HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Högtalarkabinett i stackad plywood

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
Check here to subscribe to this topic.
   

T O P I C    R E V I E W
Kaktus Posted - 2013/02/10 : 14:04:57
Hej Jag funderar på att bygga små högtalare med stackad plywood. Alltså i stil med Magico Mini: http://www.6moons.com/audioreviews/magico/mini_2.html
Jag hoppas någon har erfarenhet av den byggtekniken eller tips på information. Det kanske blir väldigt många byggtimmar och jag antar t ex det är svårt att behålla sidorna i vinkel när man ska slipa till finnishen.

25   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
Kaktus Posted - 2013/03/07 : 10:50:53
Jag kan ju alltid lägga in en skruvdragare som får vara kvar där inne.:)
Nej, man får väl köra med synliga bultar. Det får väl bli fronttyg om det ser allt för fult ut.


ohmega Posted - 2013/03/06 : 22:20:28
ok...ja då blir ju hålet lite...litet för att få in arm å verktyg mm
Kaktus Posted - 2013/03/06 : 22:04:25
Jag har tänkt 4-tummare.

ohmega Posted - 2013/03/06 : 21:16:02
Kaktus:
quote:
Du ville undvika synliga skruvar på fronten?


Just så...

Mmm....man kanske kan komma åt skruvarna via hålet för högtalarelementet?

Kaktus:
quote:
Kanske kan se ok ut med försänkta insexbultar?


För all del....och en del kompletterar med passande plugg som täcker över försänkningarna.
Kaktus Posted - 2013/03/06 : 20:19:49
Aha, nej jag tänkte inte ha lös baksida. Tänker nog ha rundad baksida. Du ville undvika synliga skruvar på fronten? Jag vet inte hur jag ska lösa det. Kanske kan se ok ut med försänkta insexbultar?
ohmega Posted - 2013/03/06 : 19:35:58
Kaktus
[quote:]Jag funderar också på att bara skruva fronten, då blir det ännu lättare att pensla. Om man lägger så mycket jobb på kabinettet vill jag gärna kunna byta baffel så att man kan använda andra element om det blir dåligt.
Tack för input!, det göra det mycket troligare att jag kan få ihop nåt...:)[/quote]


Jag gjorde en baffel uppbyggd på två lager...och satte islagsmuttrar på den "inre" baffeldelen och limmade därefter ihop den yttre och inre baffelskivorna. Lite omständligt... men det går.

Edit: Visst i 17 oxå Jag kunde ju komma åt skuvarna via att öppan bakstyckket först....om man nu inte har nåt bakstycke som går att skuva bort så blir det kanske lite svårt...*suck*
FForsman Posted - 2013/03/04 : 13:12:36
quote:
Får man det på utsidan så kommer det att synas igenom ev ytbehandling.
Det är nästintil omöjligt att få bort (torka eller slipa) IoM att det sugs in i materialet.
Försökte torka bort det direkt..
Hmm, tänkte inte på det - som dom sa i Lorry.

Tänker jag konstigt nu men om man gör ytbehandlingen på utsidan klar först så minskar man dels risken för att gucket man behandlar insidan med läcker ut. Läcker det ut ändå så ökar kanske chanserna att torka bort det om det inte suger in lika lätt.

/mvhff
Kaktus Posted - 2013/03/04 : 11:13:23
Hm, kanske Fixarstigs idé funkar bäst. Att pensla på trälack på insidan innan översida och element kommer på plats.
Jag funderar också på att bara skruva fronten, då blir det ännu lättare att pensla. Om man lägger så mycket jobb på kabinettet vill jag gärna kunna byta baffel så att man kan använda andra element om det blir dåligt.
Tack för input!, det göra det mycket troligare att jag kan få ihop nåt...:)
Ryssen Posted - 2013/03/04 : 10:17:01
quote:
Genomskinligt och lätt att torka bort om det kryper igenom på utsidan.

Får man det på utsidan så kommer det att synas igenom ev ytbehandling.
Det är nästintil omöjligt att få bort (torka eller slipa) IoM att det sugs in i materialet.
Försökte torka bort det direkt..
Egil Posted - 2013/03/04 : 01:20:05
-FForsman ett alldeles ypperligt! förslag, kvistlack=utspätt vitlim(PVA)..
FForsman Posted - 2013/03/03 : 22:39:28
Nu har jag inte detaljläst tråden men skulle inte vanligt vitlim spätt med lite vatten fungera i skvimplaruntmetoden. Genomskinligt och lätt att torka bort om det kryper igenom på utsidan. I tidigare diskussioner om att täta ytan på MDF för att kunna lacka utan skarvar kryper fram har den metoden använts som alternativ till kvistlack. Fast på utsidan då...

/mvhff
Egil Posted - 2013/03/03 : 21:43:43
Det blir nog tillräckligt tätt bara du lackar insidan några gånger så kan du ha utsidan obehandlad om du vill d. Skvimparuntfärg metoden tror jag är klart smidigare än att försöka få på nått med spruta eller pensel när du dels har en väldigt stökig yta (om du nu tänkte följa diffusor rådet ie.) och troligen några stag som även de ställertill med problem med åtkomsten. Dock kan det ta en ohyggelig tid för färgen att torka i ett så litet nästan slutet utrymme om du inte kör tvåkomponent eller nån liten fläkt typ skotork ed.
fixarstig Posted - 2013/03/03 : 14:39:42
quote:
Om man lackar några lager utsidan och två lager insidan borde man väl sova lugnt?


Tror jag också Lacka insidan innan du limmar på toppen så har du en lätt yta att lacka på insidan sen genom elementhålet.
Kaktus Posted - 2013/03/03 : 13:02:51
Om man lackar några lager utsidan och två lager insidan borde man väl sova lugnt?
Ryssen Posted - 2013/03/03 : 12:10:11
Är det då nån skillnad i täthet mellan vanlig plywood och björk?
Egil Posted - 2013/03/03 : 09:55:04
Otätt blir det.. Hur otätt är en definitionsfråga och hur noga det är beror på hur bra resultat man vill åstadkomma.
Använder en heldel stackad plyfa till vakumformar och där läcker det MKT! utan bra flöde på vacpumparna är det kört om man inte lackar.
Sen att där i vissa fall kan finnas fördelar med en "lossy box" men det normala är att det då blir fel/konstigt avstämt + att det är stört omöjligt att få två lådor lika utan att bygga en uppsjö och sen matcha..
Hur akustiskt otäta de blir mäts lättast med att bygga två ex, en som tätas noga på insidan som jag tidigare föreslog och en utan, därefter mäter du dem och förundras över skillnaden ;)

Ett sätt att få tätningen/färgen att inte rinna igenom är att blanda första lagret färg med slipdamm dock blir det aningens geggigare..
fixarstig Posted - 2013/03/02 : 15:23:18
Tvärtom, tror det blir en snygg växling så
Kaktus Posted - 2013/03/02 : 14:41:56
Kanske bra ochi fint med en matt lack? Översta lagret skulle jag kunna ha körsbärsplywood som jag fått billigt. Kanske blir konstigt mot furuplyn i övrigt.
Ryssen Posted - 2013/02/28 : 15:31:05
Har byggt med björkplywood,och jag tror inte att det blir otätt.

quote:
Att få en just yta över tid med färg på snittad plywood kräver sin skapare.

Jag betsade och lackade med klarlack så det blev en jätteblank yta (Glannnsig)men efter att par månader verkar lacken sugits in så nu är det inte längre så jätteblankt....
rannagarden Posted - 2013/02/28 : 15:01:22
Otät, vet i katten. Det låter ju som rena durkslaget när Egil beskriver plyfa. Nu har ju inte jag någon jätteerfarenhet av just högtalarbygge i plyfa, men jag tror inte problemet är så stort att man måste till att laminera insidan av kabinettet. Kvalitétsplyfa skall inte ha sådana problem.

Bygger man i plyfa skulle jag förorda natur-looken. Dvs transparant lack eller liknande. Att få en just yta över tid med färg på snittad plywood kräver sin skapare. Men naturell behandling så döljs rörelser och mikrosprickor över tid bättre.

Väggtjocklek mellan 16 och 19 och ett välplacerat stag gör en stabil låda á 11 liter.
fixarstig Posted - 2013/02/28 : 09:04:31
Jag testade att laminera insidan en gång och det gör jag aldrig om
emanuelgbg Posted - 2013/02/28 : 07:28:14
Penaudio har väl stackad plywood i sina kabinet, dock åt "andra" hållet.

ohmega Posted - 2013/02/27 : 22:26:18
Hmm..kan man inte limma nån plastfilm eller så på insidan av plywood-lådan..med nåt spraylim eller dylikt? kli-kli...fast det kan kanske vara lite krabbigt om det är massa stag i lådan förstås.....
Kaktus Posted - 2013/02/22 : 21:44:54
Ok, det visste jag inte. då borde man måla eller lacka som du säger. Vad ska man förresten ha för väggtjocklek med en volym på 11 liter?

Nu tror jag det blir en enkel modell med 4-tums bredbandare och basreflexport nedåt. Någon som har synpunkter?
Egil Posted - 2013/02/21 : 18:47:43
Kom att tänka på en stor nackdel med plyfa till denna princip och det är att den är väldigt!! otät åt det hållet, men ser man till att måla tätt på både in och utsida så må det funka fint.
Och måla tätt på insidan kan du göra mha att hälla i nån liter o skvimparunt.. Tänk dock på att det är så pass otätt att det troligen kommer rinna ut lite härodär så använd samma färg du tänkt ha på utsidan.

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.17 sekunder. Snitz Forums 2000