HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Vad kan man göra med ett par 15W1300?

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

Check here to subscribe to this topic.

T O P I C    R E V I E W
more10 Posted - 2013/03/11 : 10:40:09
Jag har kommit över ett par Eighteen Sound 15W1300. Dom har lite höga Q-värden:

Ideförslag på låda mottages tacksamt.
6   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
more10 Posted - 2013/03/20 : 14:14:59
Dom ska in i Bygger om mina srx, så jag slipper oroa mig för att brorsonen spelar sönder mina 2226.

Jag har simulerat och det ser precis lika bra ut som för 2226.
more10 Posted - 2013/03/13 : 11:29:02
Han har 2 stycken till sådana 15-tummare. Med 4 stycken T-TQWP under arbetsbänken lär ingenting ligga kvar på hyllorna :-)
FForsman Posted - 2013/03/13 : 09:00:41
- Äsch vad konservativt...

/mvhff
more10 Posted - 2013/03/13 : 08:52:12
Tack FForsman! Om jag känner Blomman rätt så blir det in ett par existerande BR-lådor.
FForsman Posted - 2013/03/12 : 20:53:20
Lite svårt att få till i TH. Verkar lätt bli baspuckel. BR funkar säker men för konventionellt. Klassisk TL funkar såklart men blir stor.

Därför röstar jag på T-TQWP (Tapped tapered Quarter Wape Pipe) fast utan tapern för enkelhetens skull och för att gick väldigt bra med detta element.

Max spl om 117 db/1m vid 40 Hz är väl helt OK? Med lite rums-gain borde det braka på nästan hela vägen ner till 20 Hz också.

Notera nettovolymen om 125 l. Nästan i klassen stativare.

Som grädde på moset är det effektiva passbandet betydligt större än vad man brukar lyckas åstadkomma med ett TH.

Fruktansvärt lättbyggt också. Bara parallella ytor i alla led. vik det två gånger och det är klart.

Jag kanske har jag missat något i tänket men är inte detta en ganska kul variant?

/mvhff

Edit:

Här är en klassisk TL variant. Samma längd som ovan. Den inte är tappad utan elementet sitter en tredjedel ner från den stängda ändan för att undertrycka resonanser. I den här konfigurationen behövs ca dubbla internvolymen för att få till frekvenssvaret dvs 250 l istället för 125 l. Max Spl är knappt 2 db mer vid 40 Hz.

more10 Posted - 2013/03/12 : 17:06:09
Blomman får dom, han kommer säkert på nåt :-)

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.16 sekunder. Snitz Forums 2000