T O P I C R E V I E W |
gilgo |
Posted - 2013/02/04 : 14:14:15 Jag har kikat lite på olika element för att bygga en ganska kompakt Subba. Det enda jag har konstaterat är att jag har inte blivit klokare.
Några alternativ har jag dock hittat, men därefter skall jag även bestämma lådkonstruktion och vilket slutsteg som passar.
De alternativ på element jag sett som verkar vettigt är: Peerless XXLS 10" Scan Speak Discovery 10" CSS SDX10 10" Seas L26ROY 10"
Skall man ha kompakt låda så har jag fattat det som att CSS är den enda som fixar det utan slav? Dom rekommenderar en 43liters BR. Övriga kräver slav för att komma ned i den storleken med hyffsad lågbas. Det jag är intresserad av att veta är hur dom låter, d.v.s. om någon har erfarenhet av fler än en av basarna. Prismässigt blir det ju billigast att köra utan slav och med BR låda. Men är det bättre eller sämre ur ljudsynpunkt?
Tacksam för alla möjliga åsikter. |
21 L A T E S T R E P L I E S (Newest First) |
gilgo |
Posted - 2013/02/13 : 19:11:45 Visserligen, men 2 basar är alltid bättre än en. Som ett plus i kanten kan man alltid dra på lite extra om man ska glo på film utan att köra sönder prylarna. |
PetterPersson |
Posted - 2013/02/13 : 19:02:44 Jo, men det blir ju samma sak som ett element i en större låda om enbart låddistorsionen tas i beaktning. Däremot kommer ljudtryckskapaciteten att fördubblas. |
gilgo |
Posted - 2013/02/13 : 18:48:21 Lösningen är väl då 2st subbor i små lådor. Kör man dom inte så hårt så blir distortionen mindre plus att basen blir bättre eftersom det är 2 st.
Är lite inne på ett Behringer NU1000DSP eller 3000 varianten för att dels få EQ biten men även för att det blir både enklare och billigare att lägga till en extra subba i efterhand |
PetterPersson |
Posted - 2013/02/13 : 17:54:35 Forsman, samma enhet, alltså 1 liter slagvolym åt ena hållet ger 100 liter lådvolym. Visst kan man bygga mindre, men då kommer distorsionen från den komprimerade luften i lådan att påverka onödigt mycket. Har man ett fint element till man ju inte sabba ljudet med en för liten låda. Tyvärr är nästan alla köpe-subbar för små då litenhet prioriteras istället för välljud. |
gilgo |
Posted - 2013/02/07 : 11:02:14 Jag får det till över 100 liter på TC Sounds basen. Borde bli liknande för övriga 12" med lång slaglängd. Det är ju betydligt mer än de flesta rekomendationer jag har läst på lådvolym för slutna konstruktioner på den typen av basar. |
FForsman |
Posted - 2013/02/07 : 08:09:03 - Petter, vilka enheter ska det vara på parametrarna? Räknar du med cm till x-max?
/mvhff |
PetterPersson |
Posted - 2013/02/07 : 06:36:17 Ett bra första antagande, oberoende av elementetp parametrar är att lådvolymen ska vara minst 100 x Xmax x Sd. På så vis undviker du vill stor del den distorsion som uppkommer på grund av luftens olinjäritet. Sen beror det ju också på hur mycket dist du kan tolerera, är det ok med dist kan du ju alltid kompromissa och bygga mindre om ljudtryck är det viktigaste. |
gilgo |
Posted - 2013/02/06 : 21:17:07 Vad tycker expertisen om en TC Sounds Epic 12" i ca 40 liter slutet? |
gilgo |
Posted - 2013/02/05 : 15:56:23 Givet roligare med egna prylar men med 2 barn, 1 hund, 2 bilar, hus och jobb så har man inte alltid så mycket tid över att bygga. Därav lockar det med en färdig subba.
Nu hittade jag dessutom en som heter Rhythmik, verkar vara bra prylar och går att köpa som semi DIY. Någon som har erfarenhet av dom. Har kikat främst på den som heter F12G fast i DIY version. |
more10 |
Posted - 2013/02/05 : 14:16:27 Jag har byggt med Peerless XXLS 12" i BR på 100 liter. För att vara basreflex så låter det ju bra. Kompisens låda med HypexDS 2.0 förstärkare låter riktigt trevligt.
Klart du ska bygga själv. Mycket roligare att spela på hemmabyggda saker. Kolla på http://www.diyaudio.com/forums/subwoofers/ för inspiration.
Om jag skulle bygga en BR igen så skulle det bli en med två element, det ena monterat med magneten ut. Då tar elementens olinjaritet ut varandra. No-Frills Barrabas är gjord på det viset. |
gilgo |
Posted - 2013/02/05 : 13:29:40 Det verkar som den enda av de jag listade som funkar bra i liten BR är CSS basen. Men egentligen är lådtypen inte så intressant. Ljudkvaliteten är viktigast.
Jag har kikat lite på en färdig dubba som heter BK XXL400, verkar ganska intressant med tanke på priset. Snudd på samma pris som om man gör DIY subba. Den verkar gå lite i linje med tidigare förslag med sluten låda och xxls 10" fast det är en 12" istället.
|
emanuelgbg |
Posted - 2013/02/05 : 09:19:59 Man skall få plats med basreflexen också! Vet att det finns en BR med Seas 8" som ligger runt 40-45L. Skall se om jag hinner leta upp den tråden.
|
more10 |
Posted - 2013/02/05 : 08:12:29 quote: Får man inte ett ganska våldsamt konutslag om den ökar 6db vid de frekvenserna?
Jo, det betydligt effektivare med BR eller slavbas. Men lådan blir större.
|
gilgo |
Posted - 2013/02/04 : 23:02:08 BR är väl generellt inte lika rappt som slutet? Hur är det med slavkonstruktioner? Fördelen med det slutna förslaget är (antar jag) högkvalitativ bas istället för mycket bas men även på bekostnad av hur djupt den gräver, vilket man iofs kan kompensera med lite boost. Jag skulle iofs kunna gå upp på 12" om inte lådan växer allt för mycket. Jag är även öppen för olika elementförslag.
Tack för svaren btw. Jag är lite vilse i subb djungeln känns det som. Och frågvis som man är resulterar varje svar i 2 frågor till ;) |
SCCaudio |
Posted - 2013/02/04 : 20:58:42 Inte kritiskt mycket för ett långslagigt subbas-element i en korrekt avstämd reflexlåda, alternativt en sluten konstruktion av åvan nämda slag.
Men det finns mägder av kombinationer av lådor och konstruktioner med dessa 4 element. |
gilgo |
Posted - 2013/02/04 : 20:34:22 Får man inte ett ganska våldsamt konutslag om den ökar 6db vid de frekvenserna? |
SCCaudio |
Posted - 2013/02/04 : 20:11:49 Jag tänkte mig främst som ett komplement till en 2 kanals uppsättning, lite bottenstöd, men även tunga filmljud bör hanteras vettigt med tanke på elementets egenskaper i sig. Ang. F-3dB punkten är det nog ganska lungt, dessutom tror jag om jag inte minns fel att Hypex-steget har en 6dB puckel runt 25-30hz.
Rummet var lite större en vad jag trodde dock. |
gilgo |
Posted - 2013/02/04 : 19:45:46 M.a.p. WAF ligger nog smärtgränsen runt 50liter.
Finns det nackdelar med slavbas bortsett från priset? Tänkte mest eftersom båda förslagen är slutna konstruktioner.
Något ljudtryck vill man ändå kunna få, behövs inte skaka om hela huset men eftersom jag kör lite film ibland med projjen så får basen gärna klara av att vibrera soffan lite. |
more10 |
Posted - 2013/02/04 : 19:29:17 Simulera kritiskt dämpad sluten låda för linkwitztransform. Du kommer inte att kunna spela så högt, men lådan blir ju liten i alla fall.
|
gilgo |
Posted - 2013/02/04 : 19:14:05 Lyssningsrummet är ca 48kvm. Får jag inte väldigt hög F3 med en så liten sluten låda? |
SCCaudio |
Posted - 2013/02/04 : 19:10:31 Hej!
Jag/vi har arbetat med 3 av 4 element i olika konstruktioner. Baserat på vad du är ute efter ang. kompakthet, Skulle jag rekommedera en sluten konstruktion på 27 liter till Peerless elementet och dämpa lådan ganska hårt. Det ger en kompakt låda med måtten 30*30cm innermått.
Titta även på tex. Hypex-steget 4.0 till detta.
Jag utgår från att lyssningsrummet inte är enormt.
Mvh Christian SCCaudio. |