T O P I C R E V I E W |
JohnA |
Posted - 2013/01/31 : 22:23:57 Jag har tråkigt lite erfarenhet av DAC:ar men tillräckligt grepp om microcontrollers för att tro mig fixa att hämta data från ett SD-kort och skicka det i rätt takt och form till en DAC. Jag har en del planer och idéer om att bygga en egen bärbar musikspelare och med tanke på hur billigt det blivit med minneskort ser jag ingen anledning att krångla med komprimerade dataformat.
Så, någon som kan ge förslag på DAC-lösningar som ger hög ljudkvalitet, inte är svåra att använda och inte heller kostar skjortan? Jag är även tacksam över generella råd om vad som är viktigt att tänka på både före och efter en DAC fram till en signal som kan driva en hörlursförstärkare.
|
3 L A T E S T R E P L I E S (Newest First) |
JohnA |
Posted - 2013/02/21 : 16:00:08 En snabbgrävning hos ELFA gav några DAC:ar, mest intressant verkar vara DAC8501 från Texas Instruments: https://www1.elfa.se/data1/wwwroot/assets/datasheets/dac8501_eng_tds.pdf Kostar någon hundring styck och passar min budget. Behöver en extern spänningsreferens, annars verkar det vara "bara å köra". Borde passa direkt mot SPI (serieporten) på en 8-bitars AVR. Ger spänning ut och borde bara behöva ett enkelt RC-filter mellan sig och audioförstärkaren.
Det jag känner mig mest osäker på är om kvaliteten (linjäriteten) räcker för att motsvara en schysst CD-spelare. Någon som kan bedömma detta av databladen? |
JohnA |
Posted - 2013/02/18 : 19:39:06 Nää, jag är ute efter en lösning på chipnivå. Att gå via USB är så klart tekniskt möjligt men det är verkligen "över ån efter vatten" i ett bärbart bygge där en liten 8-bitars enchipsdator spottar ur sig rådata.
Jag har fått intrycket att det är lättare att hitta billiga och bra DAC-chip som tar emot seriella indata och en AVR-processor brukar kunna hantera sådana interface mycket bra även i hög hastighet. Återstår att hitta chippen men jag får väl googla och bläddra Elfa lite istället för att hoppas få en färdig lösning serverad. Men det är ju trist att uppfinna hjulet på nytt liksom... |
more10 |
Posted - 2013/02/02 : 10:02:23 Musiland Monitor 01 US. Läs om föregångaren på Head-Fi. Fast den har bara drivisar till Windows. |