T O P I C R E V I E W |
opethic |
Posted - 2013/03/15 : 17:35:35 En liten enkel undran bara.
Om ni ska skaffa en signalkabel, tex. mellan CD o förstärkare, och ni måste välja - vad tar ni då:
1. En kabel med ledare av ultraren-koppar/platina/guld/silver/kryptonit, med skärmning av "standardtyp"?
2. En kabel men ledare av "vanlig" koppar, silverpläterad koppar eller annat mindre exotiskt material, men med fyrdubbel skärmning?
Samma kontakter, samma pris - vad väljer ni?
Vilket är viktigast - att leda signalen tryggt o säkert eller att skydda den från störningar utifrån?
Edit: Ändrade lite, RIAA verkar vara ett specialfall...
|
9 L A T E S T R E P L I E S (Newest First) |
Vox |
Posted - 2013/03/16 : 14:30:48 Jag har ett par 0.5 meter Litzflätade silverkablar med Bullet Plugs i silver. Funkar kanon hos mig. Puppan är MC. |
Joda |
Posted - 2013/03/16 : 14:09:57 Jag skulle ta den flerskärmade om den är genomtänkt och gjord på ett bra sätt. Ledningsförmåda spelar så otroligt liten roll med de impedanser som sändaren och mottagaren har.
Stora strömmar som flyter genom skärmen eller jordledaren är ett problem om man inte designar systemet runt det. |
pix |
Posted - 2013/03/16 : 09:16:00 "Står inget om kapacitet i PU'ns "manual", hur gör jag då?" Lyssnar. Hör du ingen skillnad så spelar det ju ingen roll
"Ungefär så jag tänkt göra, har du ingen skärm alls? Är det bättre med en tunnare tråd än en grövre?"
Nope. Partvinnad. Jag använder inga skärmade kablar alls. Men det är så jag gjort, och vill inte påstå att det är det bästa Jag vet de som föredrar att separera ledare/retur, och alltså inte partvinnar sina ledare (=lägre kapacitans) Partvinningen ger dock en mekanisk hållfasthet och en flexiblare kabel Jag har inga som helst problem med brum eller EMC, trots low output MC-puppa (ZYX R100H, 480uV) Brum handlar oftast om jordproblematik, inte luftburen störning I de fall en skärmad kabel hjälpt, så handlar det ofta om att skärmen påverkat jordningen, inte som skärm Det viktigaste är en kort kabel. Med kabelns dimensioner spelar man ju med Induktans, Kapacitans och Resistans. Man får ta/ge mellan dessa parametrar och försöka hitta det som är optimalt Längden på kabeln sänker dock samtliga dessa storheter Till detta kommer geometri och isolationsmaterial, vilket är "try and error"
"Det där blir överkurs för mig"
Vill man lyssna och prova sig fram för att hitta lämplig kapacitiv last, så är det ju bäst att börja med så låg kapacitans som möjligt i kabeln, och sedan tillföra olika ingångskapacitanser i form av kondensatorer. Skippa mätningen av kabeln, för det är svårt att göra tillförlitligt Lyssna, och låt öronen bestämma Det finns så många egenskaper på dessa små signalnivåer att du iaf inte kommer kunna räkna hem detta. Hörseln är känsligare än alla mätningar /Pix
|
tomano58 |
Posted - 2013/03/15 : 23:58:48 Bullet plugs: http://www.ebay.com/sch/i.html?_odkw=bullet+plug&_osacat=293&_from=R40&_trksid=p2045573.m570.l1313&_nkw=eichmann+bullet+plug&_sacat=293 |
opethic |
Posted - 2013/03/15 : 22:24:26 quote: Så kort kabel som möjligt!
MM puppor sägs gilla en viss kapacitiv last, vilket ibland finns specat i dess manual. Det är ju annars bättre med en fysisk kondensator som man kan byta, prova, och lyssna sig fram till
Jag kör MM, glömde skriva det. Står inget om kapacitet i PU'ns "manual", hur gör jag då? Måste jag skaffa en ny multimeter som kan mäta kapacitans? quote: Jag kör med en partvinnas solid 0,005 diam, 40cm, koppartråd från tonarm till phono-steg. Den funkar utmärkt
Ungefär så jag tänkt göra, har du ingen skärm alls? Är det bättre med en tunnare tråd än en grövre? quote: Om man har en MM så brukar jag se till att räkna in kapacitansen i kabeln till den lasten som skall anpassas i riaat annars blir det för mycket och är enklare att laborera om man känner för det.
Det där blir överkurs för mig  quote: Om du menar rca-kontakterna finns det bara en som gäller bulletplugs jag har provat många men dessa är i en klass för sig själva.
Vart köper man dessa?
|
Bubbel |
Posted - 2013/03/15 : 20:25:36 Pix har förklarat förträffligt vad man skall tänka på.
Om man har en MM så brukar jag se till att räkna in kapacitansen i kabeln till den lasten som skall anpassas i riaat annars blir det för mycket och är enklare att laborera om man känner för det.
Om du menar rca-kontakterna finns det bara en som gäller bulletplugs jag har provat många men dessa är i en klass för sig själva.
Själva materialet i kabeln är upp till var och en, jag gillar koppar men skulle jag hitta silver till rätt peng så provar jag gärna.
Anders |
pix |
Posted - 2013/03/15 : 20:13:44 Så kort kabel som möjligt! Ingen kabel torde väll vara den bästa kabeln
MM puppor sägs gilla en viss kapacitiv last, vilket ibland finns specat i dess manual. Det är ju annars bättre med en fysisk kondensator som man kan byta, prova, och lyssna sig fram till
MM puppan har ju hög lindnings-resistans, varför kabelns resistans är försumbar (puppans resistans ligger i serie med kabels, så dessa utgör ju en spänningsdelare) Extremt tunna kablar är alltså möjliga att prova för att hålla ner induktans mm
MC-puppan har ju en ganska låg lindnings-resistans varför en kabelresistans kan innebära gain-förluster om kabellängden inte hålls mycket kort
Jag kör med en partvinnas solid 0,005 diam, 40cm, koppartråd från tonarm till phono-steg. Den funkar utmärkt
/Pix
|
opethic |
Posted - 2013/03/15 : 19:16:49 Jag tänker likadant som du Rune, att ha bra skärm för att slippa störningar utifrån som påverkar den svaga signalen.
Slängde upp samma fråga på Faktiskt-forumet och fick snabbt två svar som båda menar att det är viktigare med "rätt kapacitans", hur man nu ska kunna ha koll på det...? |
RuneStone |
Posted - 2013/03/15 : 19:08:51 en kombination av båda...
Har inga erfarenheter av kablar från lp-spelare så jag vet inte vad som är viktigast. dock är väl ingången på Riaa't ganska känslig så skärmat verkar rimligast om man måste välja.. |
|
|