HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Hur påverkar konstig flare kvartsvågspipor?

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
Check here to subscribe to this topic.
   

T O P I C    R E V I E W
DrBoar Posted - 2013/02/06 : 20:40:52
Funderar på att bygga ett par hem till mina Philips 9710. Att lyssna på dem framifrån är ju ingen höjdare så jag har tittat på Decca Corner Horn som är en Voigt pipa.

När jag börjar räkna på pipan finns det av konstigheter.

1. Startarean är 1,5 ggr konarean, det är stort!

2. Runt elementet smalnar pipan av och minskar med 1/4 för att några decimeter senare på andra sidan den interna baffeln komma upp i samma area som den hade ca 2 dm innan elementet.

3. Pipöppningen är en slits som i England borde vara delvis nedsjunken i en heltäckningsmatta av obestämd kvalitet.

Den Voigtpipa som figurerade i HighFidelit, HiFi & Musik och slutligen i Radio och Television, har en start area på 150 cm2 och det verkar vara ovanligt mycket. Googlar man så verkar de flesta konstruktioner börja mellan 0 och 50 cm2 så 300 cm verkar lite stort.

Mina nuvarande funderingar är att ha pipöppningen på den smala baffeln under elementet och att fylla igen valda delar av pipans första sektion med mjuk masonite både för dämpningen och för att få till en rakare flare/utvidigning.

Råd och rön mottages tacksamt


4   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
emanuelgbg Posted - 2014/01/23 : 16:03:38
Sedär! Någon som realiseras sina tankar!

Stabil bottenarea oxå! =) Så hur låter set då?
DrBoar Posted - 2014/01/23 : 11:08:01
[URL=http://s360.photobucket.com/user/DrBoar/media/DeccaHorn/The%20End/DeccaOpus3.jpg.html][/URL]
DrBoar Posted - 2013/02/07 : 18:38:21


Philips 9710M är väl den jag tänke på i första hand


Men jag har en Philips 10" bredbandare som skulle kunna användas.

Fan vet hur den där slotten skall räknas
FForsman Posted - 2013/02/06 : 22:46:55
Om du har ts på elementet samt längderna mellan areorna borde det gå snabbt att simulera det med MJK worksheets.

Mvhff

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.17 sekunder. Snitz Forums 2000