbulletin/showthread.php?14502-E130-8 Diskanten däremot har en ganska låg impedans som du kans e här http://www.supersonic.se/dokument/CD10FE.pdf
Sen vet jag inte hur mycket filter och låda påverkar dessa kurvor men tror inte att det kommer bli mindre.
PetterPersson Posted - 2013/04/24 : 20:39:50
quote:
PetterPersson: Tack för dina svar, dom hjälpte mig väldigt mycket.

Varsågod - den som inget frågar, får inget veta

quote:
Tittar man på frekvenskurvan för mina element så har du rätt i att känsligheten mellan just det du sade (100 - 500 hz) är något lägre men det återstår att höra om det är något som man kommer reta sig på eller som kommer gå att leva med.

Jo, men du får komma ihåg att detta bör man rätta till genom att
dämpa de höga frekvenserna i filtret.

quote:
Misstänker lite att det är just därför många som har högtalare med hög känslighet oftast driver dom då med en rörförstärkare för att komma åt det lite varmare ljudet.

Det är sant. Problemet är då att du får mer bas och diskant eftersom
impedansen i regel är högre där. Området 100-500 Hz har oftast
systemets lägsta impedans och blir då ironiskt nog mest dämpat av
rörförstärkaren på grund av dess utimpedans. Därför är det viktigt
att alltid matcha högtalare och förstärkare eller välja en högtalare
som trivs med båda

quote:
Angående spridning med stora element så märker jag av med dessa att "sweetspotten" är väldigt smal. Krävs inte mycket förflyttning i sidled för att man ska höra det men det är en liten negativ sak jag lätt kan leva med.

Det är alltid för och nackdelar med alla konstruktioner...Det gäller
att välja sina kompromisser noggrant.
DrBoar Posted - 2013/04/24 : 13:27:42
När det gäller vad som är viktigt vid ljudåtergivning kan denna publikation vara ett paradigmskifte.Kontentan är att fas och tidsförskjutningar är mycket viktigare en vingel i frekvensgången. Jag som tyckte att PRAT var massa svammel

http://phys.org/news/2013-02-human-fourier-uncertainty-principle.html
Wing Zero Posted - 2013/04/24 : 12:02:46
Rolf-san: Tack för länkarna. Ska läsa igenom dom nu.
Wing Zero Posted - 2013/04/24 : 12:00:32
PetterPersson: Tack för dina svar, dom hjälpte mig väldigt mycket. Tittar man på frekvenskurvan för mina element så har du rätt i att känsligheten mellan just det du sade (100 - 500 hz) är något lägre men det återstår att höra om det är något som man kommer reta sig på eller som kommer gå att leva med. Misstänker lite att det är just därför många som har högtalare med hög känslighet oftast driver dom då med en rörförstärkare för att komma åt det lite varmare ljudet.
Angående spridning med stora element så märker jag av med dessa att "sweetspotten" är väldigt smal. Krävs inte mycket förflyttning i sidled för att man ska höra det men det är en liten negativ sak jag lätt kan leva med.
Rolf-san Posted - 2013/04/24 : 11:59:05
quote:
Jag upplever att ett element som lyckas starta och stannar snabbt vid lägre frekvenser på något sätt låter mer i basen.

Det här tycker jag förklarar det på ett förståeligt sätt:
http://www.tnt-audio.com/clinica/driver_acceleration_e.html
http://www.tnt-audio.com/clinica/driver_air_volume_acceleration_e.html
PetterPersson Posted - 2013/04/24 : 11:36:18
Ska försöka förklara

quote:
Jag har nog lite svårt att du förstår vad du menar med att effekttåligheten/känsligheten inte har någon betydelse för ljudtryck/kapacitet. Syftar du då inom ett specifikt område då som avstämningen av pipan, hornet eller basreflexen har eller hela elementets arbetsområde?

Precis! Det krävs inte så mycket effekt att flytta luft som man tror.
Det är i princip alltid så att slaglängden tar slut innan elementet
"brinner upp". Iallafall i hemmamiljö och man vill hålla sig inom
X-max. För pipor och basreflex brukar detta inträffa något tiotalet
Hz ovanför avstämningen, där resonansen inte håller emot elementet.
Alltså, det som händer om du har ett känsligt element är då att det
går åt mindre effekt att nå X-max än ett element med lägre känslighet. Det är ju bra i och för sig. Lägre termisk kompression Men det är en annan fråga.

quote:
jag vet inte riktigt hur det är teoretiskt men jag tycker att en annan sak som också är viktig är högtalarelementets start/stopptid. Jag upplever att ett element som lyckas starta och stannar snabbt vid lägre frekvenser på något sätt låter mer i basen.

Det är här det börjar bli knepigt. När man diskuterar bör man alltid
utgå ifrån "allt annat konstant"-tänk när enskilda parametrar
behandlas. Ett stort element får exempelvis ett helt annat
spridningsmöster och om konstruktören valt att behålla den höga
känsligheten vid höga frekvenser på bekostnad av området 100-500 Hz
(som då blir något lägre än övriga register) låter högtalaren ofta
extremt dynamisk och rytmisk, glad och taktfast. Väldigt lätt att ta
till sig vid en första lyssning. Efter långtidslyssning brukar man
dock sakna det där fylliga, varma ljudet i mellanregistret som
skapar intimitet och känsla i ljudbilden. Sen har vi det där med
q-värde och grupplöptid, men det kan du lätt googla själv. Det finns
hur mycket som helst att läsa om det.

quote:
Har stött på baselement med kort slaglängd som kört över större baselement med rejäl slaglängd när det gäller att skapa tryck i rummet och då vid samma frekvenser. Sen så är det nog också så att det gäller att hitta rätt typ av låda till ett element för att kunna utnyttja det maximalt för att få det att prestera så som det är tänkt.

Helt rätt, det är hela tiden ett system-tänk. Låda + element + alla
elektroakustiska parametrar. Det blir därför i praktiken omöjligt
att säga bu eller bä innan alla parametar är kända. Däremot håller
jag med dig att "oftast" låter element med lätt kon och kort
slaglängd bättre, men inte alltid Det beror som sagt på implementeringen.

quote:
Rätta mig gärna om jag har fel eller är ute på villovägar. Jag tycker att det är kul att lära sig nya saker inom dessa områden och vill inte gå runt och tro att jag kan och förstår när jag inte gör det. Det är därför jag ställer många frågor och lägger upp mina egna erfarenheter för att antingen få dom bekräftade eller förklarade varför det inte är så. Lärorikt vilket som.

Du är ute på helt rätt väg. Det gäller bara att hålla tungan i rätt mun och hela tiden fundera på vad som påverkar vad och vad som är grundorsaken till ett visst akustiskt fenomen. Exempelvis att stora element alltid... - tänk istället hur spridning och termisk kompression påverkar....
Wing Zero Posted - 2013/04/24 : 08:10:17
PetterPersson: Det har du rätt i om xmax. Tänkte inte på det.
Jag har nog lite svårt att du förstår vad du menar med att effekttåligheten/känsligheten inte har någon betydelse för ljudtryck/kapacitet. Syftar du då inom ett specifikt område då som avstämningen av pipan, hornet eller basreflexen har eller hela elementets arbetsområde?
jag vet inte riktigt hur det är teoretiskt men jag tycker att en annan sak som också är viktig är högtalarelementets start/stopptid. Jag upplever att ett element som lyckas starta och stannar snabbt vid lägre frekvenser på något sätt låter mer i basen. Har stött på baselement med kort slaglängd som kört över större baselement med rejäl slaglängd när det gäller att skapa tryck i rummet och då vid samma frekvenser. Sen så är det nog också så att det gäller att hitta rätt typ av låda till ett element för att kunna utnyttja det maximalt för att få det att prestera så som det är tänkt. Rätta mig gärna om jag har fel eller är ute på villovägar. Jag tycker att det är kul att lära sig nya saker inom dessa områden och vill inte gå runt och tro att jag kan och förstår när jag inte gör det. Det är därför jag ställer många frågor och lägger upp mina egna erfarenheter för att antingen få dom bekräftade eller förklarade varför det inte är så. Lärorikt vilket som.
PetterPersson Posted - 2013/04/24 : 07:21:17
Tyvärr anger många tillverkare X-max som ("Talspole" - "Magnetgap") / 2
+ "Magnetgap" / 3. Varför vet jag inte eftersom det är när spolen är i
magnetgapet som den gör mest nytta. Det börjar alltså komma distorsion
ur elementet när det lämnar magnetgapet eftersom konen inte får samma
påskjutande kraft från spole/magneten.

I ditt exempel:

Voice Coil Length - 11.5 mm
Air Gap Height - 10 mm

(11.5 - 10) / 2 = 0,75 mm

Sen kan man också definiera X-max som en amplitud där elementet
distar x antal %. B&C gör så exempelvis.

Vad som behövs eller vad man lider av är en högst subjektiv fråga.
Vid låga frekvenser är det i regel luftpumpkapaciteten i ett
resonant system (pipa / 1/4-horn / basreflex) som avgör hur starkt
du kan spela, inte effekttåligheten/känsligheten. Det är först när
man börjar komma till "bilbasar" som X-max klaras inom
effekttåligheten. Förstå mig rätt, jag dissar inte elementet, jag
vill bara påvisa vilka möjligheter och begränsningar det har så att
den som väljer att bygga med det utnyttjar elementet på bästa sätt - För sin egen skull.
Wing Zero Posted - 2013/04/24 : 07:00:58
PetterPersson: Vart fick du 0.75mm ifrån? 3.6mm står det om det är Beymas element du menar. Mina E130 har inte mer än 2.5mm och det är verkligen inget som jag lider av, med tanke på den höga känsligheten så behövs det inte mer. Och det är sant att just E130 är mest lämpad som mid eller midbas till stora horn eller mindre fullrange. Men sätta dom i rätt låda så går dom hyfsat djupt. I mina lådor nu som jag bygger så går dom ner till 30 - 35 hz utan problem.
PetterPersson Posted - 2013/04/23 : 23:11:01
Onekligeligen ett intressant element. Synd att X-max bara ligger på
0,75 mm och fs är något högt...Som midbas eller i ett fullstort horn
gör det sig säkerligen rättvisa

Kul att du uppmärksammat den nya Faitalen Mathias, den är på in nu i
dagarna och ska testas för första gången. Får se vad den går för
Mathias på Öckerö Posted - 2013/04/23 : 20:38:53
I min inre syn, påverkad av mindre kunskap men av god fantasi, ser jag ett par bakladdade horn med FaitalPros nya diskant uppepå. Åsså för att öka min kunskap om vad bakladda horn är stöter jag på dessa bilder:

Var det inte nå'n som här på forumet presenterade nå't liknande horn med ett par åttor i. Lät ju inte helt tokigt vad jag vill minnas.

Men med dubbla 15E138?
Ingvar.Ahlberg Posted - 2013/04/23 : 19:57:13
Två stycken per låda ger 103dB, sitter man jättenära kan det gå att leva med.

Ingvar
Joda Posted - 2013/04/23 : 19:56:01
Är Le på 2,9 en typo? Känns väldigt högt och borde reflekteras genom högre impedans vid höga frekvenser.
Wing Zero Posted - 2013/04/23 : 19:52:55
Det tycker vi att du ska göra. Mycket fint element. Synd att den inte kunde behålla E130ans känslighet men 100 dB duger det också.
Ingvar.Ahlberg Posted - 2013/04/23 : 19:43:02
Oj, dags att snickra, en liten MTM kanske?

Ingvar

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.25 sekunder. Snitz Forums 2000