HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 bas till musik och bio, hur tänker man?

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

Check here to subscribe to this topic.

T O P I C    R E V I E W
everwake Posted - 2013/01/29 : 09:16:20
behöver se över basandet i mitt lyssningsrum, avänder i dag två volvotreter 38Hz folded TH som jag tycker ger väldigt bra knuff, och fungerar mycket bra till musik, men dem går ju inte särskilt djupt.

ska komplettera med hembio där basarna behöver prestera upp till 125Hz där dem lämnar över till frontsystemet.

2-kanals anläggningen och hembion kommer vara separata system, och jag har en ledig mini-dsp som kan agera filter/DSP.

vill ha lite bättre kapacitet mellan 25-40Hz och dessutom kunna dela uppe vid 125Hz, tittat på att bygga 2-4st peerless sls-10 i sluten låda för hembion och låta TH vara kvar för musiklyssning, eller finns det någon bättre lösning som täcker in 25-125Hz?

om jag kör både peerless och TH samtidigt kan det ju bli knepigt med integrationen misstänker jag utan att testat.

någon som har några synpunkter på antal och typ av basar?

rummet är 26kvm stort
8   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
Bernt Jansson Posted - 2013/01/29 : 22:58:00
Hypex bör ju funka. Kolla på Hifikit.
everwake Posted - 2013/01/29 : 21:12:57
intressanta förslag, 2x15" är lättare att bygga kring, men 21" är kan ju vara intressant "just for the hell of it", gillar enkelheten i att bara ha en uppsättning basar av identisk typ, men kan faktiskt inte riktigt lista ut hur jag ska få mina rörstärkare, minidsp och en hembiostärkare att spela tillsammans, kör digitalt in i minidsp 2x8 i dag eftersom jag kör frontarna aktivt, har en minidsp 2x4 också, men skippar gärna det AD-DA steget...men kanske analog pre-out (sub) från hembiostärk till pre-in på 2x8 kanske skulle gå om jag hittar ett smidigt sätta att köra bypass på volymkontrollen, tål att tittas på.

utan att räknat på det gissar jag att både 21" och 15" alternativet når 25Hz i rummet utan allt för mycket konutslag, spelar sällan högre än 90dB ljudvolym och lägger nog en HP vid 20Hz iaf.

hmmm...var nästan säker på att jag skulle få förslag på att bara komplettera botten med lägre avstämd TH, men dem här alternativen är lockande, hade faktiskt en köpesubb från rel för massa år sedan som var grym i just området artikulation, tyvärr var den lite "slö" för min smak, vilken väl troligen berodde på för liten låda med för hög gain...

finns det några tips på fläktlösa steg runt 500-1000W som inte kostar en arm och ett ben?
PetterPersson Posted - 2013/01/29 : 20:07:53
150 W är för lite, 2000 W är för mycket. 500-1000W skulle jag
rekommendera för att kunna utnyttja basen maximalt. Hur mycket LT
som krävs beror på lådvolym och dämpmaterial samt hur djupt man vill
att den ska gå.
asto Posted - 2013/01/29 : 20:03:05
quote:
Det här elementet har jag mycket goda erfarenheter av:
http://www.eighteensound.com/index.aspx?mainMenu=view_product_simple&pid=196

EN sån räcker.
Vill ha
Hur mycket behöver du Eq:a samt hur mycket effekt kräver den för att fungera bra?
PetterPersson Posted - 2013/01/29 : 19:59:13
Den 21" är grym

För att ge lådan en mer proportionerlig look och även underlätta
den höga delningen så skulle jag rekommendera två 15" istället,
till exempel Beyma 15P80Fe som R1T bygger med här:

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=89100

Ska du ner till 25 Hz blir det lagom med 120 liter per bas.

Önskas ännu mer ljudtryck är Faital Pro 15HP1030 ett bra och prisvärt alternativ. Även den trivs gott i 120 literslådor.

http://supersonic.se/dokument/FaitalPro%2015HP1030%20Broschyr.pdf

Personligen hade jag valt Beyman på grund av den högre känsligheten
och lägre qts, men skillnaderna små och Faital ger några dB extra
ljudtryck om det är ett måste.
Bernt Jansson Posted - 2013/01/29 : 19:19:49
240 liter är inte fel.

Attack, OK. Men artikulation och utklingning?
För egen del tycker jag att dessa spelar betydligt bättre än de TH med Beyma 12LX60 jag hade ett tag.
Det var lite "bumpigt" medan detta går bråddjupt, spelar tydligt, detaljerat och med en våldsam fysisk tyngd.
everwake Posted - 2013/01/29 : 19:01:22
ett rejält element minst sagt, skulle nog inte få plats med fler än ett sådant, helt skulle jag ha en byggdjup på 40cm, vilket känns gränsfall med det elementet.
kan offra 120x60x40 om utan större knöl, torde ge ~240L men då är det placering längst ner främre vägg som gäller, behöver nog kolla hur noderna fördelar sig då.

sluten med LT har jag positiv erfarenhet av, men aldrig hört en dylik som kan prestera samma attack som TH, men det kanske är en design/element-fråga?
Bernt Jansson Posted - 2013/01/29 : 17:05:59
Jag skulle ersatt TH helt med sluten låta med LT. Men då med STORA probasar med hög känslighet.

Det här elementet har jag mycket goda erfarenheter av:
http://www.eighteensound.com/index.aspx?mainMenu=view_product_simple&pid=196

EN sån räcker.

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.14 sekunder. Snitz Forums 2000