HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Några nybörjarfrågor om högtalarelement mm

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

Check here to subscribe to this topic.

T O P I C    R E V I E W
Totem Posted - 2013/02/11 : 13:26:09
Är sedan länge medlem här, men har på grund av andra prioriteringar i livet inte varit aktiv på senare år.

Har nu ändå lite saker på gång, bland annat ropade jag in ett par färdigbyggda lådor om ca 75 liter (ca 87 cm höga, basreflex) som jag tänkte ha nere i vår gillestuga. På agendan står att skaffa bas- och diskantelement.
Med lådorna medföljde filter, som var gjorda för 8 ohm och delning 2-vägare, vid (tror jag) 2300 hz. Det är ett rätt seriöst projekt från början, satt Scanspeak-element i.

Har några frågor som jag undrar om någon vill ta sig tid att besvara.
Tackar så mycket på förhand!

- Med tanke på att jag inte har samma element som satt i lådan från början, och att de inte längre går att få tag i; vad har ni för tips gällande montering av ersättningselement? Jag försöker hitta element med samma eller nästan samma mått, men det är ju inte helt enkelt.
Funderar på om det finns något sätt att temporärt montera elementen (innan tar nya hål i lådan); behöver ju kolla så att det funkar med filtren som sitter i. Finns andra sätt att montera elementen än med skruv? Limma är kanske inte så smart...

- Måste jag hålla mig till element om 8 ohm? Vad händer om jag sätter i en diskant specad som 6 ohm, och en bas om 8 ohm? Vad behöver i så fall ändras på filtret?

- Känslighet på elementen; hur ska jag hitta element som lirar med varandra? Vilka siffror kan jag lita på? Exempelvis Beyma, har en diskant specad 95 db känslighet (T-2030). Att hitta en lämplig bas, handlar det "bara" om att den ska vara specad ungegär lika; dvs 94-96 db känslighet?

Jag förstår att det är många parametrar att spela med och att mycket handlar om samspel element och låda, och att jag ev. behöver modda filtret.
Jag har ändå tankar om att starta genom att köpa element, och testa och se vad som händer med existerande filter, och senare i så fall gå in och ändra dessa. Har ingen tidigare erfarenhet av filterkonstruktion, men klarar av att hålla i en lödkolv ;-)
14   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
Totem Posted - 2013/02/13 : 06:36:39
FForsman: Jag misstolkar gärna rätt, är tacksam för den hjälp och de tips jag kan få.
Mina kunskaper är synnerligen spretiga; med vissa kunskaper, men med många djupa dalar. Det märks förstås på mina frågor ;-)

Tänkte summera det hela så här långt, och checka om ni har några ytterligare tips:

- Jag har laddat ned hornresp, ska börja leka med det och mata in värden för några olika element jag tittat lite extra på
- Ska mäta lådorna en gång till, också checka tjockled på dessa, samt kolla diametern på basreflexröret som sitter under lådan.
- Försökte plocka ut ett filter i går, men märkte när jag lossade skruvarna att det även var limmat. Avvaktar lite med det.

Dr Hifis högtalarskola har jag kollat igenom, men jag är även tacksam för fler tips om litteratur på nätet, förslagsvis gratis sådan.
Finns det på Svenska är det förstås trevligt, men inget måste.
Undrar även om ni kan tipsa om något ytterligare program, eller är det så att det räcker till att börja med Hornresp?
Såg att LspCad finns i en gratis version.
FForsman Posted - 2013/02/12 : 22:49:17
quote:
Det är manuell inmatning av värden som jag förstår det.
Precis, om man inte har jobbat med Hornresp tidigare så är det en liten tröskel att komma över innan man är igång. Just själva programmet är relativt "användarvänligt", om man har baskunskaper i högtalarkonstruktion och de är nog de baskunskaperna som kanske är den lite större tröskeln att komma över. Misstolka mig rätt, är man bara lite intresserad och har lite energi så går det fort att komma upp på banan och det finns många här som gärna hjälper till.

/mvhff
R1 T Posted - 2013/02/12 : 20:16:27
Om man leker med tanken att den är byggd av 18mm material så blir volymen ca: 52 L
Då kanske ett Seas CA22RNY kan passa i en basreflex avstämt till ca 25-30Hz
http://www.seas.no/index.php?option=com_content&task=view&id=173&Itemid=165

Mvh Åke
Totem Posted - 2013/02/12 : 20:08:05
Fforsman: Såg nu att du tipsade om Hornresp.
Det är manuell inmatning av värden som jag förstår det.
Totem Posted - 2013/02/12 : 19:54:14
Emanuelgbg: Jo, det var högtlarna som visas på hifitorget som jag ropade in; fast bara lådorna med filter.
Jag betalade 410 kr för dessa, så jag känner inte att jag lagt ut några våldsamma pengar om det här skulle visa sig svårt...

Jag ser inget alternativ att köpa Dynaudio-basarna NOS, framför allt inte för 1600 kr stycket...(!). Då lägger jag hellre krut på att göra nya filter.

Lådorna har måtten 87 (H), 30 (D), 27,5 (bredd)
Basreflexport undertill

Har mätt och kollat på vilka andra ScanSpeak element som finns på marknaden i dag, och ser att D2606/922000 har samma mått som original elementen. Det tillsammans med SB Acoustics SB23NRXS45-8 Woofer
http://www.falconacoustics.co.uk/sb-acoustics-sb23nrxs45-8-woofer.html
funderar jag på om det inte skulle kunna bli något vettigt av.
Eller är jag helt ute och cyklar?

Någon som kan tipsa om en sida för att simulera lådor tillsammans med element?

Tack för att ni tar er tid med mig!
emanuelgbg Posted - 2013/02/12 : 08:20:00
Annars finns de här för 1600:- /st

http://www.hifisound.de/oxid/oxid.php/sid/85dfcc87cf203ff43a9ca457f677ac9d/cl/details/cnid/eb642232681286cf0.79190334/anid/3e44121e6f4c5e894.05397191/DYNAUDIO-24-W-75---IM-AUSTAUSCH/
emanuelgbg Posted - 2013/02/12 : 08:17:45
Det var inte dessa du ropade in?

http://www.hifitorget.se/visa_annons.php/dynaudio_24w75_scanspeak_20663.htm
emanuelgbg Posted - 2013/02/12 : 08:17:10
Kan du ta måtten på lådan? Bredd, höjd samt centrummåtten för diskant resp bas till ovansidan lådan och sidorna. Kanske går att hitta en modernare lösning på element och filter som passar tillräckligt bra.
FForsman Posted - 2013/02/11 : 22:47:37
Hej Totem

Jag tror det Bardis menar är att varje högtalarlåda är en anpassning till det specifika elementets egenskaper. Detta innebär att två olika element sällan fungerar i samma låda. Om du har en befintlig låda du vill använda är det enklaste att identifiera orginalelementet och kontrollera om tillverkaren av låda eller element rekommenderar någon nyare ersättningelement som skulle kunna användas. Nästa alternativ är att simulera din låda i ex. Hornresp med ett antal olika element för att se vilket som passar bäst. Fungerar inte det i sin tur är nästa steg att modifiera låda, port och filter men då är det nog kanske lättare att göra en ny design från början.

Mitt tips är att kolla runt på nätet om du kan hitta något nyare alternativ till de gamla basarna. Hittar du inte det blir det at simulera och räkna.

/mvhff
Totem Posted - 2013/02/11 : 21:19:30
Kondensatorn: Ja, det stämmer.

Bardis: Vad menar du med att modda både låda och filter?
Inte så lätt att få tag i basarna begagnade.
Antar att jag får börja med att plocka ut ett filter och titta lite närmre på det.

Någon som känner till någon app eller sida där det går att mata in värden på komponenter "baklänges" SaS, så att det går att få fram delningsfrekvens etc?
Bardis Posted - 2013/02/11 : 18:58:15
Inte lätt att hitta element till befintlig låda. Men diskanterna dyker upp ibland på begagnatmarknaden. Skulle tro det funkar med Scanspeak 9000, 9300, 9500 och 9700. Tror jag såg ett par på Hifimagasinet nyss. Revelatormodellen hade en annan större frontplatta.

Skulle däremot rekomendera att du använder originalbasarna. Blir att modda både låda o filter annars.
Kondensatorn Posted - 2013/02/11 : 18:44:46
Har du ropat in lådorna nyligen på tradera?
jag tror jag vet vilka det är i sådana fall,har för mig att killen sålde elementen till lådorna separat. Och är det som jag tror så är filtret gjort för följande element Diskant Scanspeak 2905-9000 (Tror det är en föregångare till 2905-9300) och bas Dynaudio 24w75 jag var nämligen själv lite intresserad av basarna,

Här är en länk till data på basarna....

http://www.gattiweb.com/dynaudio.html

Totem Posted - 2013/02/11 : 14:48:48
Ja, att jag kan kontakta Hifikit eller någon annan firma har jag redan förstått.

Men jag tror jag kan lära mig mer genom att lägga ut mina frågor här.

Tar gärna mot tips.
bearwik Posted - 2013/02/11 : 14:10:43
Om du vet vad för element som satt i från början kanske Hifikit kan hjälpa dig att hitta motsvarigheter.

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.17 sekunder. Snitz Forums 2000