T O P I C R E V I E W |
gilgo |
Posted - 2013/03/30 : 10:47:07 Har precis snickrat ihop en låda på ca 40l med en Seas L26roy i. Just nu är den hyffsat full men inte packad med fyllning. Köpte något som hette Sonofill. Skall jag packa hårdare med mera fyllning? Jag har läst massor om q värden som förändras men vet inte vad det innebär i praktiken. |
5 L A T E S T R E P L I E S (Newest First) |
gilgo |
Posted - 2013/04/01 : 09:31:51 Hur mäter jag impendansen? För jag måste väl göra det under drift? |
PetterPersson |
Posted - 2013/03/31 : 21:28:14 Börja med att göra en impedansmätning utan dämpvadd. Öka sedan mängden dämpvadd i lådan så att du ser att resonansfrekvensen sjunker. Fortsätt mäta och fyll på med dämpvadd tills det att resonansfrekvensen börjar öka igen. Ta då ut det där sista så att resonansfrekvensen blir så låg som möjligt. Då har du en optimalt dämpad låda.
|
manw |
Posted - 2013/03/31 : 16:09:52 Absolut, tror du kans skippa fyllning då. |
gilgo |
Posted - 2013/03/31 : 07:40:11 Skulle inte tro att jag kommer köra högre än 50hz. Stördta måttet är knappa 40cm. Det borde alltså vara ok utan fyllning? |
manw |
Posted - 2013/03/30 : 23:41:55 Vet inte hur högt i frekvens du skall köra den? Men är våglängden mycket längre än något av längdmåtten, vid högsta frekvensen, så behövs ingen fyllning (dvs ingen risk för resonanser i lådan). Fyllning kan iofsg sänka Q-värdet något, men är volymen rätt dimesionerad från början, så behövs det inte av den anledningen heller. Mycket svårt att räkna på fyllningens inverkan på Q-värdet dessutom. |