HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Raspberry Pi/mITX som källa, DA & delningsfilter?

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

Check here to subscribe to this topic.

T O P I C    R E V I E W
Leffler Posted - 2013/01/25 : 12:18:22
Hej!

Nu har ju Raspberry Pi dykt upp som en trevlig byggsten för ett digitalt försteg. Nu pratar jag inte om high-end, utan om den där sekundära anläggningen.

Färdig kod finns för att använda en RPi för att ta emot via AirPlay och spela upp, det borde ju gå att i den digitala domänen också utföra delning och hänga på exempelvis ett sexkanals ljudkort (om det finns för USB?) där varje kanal får en hög, en låg och en sub-utgång, lämpligt alltså för bredbandare/ diskant och mellanregister i en liten låda, samt en sub eller två.

Alternativt kanske det är lättare att skapa motsvarande i Windows (eller Linux iofs) med ett miniITX-moderkort? Då finns ju ofta inbyggda flerkanalsutgångar och plats för riktiga expansionskort?
4   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
more10 Posted - 2013/01/28 : 14:22:07
Jag har en sån där. Funkar bra. Lite dyrare än en raspberry pi.
Leffler Posted - 2013/01/28 : 12:54:00
Hmm... Det verkar jobbigt det där. Jag kör gärna Linux (i NAS:en tex) men då får gärna någon annan skriva ihop något som funkar.

Jag har kollat runt lite och halvt gett upp idén, men så hittade jag detta lilla digitala delningsfilter, som jag förstår det så programmerar man med dator/USB och kopplar helt enkelt bort den sedan: http://www.minidsp.com/ aktivt delningsfilter med alla reglage i mjukvaran. :)
more10 Posted - 2013/01/28 : 11:35:30
Hittade denna sammanställning över DSP på linux: http://linux-sound.org/dsp.html
more10 Posted - 2013/01/28 : 11:13:04
USBStreamer har 10 I2S kanaler ut.

Det finns helt säkert bibliotek för iir-filtrering, frågan är om det finns program som gör det enkelt. Jag har försökt konfigurera ALSA med LADSPA-filter, men det fungerade inte. Kanske Jack fungerar bättre. Räkna med att det kommer ta väldigt mycket tid :-)

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.08 sekunder. Snitz Forums 2000