T O P I C R E V I E W |
MadFinn |
Posted - 2013/03/28 : 18:49:38 Hej Kör HFLS1:or och gillar dom verkligen dom Funkar kanon med elektroniken jag har med enda bristen tunn botten pga högtalarnas fysiska begränsning. Tänkte att om jag bygger en bra sub som jag tänkte driva med XTZ subamp med dsp så borde det kunna bli riktigt bra Nu till frågan: Kan man få förslag på element o kanske rent av skiss på låda o reflexportar Vill bygga så liten låda som möjligt men ändå kunna spela hyggligt djup 8-10 tums element för jag antar att större inte blir snabb nog |
2 L A T E S T R E P L I E S (Newest First) |
MadFinn |
Posted - 2013/03/30 : 11:02:39 Hej Såg på faktiskt.se just SLS10:or med LT koppling Får man till subben så bör jag nog dela av HFLS1:orna så dom inte behöver ta hand om låga frekvenser typ dela av dom på 60-70 HZ kanske. Men om man använder en dsp behöver jag köra LT koppling ???
|
emanuelgbg |
Posted - 2013/03/28 : 19:13:48 Storleken på elementet har inget att göra med hur "snabb" en bas är. Däremot kan du inte ha stora element och små lådor, speciellt inte om du vill köra basreflex. Det är något som kan få en sub att låta seg och långsam (felaktika lådor och basreflexrör).
Vad är liten sub för dig? Kan du tänka dig två? Kan du dela av HFSL1:orna också eller skall subben bara komplettera dem, inte avlasta?
SEAS L26RO4Y går att göra i små slutna lådor men då kan de ev behövas EQas upp i botten. (funkar också med slav) PEERLESS XXLS med slav (som ersätter basreflexröret då det inte får plats i små lådor) passar i små lådor också.
Själv har jag nu 2st Peerless SLS10:or i varsina 42L lådor med lite PEQ blir det ganska bra. Dessa går att bygga in i 20-25L lådor om man använder LT (linkwitz transform).
Sedan finns ju ett par ritningar på THAM eller andra TH här inne på forat. |